Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Allvarligt fel


hjälp

Rekommendera Poster

Hej! Min dator startade hela tiden om med meddelandet "Allvarligt fel, vill du rapportera?" eller något liknande. Meddelandet hos windows har sedan varit att det är fel på en drivrutin,minnet eller någon annan hårdvara.

 

Jag installerade om Win XP för att se om det hjälpte, men det gjorde det inte. Händer främst när jag spelar grafik-krävande spel.

 

Har använt windows testprogram för att testa minnet, men det hittade inget fel. Jag har Radeon 9800 SE grafik-kort. Har hört något om att detta är kort som inte klarat kraven för 9800 pro.

 

Kan det vara detta och kan man testa det? (utan att byta kort).

 

Om någon löser detta ska denna få alla poäng jag har.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

För att få mer exakt väg att gå efter i felsökandet, så kan det vara värt att bocka av Starta om automatiskt.

 

Det gör du under: System/Avancerat/Systemåterställning

Allt hittar du i Start/Inställningar/Kontrollpanelen/Prestanda & underhåll

 

Skriv av vad som står på bluescreenen som nu visar sig och posta det här.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara dålig kylning så börja med att ta loss locket på sidan och se om processorkylarn eller grafikkortskylaren är fulla med damm. Kolla om fläktarna snurrar som dom skall. OBS använd inte dammsugarn om du ska ta bort dammet för den kan bilda statisk elektricitet.

 

Gå in bios eller kör något program och se hur varm processorn är.

 

Det kan vara ostabila minnen eller moderkortet som spökar så prova i bios att ha snällare minnes inställningar eller sänk busshastigheten.

 

Det kan vara hårddisken som strular och då kan man prova med att ha mindre agressiva inställningar i bios och se om det hjälper.

 

Du kan prova att stänga av fastwrites för grafikkortet i bios.

 

Kanske har du otur med drivrutinerna eller Windows som kanske spökar för dig igen trots att du har gjort en ominstallation. Har du installerat moderkortdrivrutinerna?

 

Och så vidare :-)

 

 

Kan du se något system i när den stängs av (förutom i spelen)? Tala gärna om när/hur det hela började så kan det vara till stor hjälp i felsökningsletandet.

 

[inlägget ändrat 2005-05-05 20:19:11 av __]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska nog kolla fläktar och dylikt. Problemen har jag nog haft i stort sett sedan jag köpte datorn.

 

Ska också stänga av automatisk start.

 

Kom på något annat. Efter ett tag så kan grafiken bli väldigt slö, d.v.s. det tar lång tid att t.ex. stänga ett fönster, eller få fram startmenyn. Det skulle väl tyda på minnet eller grafik-kortet?

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 02:14:16 av Net]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort automatisk omstart. Vet inte om ni har nytta av det men på den blå skärmen står att det kan vara hårdvara eller drivrutin tror jag. Säger inte mycket, men fick även felkoder:

 

0x00000003

0x85C992020

0x85C92194

0x80604450

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som de 4 parametrarna till STOP-koden, vilken är den viktigaste informationen. Det bör också högt upp på skärmen ha stått något med stora bokstäver, också viktig information.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla nästa gång.

 

Fick en blå skärm. Där står:

 

STOP: C000021A Allvarligt systemfel

 

Systemprocessen windows logon process avslutades oväntat med statusen 0xC0000005

 

Sedan en massa nollor. 0x000000000x00000000

 

[inlägget ändrat 2005-05-11 20:46:53 av Net]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nu ett nytt meddelande:

 

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

 

STOP 0x000000180x471973C4, 0x0000002, 0x0000001, 0x85D090)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.microsoft.com/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/Default.asp?url=/resources/documentation/Windows/XP/all/reskit/en-us/prmd_stp_iabd.asp

 

http://aumha.org/win5/kbestop.php

Gå ganska långt ner i listan så hittar du DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

 

Hur är det med drivrutinerna till grafikkortet, har du uppdaterat dom?

Brukar vara en bra start när man får DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL meddelanden i bluscreen att kontrollera och uppdatera drivrutinerna.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det inte hjälper med nya drivrutiner så kan det vara ide att testa datorns minne. Testprogram finns här:

http://www.memtest86.com/

 

STOP: C000021A Allvarligt systemfel

http://www.experts-exchange.com/Operating_Systems/WinXP/Q_20790028.html

(strunta i Sign Up, skrolla ner till mitten av sidan för att läsa svaren)

 

Problemen har jag nog haft i stort sett sedan jag köpte datorn.

Då borde du reklamera datorn så att datorfirman får fixa det hela gratis.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Hur lång tid tar det att testa minnena då??? Jag har kört programmet men det slutar aldrig!

Mvh Fegiz

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Fegiz skrev:

Hur lång tid tar det att testa minnena då??? Jag har kört programmet men det slutar aldrig!

 

Testet körs så länge tills du avbryter det.

 

Jag körde testet under natten när jag testade minnena på min dator, för att vara säker på att bägge minnena testades grundligt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...