Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

högtalarikonen har försvunnit?


mrcreosote

Rekommendera Poster

mrcreosote

Hallå.

 

Högtalarikonen nere till höger har försvunnit.

När jag går in under "ljud och ljudenheter" på kontrollpanelen och ska klicka i "visa volymikonen i aktivitetsfältet" så står det att programmet måste installeras först!

 

Såvitt jag vet har jag ej avinstallerat något ljudprogram?

 

Hur göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote skrev:

 

Såvitt jag vet har jag ej avinstallerat något ljudprogram?

Kolla i Enhetshanteraren att ditt ljudprogram är kvar, annars är det bara att ominstallera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

nu är jag i enhetshanteraren. Vilket av alla punkter under ljud- video- och spelenheter är det? Alla ser ut att fungera korrekt.

 

Hur ominstallerar jag? Windows var förinstallerat på datorn när ag köpte den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Har du kontrollerat att ljudkortet är installerat? Får du ljud från högtalarna eller kan du se ljudkortet i t.ex. ett systeminfoprogram.

 

Everest Home Edition, som för övrigt finns i ny version 2.00.333 för dagen.

Multimedia -> PCI/PnP ljud eller Dator -> Sammanställning, där kan du se ljudkortet.

 

http://www.lavalys.com/products/overview.php?pid=1&lang=en

 

http://www.lavalys.hu/downloads/everesthome200.exe

 

[inlägget ändrat 2005-05-16 08:20:38 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

hej.

 

jo, jag får ljud från högtalarna.

 

Jag har everest på datorn, och nog verkar jag ha ljudkort: Enhetsbeskrivning Typ

nVIDIA MCP2 - Audio Codec Interface PCI

 

Så vad är felet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte använt windows egen "ljudhanterare" eller vad det kallas på många år. Jag har ett ljudkort som installerar egna drivrutiner och ikoner. Men jag vill minnas från den tiden windows skötte ljudet att i kontrollpanelen och ikonen för ljud, om man öppnar den så finns det inte nåt alternativ för att visa ikon i trayen? (vid klockan)

 

Vet inte om det hjälper, kom bara att tänka på att min nätverksikon försvinner lite titt som tätt av nån anledning och då får jag gå till egenskaperna för nätverket och bocka i att jag vill se ikonen vid trayen. Kanske nåt liknande för ljudikonen?

 

[inlägget ändrat 2005-05-21 16:34:47 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

När jag går in under "ljud och ljudenheter" på kontrollpanelen och ska klicka i "visa volymikonen i aktivitetsfältet" så står det att programmet måste installeras först!

 

Se bifogad bild!

 

Ni talade förut om att ominstallera mitt ljudprogram? Men är det separat från windows? Jag har ingen cd med datorns ljudprogram?

 

 

[bild bifogad 2005-05-21 17:03:27 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...Famlar lite i mörker men eftersom du inte fått svar än så finns det en grej man kan prova i mörkret. :)

Jag har windows XP pro engelsk så jag vet inte om det är nån skillnad. Själv kan jag inte hitta nåt (kanske för att jag använder ett externt ljudprogram) men du kan prova och kolla i kontrollpanelen/lägg till och ta bort program. Klicka på "lägg till/ta bort windows komponenter" och leta där ifall det finns nånting med volymkontrollen. Markera nånting och klicka på detaljer, ifall alternativet finns.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Windows var förinstallerat ska det h a följt med antingen räddningspartition eller en CD att använda vid återställning av datorn. Inom dessa delar brukar det oftast gå tat nå själva installationsfilerna och därmed nyttja dessa vid reparation.

 

Om du inte fått med Windows är det dags att ta kontakt med leverantören av din datorn och kräva en CD med Windows. Det luktar lite suspekt - är det en legal kopia av Windows du har?

 

Eller så kan du ta filen från någon annan. Eller ta en titt på din hårddisk - finns där ett bilbliotek I386? Där finns alla installationsfiler.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote skrev:

 

Men den förutsätter ju att man har windows cd-rom skivan kvar.

Jag har aldrig haft någon. XP var förinstallerat på datorn när jag köpte den. Hur gör jag då?

Har du tittat i system32 mappen?

 

[inlägget ändrat 2005-05-23 18:26:05 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mrcreosote

Hallå.

 

sndvol32.exe filen finns inte i system32 mappen!

Jag har letat. Däremot finns den i mappen c:\winsetup\win98_46.cab ???. Vad ska jag göra med den?

 

När jag köpte datorn var jag tvungen att bränna backup-skivor det förrsta jag gjorde. Det skulle man göra själv och det kunde man bara göra en gång. Så jag antar att Windows ligger där. Men det är uppdelat på 4 skivor! Och jag har aldrig behövt använda dem förut! Så jag vet inte...

 

Såklart är det en laglig kopia av Windows. Datorn är köpt på elgiganten.

 

[inlägget ändrat 2005-05-22 15:05:52 av mrcreosote]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök följa Microsoft-beskrivningen och leta efter i386\sndvol32.ex_ på dina backup-skivor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
mrcreosote

Jag vill blåsa liv i denna tråd för att tala om att ikonen kommit tilbaka nu!

Jag tog och uppdaterade drivrutinerna (och sån´t!) till grafik och ljudkort, m.m. Och vips fanns den där igen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

heheh, det är klart. kl 02:31 på natten händer mystiska saker. det är inte meningen att du ska var där då, då ska alla trojanera och virus få arbeta i fred utan din inblandning.

 

Vad är det för ljudkort du har? Har du någon applikation som kan missköter sig? Tänker då exempelvis på programvara för TV-kort vilken enligt min erfarenhet ibland kan ge intressante sidoeffekter. Fast du har troligen inget TV-kort så du får nog leta på annat håll.

 

Eller, två kommentarer:

Antingen - ignorerar felet och var nöjd att det fungerar i övrigt eller ta och ge upp och installera om hela sk!ten. Det senare kan ofta vara ett alternativ som genererar mindre arbete än att leta källan/orsaken till problemet, men kanske ska poängtera att det samtidigt kanske inte löser problemet. Om du installerar om allt kanske du även installerar om den komponent som äter din högtalarikon...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2005-06-05 08:59:47 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...