Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Slumpa ut en vinnare


Micke_skane

Rekommendera Poster

Hej Micke,

 

så bra att det -äntligen- fungerar.

Jag har postat lite länkar ang ASP här nedan.

Du hittar säkert massor av intressant information där, tips på små programsnuttar och annat som du kan använda.

Datum är inte särskilt svårt och det finns bra information där ute.

 

http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=10

http://www.w3schools.com/

http://www.tutorialmaniacs.com/scripts/asp/articles

http://www.codeave.com/asp/

http://www.pellesoft.se/

 

//Jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Edit: Detta skulle vara svar till Micke på frågan om donRollos databas...

 

Jag tror han menar att i din urvalstabell så lägger du till kolumnen tävlingsomgång.

 

Sen när du sparar ner namnen i tabellen så får du också se till att de också med sig vilken tävlingsomgång de deltar i.

 

I tabellen ser det sen ut ungefär såhär:

 

Januari - omg 1

namnId=1, Anna Andersson Stadsgatan 11 Göteborg, svarat_ratt = true, tavlingsomgång = 1

namnId = 2, Pelle Persson Kommungatan 23 Stockholm, svarat_ratt= false, tavlingsomgång = 1

 

Februari - omg 2

namnId=3, Anna Andersson Stadsgatan 11 Göteborg, svarat_ratt = true, tavlingsomgång = 2

namnId = 4, Pelle Persson Kommungatan 23 Stockholm, svarat_ratt= false, tavlingsomgång = 2

namnId = 5, Kalle Karlsson Lanskapsgatan 34 Malmö, svarat_ratt = true, tavlingsomgang = 2

 

OSV OSV...

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-16 13:13:37 av Jenny R]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt korrekt uppfattat Jenny.

Vill man sedan så flyttar man antingen över den valda vinnaren till en separat tabell eller så infogar man ett nytt fält i ursprungstabellen med namnet vinnare som man då uppdaterar efter lottning, typ false som default och true för vinnaren

Att spara informationen gör ju att det blir väldigt enkelt om man vill loopa ut någon form av statistik i ett senare skede.

Förresten, har ni använt getString tidigare? Mycket användbart i vissa sammanhang kan jag säga.

/donRollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, har ni använt getString tidigare? Mycket användbart i vissa sammanhang kan jag säga.
Kan bara instämma. Smidigt när man presenterar lite större mängder data i tabell-form.

Lär mer på tex:

http://www.4guysfromrolla.com/webtech/121598-1.shtml

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra sida, den där 4guysfromrolla.com.

Jag använder getString ganska mycket om jag vill hämta ut ex en samling ID:s ur en tabell för att göra någonting. Jag menar, behöver man inte loopa av någon särskild anledning så är det ju onödigt. Har också använt getRows en del, vilket fungerar som så att man fyller en array utan någon loop. Också mycket användbart i vissa sammanhang.

/donRollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Hej,

 

Låter jättesmart men jag vet inte riktigt om jag får ihop det...

Kan just nu inte se den "röda tråden" i det hela...Tyvärr :)

Särskilt det här med att dela upp informationen i databasen beroende vilken månad det är???

 

Är det HELT galet så som jag tänkt? Det fungerar ju...Varför skulle inte du tömma databasen? Är det för att kunna föra statitisk?

Det som just Nu är viktigt är att få ut en vinnare och presentera den!

 

Du får gärna bifoga en bild på hur databasen skulle kunna se ut!

Det jag tänkte var att i formuläret infoga datum(månaden) i ett hidden-fält så att det i databasen stod vilken månad vinnaren var.

