Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur göra enkelt kundregister i Access


JERI

Rekommendera Poster

Är Access bäst om man vill göra ett enkelt kundregister över ex. medlemmar och sen vill kunna plocka upp en medlem och ha en del info, typ som en journal på varje medlem?

Alltså dels ska namn,address,tel finnas men även utrymme för en del annat som rör personen.

 

Finns nån enkel guide eller färdiga att ladda hem? kan inget om access men med wizards ska man väl kunna åstadkomma nåt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mambofeber

hej! Access duger utmärkt. om du skulle ha ett tusental kunder eller fler rekommenderas t e x Oracle eller liknade. det finns mallar att hämta hem på microsofts hemsida.

 

att skapa tabeller i Access är inte svårt. det är bara att välja "skapa tabell i design läge". sedan finns det en wizard med kundregister i Access.

lyckas du inte, så återkom med exakt info du vill ha i databasen så löser vi detta.

lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morsning!

Jodå, Access fungerar finfint till det. Men fundera först över vad du har tänkt att använda registret till.

Är det bara för eget bruk och ska vara lättöverskådligt så skulle jag till och med kunna rekommendera Excel. Jag menar, man ska inte krångla till saker i onödan...

Vill du däremot göra infon tillgänglig för andra via webben så fungerar ju Access alldeles utmärkt.

Har du förresten Access på din dator? Alla har inte det. Är inte standard på alla datorer.

När man öppnar Access så finns där guider för hur man placerar data i tabeller. Jag skulle dock rekommendera dig att läsa på lite om hur man bygger upp en databas rent strukturmässigt. Eller, ge mig mer info så kan jag ge förslag på hur databasen bör vara uppbyggd.

/donRollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era SNABBA svar! Jag har Access 2003 installerat, men som sagt, aldrig provat det. Jag ska fundera lite på hur registret ska se ut så kanske ni kan ge nåt förslag på hur jag börjar?

 

Allvarlig talat blir det nog väldigt enkelt, men det ska sen vara användarvänligt så att svärmor 50 år klarar att uppdatera den :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mambofeber

hej igen! jag har också Access 2003 på min dator. det är ingen större skillnad på versionerna för en vanlig användare.

 

jag kan starkt rekommendera att skapa ett formulär med olika knappar (lägg till ny kund, ta bort kund m.m) för att underlätta administrationen så att även din svärmor klarar av det :-). det verkar som ditt kundregister är väldigt enkelt, så du behöver nog bara EN tabell.

TABELL "Kund" : personnummer, förnamn, efternamn, gata, postnr, ort, kön, telefon, mobiltelefon, yrke)....m.m.

 

just det...om du ska skapa ett formulär med knapparna enligt ovan så krävs det lite kunskap i programmering. finns wizards som skapar knappar åt dig, men de funkar inte så bra.

 

för att svara på din fråga. börja att spåna om vad du vill veta om dina kunder. när du vet det, så skapar du en tabell och infogar fält enligt ovan.

kan även skicka en databas med grundläggande register med ett formulär kopplat. säg till i så fall.

lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mambofeber

hej! för att översätta allt till svenska, så måste du göra det manuellt. öppna formuläret i designläge. högerklicka på knapparna/etiketterna och välj egenskaper. nu kan du ändra texten till svenska. det är ju inte så mkt att ändra egentligen. anser inte att du behöver översätta fälten i tabellen. allt sköts via formuläret.

 

lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...