Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hdd stängs av och på...


moztwanted

Rekommendera Poster

moztwanted

Hej! Jag piffade nyligen upp min dator med en extra hårddisk och har nu börjat iritera mig på en sak.När jag tex skrivit något i word och sedan ska spara den så hörs det när den nya hårddisken går igång och datorn känns seg ett tag.

När jag inte använder filer från andra hdd´n såstängs den automatiskt av och det känns som den är inställd på energisparläge eller något. Jag har märkt att min dator blivit mycket segare pga hdd´n och skulle nu vilja stänga av energispar-funktionen om det nu är den, så att hdd´n inte stängs av och går i viloläge mitt i arbetet. Hur kan jag fixa det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
När jag inte använder filer från andra hdd´n såstängs den automatiskt av och det känns som den är inställd på energisparläge eller något.

 

Gå in i Energisparfunktionerna och kolla.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moztwanted

När jag kollar i energi-alternativen så ser allt bra ut. hdd´na stängs alldrig av, men försätts i viloläge efter 2 tim. Men den stängs av redan efter 10 min då datorn ej används under tiden. Kan man kolla upp det någon annan stans?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan man kolla upp det någon annan stans?

 

Kolla i BIOS.

Tror att BIOS också har liknande funktioner.

 

Var de finns?

Tja, du får leta runt eller checka manualen.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

moztwanted

*Amatör* Hur kan jag ändra det i Bios i sådanna fall? Var inne och kollade men fattar ingenting.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
moztwanted skrev:

*Amatör* Hur kan jag ändra det i Bios i sådanna fall? Var inne och kollade men fattar ingenting.

 

Det lär väl heta något i stil med Energisparfunktion, men på engelska. Har inte min manual tillgänglig för mitt moderkort. Kör uteslutningsmetoden. Hittar du det så är det bara att ändra till disable.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...