Där har jag fått ihop ett javascript som jag tänkte sätta in i fältet:

Scriptet:

 

<script type=[GRÅ]"text/javascript"[/GRÅ] language=[GRÅ]"JavaScript"[/GRÅ]>
var m = [color="#0000ff"]New[/color] [color="#0000ff"]Array[/color]();
m[0] = [GRÅ]"Januari"[/GRÅ]
m[1] = [GRÅ]"Februari"[/GRÅ]
m[2] = [GRÅ]"Mars"[/GRÅ]
m[3] = [GRÅ]"April"[/GRÅ]
m[4] = [GRÅ]"Maj"[/GRÅ]
m[5] = [GRÅ]"Juni"[/GRÅ]
m[6] = [GRÅ]"Juli"[/GRÅ]
m[7] = [GRÅ]"Augusti"[/GRÅ]
m[8] = [GRÅ]"September"[/GRÅ]
m[9] = [GRÅ]"Oktober"[/GRÅ]
m[10] = [GRÅ]"Novermber"[/GRÅ]
m[11] = [GRÅ]"December"[/GRÅ]
var d = [color="#0000ff"]New[/color] [color="#0000ff"]Date[/color]();
[color="#0000ff"]Function[/color] manad(){
document.write(m[d.getMonth()]);
}
</script>	
</head>

<body [color="#0000ff"]Class[/color]=[GRÅ]"text"[/GRÅ]>
<script LANGUAGE=[GRÅ]"JavaScript"[/GRÅ]>
<!--
  manad()
//-->
</script>

 

Men jag ska även kolla det Cluster tipsade om!

Jag lyssnar gärna om Ni har en bättre ide.

 

Det här med statitik låter ändå intressant, särskilt om man kan bevara vilket postnummer folk har. Då kan jag se den geografiska "bilden"!

Ska kolla lite mer på hur du menar ang databasen. Jag vill bara inte att den ska bli mer o mer full.

 

Tror inte det var mer just nu men jag kommer garanterat på nya saker :)

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Hej,

 

Fått datum-saken att fungera så när man fyller i sina saker då man vill delta i tävlingen så skickas månadens namn in i databasen i ett text-fält. Då kan man se När personen deltog. Kan man köra två sql-sater efter varandra om man t ex vill lägga in värden i två olika tabeller på en gång? Eller kan man göra det i En sql-sats?

Tanken är att dem ska läggas in i slump-tabellen men även i en statistisk-tabell. Förstår inte riktigt det som du, donRollo, menade ;) så jag får göra som jag kan/vet :)

 

Känner att jag lärt mig en hel del om tänkandet ang Asp-funktioner :thumbsup:

 

Tack :)

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

donRollo

 

Bra att jag inte stökade till det då :)

MEN - nu ska jag göra det ;)

 

Att lägga till tävlingsomgång i tabellen i all ära, men då hade jag hellre haft någon typ av registreringstabell där personerna reggar sig

 

TABELL: Person

personid, namn, gata, postnr, stad

 

Och sen använt id:t på personerna så att jag slipper redundansen, och kopplat dessa mot tävlingen

 

Tabell: URVAL

personid, omgång, svarat_ratt

 

 

 

Nope, har aldrig använt GetString(), men det ser ut som om jag måste börja göra det, den verkar ju hemskt smidig! :)

 

 

Micke

Du gör naturligtvis som du vill, men jag hade hellre valt att använda månadens numeriska värde i databasen framför strängvärdet. Det är enklare att jobba med numeriska värden eftersom de vare sig kräver fnuttar, långa omskrivningar och de är inte case-sensitive.

När jag sen skulle skriva ut det på skärmen så hade jag omvandlat det till korrekt månad. Notera att det skulle vara numeriskt i databasen.

 

Om du bara har en tävling i månaden kan tävlingsomgången dessutom bestå av t ex året och månaden 200505 el 20055 (maj månad 2005) alt att du bara använder 0505, men i de här fallen skulle jag fördragit att göra databasens kolumn i strängvärde, eftersom det blir problem att få med 0:orna i början annars...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte göra annat än hålla med Jenny!

Att skapa en bra databasdesign är något som man bör lägga en stor del av den inledande tiden på. Detta skapar bättre förutsättningar för effektiv utveckling samt större möjligheter att låta "projektet" växa och förändras för att möta nya krav.

Man bör minimera redundansen och hålla tabellerna så specialicerade som möjligt.

