Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Metzger

200GB visas som 128GB

Rekommendera Poster

Hej.

För ett tag sen köpte ja en MAXTOR 6B200P0 200GB. Efter installationen och formateringen visar den dock bara 128GB kapacitet. Jag vet inte riktigt vilken information som kan vara intressant, men mitt moderkort är Micro-Star MS-6398 och jag kör Windows XP SP2. /Tacksam för hjälp.

PS. Jag har googlat, men jag lyckas faktiskt inte hitta någon lösning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat här:

http://www.experts-exchange.com/Storage/Q_21272116.html

...scrolla ned en bit, så kan du läsa förslag på lösning. Bland annat 48 bit LBA.

...kolla också den här:

http://www.pcsupport.dk/software/MaxtorBigDriveEnabler.html

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de snabba svaren!

Jag laddade hem filen big_drive_enabler.exe från Maxtor och fick vid installationen meddelandet att "LBA has been succesfully updated" (eller något liknande). Efter omstarten visas fortfarande 128GB, men ska jag formatera hårddisken eller finns det något sätt att fixa det ändå?

Jag har nämligen (dum som jäg är) slängt in lite grejer på HDD:n så om jag ska formatera måste jag få tag i en kompis jag kan kopiera HDD:n till först.

Vad det gäller mitt BIOS är märket Award Software och versionen 6.00 PG. Jag lyckas inte tyvärr inte hittat nån info dess kapacitet (Awards hemsida försöker bara fixa pengar från mej :-()

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Efter omstarten visas fortfarande 128GB, men ska jag formatera hårddisken eller finns det något sätt att fixa det ändå?

Klickar du vidare på länkarna på sidan där du laddat ned big_drive_enabler.exe ifrån, så talas det om jumprar bak på hårddisken.

http://snipurl.com/eqfq

Drive Jumpers: Applies to Mac and Window users. On drives that are larger than 32 GB there is a Capacity Limitation Jumper (CLJ) or the Alternate Capacity (AC) Jumper setting. This jumper will limit the capacity of the drive to 32 GB and should only be used when the BIOS hangs when trying to auto-detect the drive. If you have two jumpers shunts on the drive you will need to remove the CLJ or AC jumper.

Har du kollat dessa jumprar på din egen disk?

Vad jag förstår så ska det inte behövas någon formatering efter det att du enablat big LBA. Det ska visas direkt hela storleken på disken.

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har du kollat dessa jumprar på din egen disk?

Det sitter ingen jumper överhuvudtaget i, alltså är den slave.

Hursomhelst kanske det är kanske mitt moderkort iallafall då. Jag hittar som sagt ingen info om det, men brukar ca2,5 gamla datorer klar 200GB?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att kolla ditt moderkorts stöd för stora diskar, kolla hemsidan. För att enklast komma dit, använd Everest Home Edition (gratis) som brukar ha länk direkt till Bios nedladdning mm:

http://www.lavalys.com/products/download.php?pid=1&lang=en&pageid=3

Se exempel på bifogad bild.

[bild bifogad 2005-05-08 11:59:31 av Maratonmannen]

709097_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om disken är satt som slav betyder det väl att du har XP på en annan disk?

I så fall kan du sätta NONE i BIOS för slaven och när XP startat bör det hitta den nya disken. Och hela storleken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det här är ett vanligt problem. Om någon gör en sökning så tror jag det kommer att finnas ganska många inlägg om detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
I så fall kan du sätta NONE i BIOS för slaven och när XP startat bör det hitta den nya disken

Mina kunskaper inom det här är rätt begränsade, kan någon förklara för en "n00b" på ett enkelt och grundläggande sätt hur jag gör detta, skulle jag vara tacksam.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När datorn startar ser du till att komma in i BIOS. Ibland genom att trycka på Delete tangenten. Ibland genom att trycka på någon annan tangent. Ofta visas det vilken tangent man ska trycka på för att nå BIOS när datorn startar.

Inne i BIOS får du sedan bläddra runt tills du hittar sidan med hårddiskarna.

Där förflyttar du dig till den raden som är för din nya hårddisk.

Ändrar från tex AUTO till NONE, vanligen sker detta med piltangenterna eller Page Up eller Page down.

Sedan går ur sidan, spara (save) BIOS och lämna BIOS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, tack jag har gjort så nu. Behöver hårddisken formateras efter denna metod (128GB visas fortfarande)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du högerklickar disken och väljer egenskaper.

Är disken i FAT32 eller NTFS?

Min 250Gb blev stoooor när jag formaterade om den och valde NTFS...

[inlägget ändrat 2005-05-08 16:54:55 av Mindcrime]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett problem alla har. t.om jag. För det första är det inte bara 200 Gb utan även andra t.ex 160Gb som problemet är för, dels.

Sätt i 200 Gb i en Win XP med server Pack 2.

Formatera hårdisken vips så har du ca 190Gb av hårdisken 200Gb

Efter som 1 Mb är inte 1000kb utan 1 Mb är 1024kb.

Därför förlorar du lite av hårdisken fulla kapasitet.

1 Gb 1024 Mb inte , 1 Gb = 1000 Mb.

10 GB 10*1024 Mb

Det vill säga du förlorar 24Mb för 1 Gb och för 10 Gb är det 240Mb du fölorar. på 100 Gb förlorar du ca 2.4 Gb och på 200 Ca 4.8 till 12.8 Gb av din fulla kapasitet av hårdiskens utrymme. Det är inget man kan göra åt.

Men att ha 100-150 Gb på en 200GB är lite kör in Service pack 2 formatera om datorns hårdisk och allt är fixat.

/Du kan alltid nå mig via skolans växel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...