Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Jämföra och överföra data mellan två excelark

mange II

Recommended Posts

Jag har en "global" prislista på ca 20000 artikelnummer med tillhörande priser i ett excelark.

Jag har även en "lokal" prislista på ca 1000 artiklar ur den globala prislistan i ett annat excelark.

Med jämna mellanrum får jag en ny "global" prislista från min grossist.

Jag vill nu att den lokala prislistan ska hämta över de nya priserna från respektive artikelnummer i den globala prislistan.

Och helst generera tex. en textfil om det finns artikelnummer som den lokala prislistan inte kan hitta i den globala listan. (utgångna artiklar).

Är dett möjligt?

Utan att i djup fundera på din fråga så säger jag att givetvis är det möjligt. Det mesta går, bara man lägger ned lite arbete.

Exakt hur du ska lösa det ger jag mig inte in på, det är ganska mycket som nog behöver göras. Enbart med formler låter det sig inte lätt göras. Jo det går, fast då krävs lite "handpåläggning" vid varje ny prislista.

Några tips, utan konkreta råd. Du får testa och lära dig och fråga mer här:

• Excels PASSA tillsammans med INDEX är kraftfulla och kan passa.

• Om du vill ha det dynamisk krävs nog hjälp av VBA.

• Det som kan behövs är att uppdatera "pekaren" til grossistens fil, till området med data samt bestämma när det ska uppdateras.

• Kanske ett område med formler som hämtar datat. VBA kod som sedan kopierar det, statiskt, till området med din lista.

Vad gäller andra hållet...

• Kopiera grossistens lista till din arbetsbok.

• Klistra in en PASSA formel som letar reda på artikeln i din lista.

• Sortera ut enbart de värden som ej returnerat #saknas.

• Exportera listan till text-dokument.

Detta är lite tips och råd, men ingen direkt lösning på ditt problem. Det är lite för stort för att jag ska ge mig på det här.

Inspiration och tips kan du finna på XLDennis hemsida:

http://www.xldennis.com

samt återkomma med mer specifika frågor.

/T

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...