När det gäööer tid och datum så vill jag fortfarande hävda att datumformat är bättre än text eller numeriskt. Man kan då använda de datumfunktioner som finns till hands samt att designen framtidssäkras på ett bättre sätt. (se //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=708231#711683)

 

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Hade jag bara förstått Hur det skulle se ut designmässigt i databasen samt hur jag skulle kunna skriva så är det säkert bättre så som Ni säger men jag har Ännu inte fattat :)

 

Är det helt tokigt så som jag tänkt? Den möjlighet jag vill ha är att skriva ut t ex postnummer eller hur många det deltagit i tävlingarna.

 

Jag får se om jag kan "knäcka koden" i det ni menar!

Vad säger ni om två sql-satser där man skickar till två olika tabeller?

 

Micke

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morsning samtliga.

För att ta det här med databaser ett extra varv.

Jag gjorde ju mitt förslag endast pga av att jag ville visa hur man smidigt kan lotta ett resultat med hjälp av getString.

Men pratar vi databas-design så kommer saken i ett helt annat läge.

Kanske hade jag designat databasen enligt:

 

tblPerson

personID Räknare

förnamn Text

efternamn Text

gata Text

postNummer Text

stadID Tal

 

Personerna registrerar sig i en speciell tabell. detta innebär att varje person bara behöver registrera sig en gång oavsett antalet tävlingar.

 

tblStad

stadID Räknare

stad Text

 

Eftersom jag inte vill ha duplicerade värden av stad så lägger jag dessa i en egen tabell och använder bara ID i tblPerson

 

tblOmgång

omgångID Räknare

fråga Text

månad Tal

År Tal

KorrektSvar Tal

 

Här sparas respektive omgång med fråga och korrekt svar. Kan ju vara lite annorlunda utformad beroende på hur frågan ser ut. Kolumnerna Månad och År kan ju också slås ihop om man känner för det.

 

tblOmgångHarVinnare

omgångHarVinnareID Räknare

personID Tal

omgångID Tal

 

En egen tabell för alla vinnarna. Vid lottning kollas då ifall en omgång redan har en vinnare.

 

tblPersonHarOmgång

personHasOmgångID Räknare

personID Tal

omgångID Tal

svaratRätt Tal

 

En tabell där alla svar samlas och som ligger till grund för lottningen. Här kan man ju kolla så att en person bara har svarat en gång per omgång.

 

Jaja, detta var ju bara ett exempel. Inget exakt svar...

 

Precis som Cluser så klokt nämnde så kan man aldrig lägga för mycket tid på att i inledningsskedet tänka igenom databas-designen. Att fortsätta ett projekt med felaktig databas-design är extremt frustrerande och skapar mycket onödigt bekymmer.

 

Micke_skane, har du funderingar kring databas-designen så kan vi nog hjälpa dig.

 

/donRollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan iofs hålla med dig - datum är bra att ha, men det kan ställa till det ibland.. fast jag är van att jobba mot Oracle/SQLServer med samma applikation, likaså att använda tidvärdet och att göra selectsatser med datumavgränsningar... I hans fall fsepÄr man intresserad av att ha omgång samma som månad så hade jag nog inte valt datum...

 

För övrigt - jag hade hellre valt att skriva

<% session.lcid = 1053 %> och säkerställt att jag får ut svenska format från servern, snarare än att gjort en egen funktion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska använda Stad-tabellen för att lättast kunna ta fram statistik så är jag med på tänket, men annars känns den ganska onödig :S

 

Micke pratade om att använda postnr som geografisk avgränsare, så då hade jag hellre valt att se till att formateringen gör så att postnr alltid ser likadant ut och sen gjort en group by på det.

 

I övrigt kan jag inte annat än hålla med dig :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo datum kan som du säger krångla till det en del. Man får helt enkelt försöka göra en avvägning/utvärdering av krav nu, krav i framtiden, möjligheter man får och problem man kan stöta på. I det här fallet (med en i nuläget rätt begränsad "aplikation") så kanske man väljer smidighet framför utbyggbarhet.

 

För övrigt - jag hade hellre valt att skriva

<% session.lcid = 1053 %>

Absolut. Har dock stött på patrull när man ska hjälpa folk som valt webbhotell som kör Chili!Asp (eller vad det nu heter)...

