Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gainward 6800GT eller Ultra


Avicii

Rekommendera Poster

Varför är det så svårt att hitta en bild på Gainwards grafikkort? Jag vill se hur tjockt kortet är, för att vara säker på att det passar i mitt troligen blivande moderkort (http://www.webhallen.com/prod.php?id=36091) med PCI Express. Alltså inte tar plats på intilliggande komponenter/PCI-slot.

Och vilket rekommenderas, 6800GT, 6800 Ultra, 6800 Ultra Golden Sample? Eller ska jag avvakta några månader, kanske också Intel släpper 512 MB? Inget spelande, men vill ha highend-produkter med höga benchmarks (inom vissa gränser).

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 11:11:40 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv (eller rättare sagt hade) ett Gainward 6800GT GS. Har numera i stället ett 6800Ultra GS eftersom min svåger hade godheten att byta grafikkort med mig. Hans dator ~ XP3000+ ger hur som helst samma slutresultat oavsett vilket av de två grafikkorten man benchar med. Min egen A64 3400+ klarar däremot att få ut lite mer ur "Ultra GS" jämfört med "GT GS"...

 

Det 6800GT GS-kortet är iaf bland de första modellerna Gainward släppte vilka bygger på Nvidias referensdesign. Det har en kylfläkt och upptar bara agp-platsen. Nyare "GT GS"-kort har mig veterligen Gainwards egenutvecklade kyllösning med två fläktar.

Gällande mitt 6800Ultra GS-kort så har även det endast en kylfläkt och verkar också vara byggt med Nvidias referenskort som modell. Det kortet tar dock upp agp- plus den närmast intilliggande pci-platsen.

 

Nu var väl du iofs intresserad av pci-express snarare än agp... men kanske man ändå kan skapa sig en slags bild av hur korten kan tänkas se ut då man jämför med agp..?

 

Vilket av modellerna GT, Ultra eller Ultra GS man bör välja beror mycket på vilken processor man har tänkt använda. Men processorval nämnde du inget om..? För att det överhuvudtaget ska vara lönt med Ultra GS så bör man även ha en mycket snabb processor. Min egen 3400+ exempelvis är en begränsande faktor med ett sådant kort. Kan maxa mitt moderkort med en 3700+ och jag har sett tester som visat att jag i många spel då hade kunnat få ut ytterligare ca 10 fps ur t o m ett "vanligt" Ultra...

 

Eller ska jag avvakta några månader...

 

Det tycker åtminstone inte jag! Den specifika prestanda man önskar sig av datorn ska man köpa NU och välja bland de komponenter som finns att tillgå IDAG. Att avvakta och vänta ut någonting är meningslöst och bortkastad tid. Ifall Intel släpper 512MB-lösning så har kanske Ati eller Nvidia redan släppt 1024MB... när AMD släpper en processor med fyra kärnor har Intel redan släppt en med 12 stycken och som dessutom är en 128 bitarsvariant speciellt anpassad för "Windows XP Intel 128".... och så vidare!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker man ska vänta tills man slipper köpa två grafikkort, det är bara dyrt och bra för NVidia.

Dessutom måste man ha ett fett nätaggregat.

 

 

°±°

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x2A skrev:

 

Jag tycker man ska vänta tills man slipper köpa två grafikkort, det är bara dyrt och bra för NVidia.

Har du SLI i åtanke? Det skippar jag. Räcker med ett kort för mig. Däremot är jag inte främmande för dual-processor, två skärmar. Power har jag i alla fall så det räcker och blir över.

 

RN skrev:

 

Men processorval nämnde du inget om..?...Har själv (eller rättare sagt hade) ett Gainward 6800GT GS.

Blir nog en P4 3.6, så jag tror nog att ett 6800GT räcker.

Har du möjlighet att mäta tjockleken på 6800GT-kortet, eller har du möjligen en länk där man kan se hur mycket plats det tar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du SLI i åtanke?
Hmmm, just det, jag fick precis för mig att det var därför du ville veta hur tjockt det var :)

Sorry.

 

Fast jag har precis köpt två stycken dammsugare! ;)

 

 

°±° -Ska läsa lite bättre nästa gång.

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 12:45:20 av 0x2A]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu säger du ju inte exakt vilket av Gainwards kort som du är mest intresserad av, men så svårt är det väl ändå inte att hitta...

Första träffen på en Google-sökning:

http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware/Reviews/gainward6800gtg/2.html

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x2A skrev:

 

Fast jag har precis köpt två stycken dammsugare! ;)

Du ha väl extra strömmatning från agget till korten? Mitt nya nätaggregat har bara en PCI-express grafikkortsströmmatning, om man inte använder adaptern till 8-pin 12V strömmatningen, men 8-pin- + 24-pinströmmatningarna behövs till moderkortet.

 

Cluster skrev:

...men så svårt är det väl ändå inte att hitta...

Första träffen på en Google-sökning:

Ibland ser man inte skogen för alla träd, men tack iaf!

 

Trevlig helg!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland ser man inte skogen för alla träd, men tack iaf!
Så sant som det är sagt! Och det är ju just därför som Eforum är så oslagbart! :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...