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och i det där konstiga i mitten av stycket:

I hans fall fsepÄr man intresserad av

 

så menade jag att i Mickes fall så är ju konstruktionen som sådan inte så komplicerad och då spelar det nog ingen roll vad man använder, MEN om man vill använda omgång samma som månadsnumret - då hade jag kört numeriskt.

 

Puh! :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Phuii, känns lite knepigt att hålla koll på vem som svarar vad till vem, men jag antar att stad-frågan gällde mig.

Nja, visst är stad-tabellen kanske lite onödig, men jag brukar oftast försöka placera den typ av data i separata tabeller. Stör mig lite om jag ser duplicerade data i en databas...

Men för statistikens skull skulle jag andå använda den. Visst kan man välja "SELECT DISTINCT stad..." istället, men om posterna blir många kan det sega ner rätt mycket.

Det blev ju en riktigt kul diskussion det här, rätt länge sedan jag såg en sån trafik på en enskild fråga.

/donRollo

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Hej donRollo, Jenny och Cluster!

 

Kan bara hålla med att det har varit en del tankar som har utbyts men det är väl då forumet används fullt ut...:thumbsup:

Tror det är Många som följt tråden! Alltid nått man kan lära sig!

 

Angånde Min databas:

Just nu vet jag att databasen kommer att innehålla namn,åldersgrupper(15-25 osv), kön, postnummer, stad, epost(om man vill) samt månad.

Det som jag eventuellt kommer att vilja se statistisk på är postnummer, stad, ålder, kön, månad.

För att vilja se hur många som tävlande i en speciell månad tänkte jag använda en dropdown-meny där värdet skickas vidare till koll-sidan där värdet hamnar i en variabel som jag sen sätter in i

"Select * From tavlande Where manad Like '"& visa_manad &"'"

Såhär kan man ju göra för att se vilket man nu vill i en viss månad.

Om man t ex vill kolla postnummer eller stad i hela databasen får man väl ha två dropdown-menyer där det i den ena är kön, ålder, postnummer, stad och i den andra är månader.

"Select '"& visa_omrade &"' From tavlande Where manad Like..."

Problemet, för mig :), är bara när man väljer att se i alla månaderna. Hur få man Då sql-satsen att utesluta Where manad Like...?

 

Så här är min tanke, är inte klart men det är dit jag ska försöka nå

:)

ÄR JAG HELT FEL UTE???

 

Därför tänkte jag att jag skulle skicka den som tavlar till två tabeller:

Där jag slumpar ut en vinnare samt stat-tabellen!

Kan jag använda 2 sql-satser där jag skriver in dem i två tabeller?

Såhär ser min update-sida ut:

[log]

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};dbq=" & Server.MapPath("db2/vinstval_namn.mdb")

Set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")

SQL = "Select * From vinst_urval Where 1=2"

rs.Open SQL, Conn, 1,2

rs.AddNew

rs("vinst_fornamn") = fornamn

rs("vinst_efternamn") = efternamn

If artiklar <> "xxx" Or anstallda <> "xxx" Or yta <> "xxx" Then

rs("svarat_ratt") = False

Else

rs("svarat_ratt") = True

End If

rs("meddelande") = meddelande

rs("manad") = manad

rs.Update

rs.Close

Conn.Close

Response.Redirect ""

[/log]

 

Sen vill jag säga att jag Uppskattar dialogen med Er!

Och Om jag skulle vilja utveckla databasen hör jag mer än Gärna av mig om just det :thumbsup:

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet, för mig , är bara när man väljer att se i alla månaderna. Hur få man Då sql-satsen att utesluta Where manad Like...?

 

Du bygger dina sqlsatser så att de kan köras även om något värde inte finns, dvs för ALLA månader så ska du inte ha något värde.

 

sWhere = ""

if not månad = "" then

sWhere = " where manad like '"&månad&"'"

end if

sSql = "select * from tabell "&sWhere

 

Ovanstående innebär att om månad är tom så förblir sWhere tom, dvs att sSql bara blir "select * from tabell", medan om månad INTE är tom så hängs det på ett villkor: " where manad like '"&månad&"'"

 

Fast om du nu inte ska göra sökningar på flera månader eller olika stavningar, så är det bättre att använda "="-operatorn före "like"-operatorn, eftersom likamedtecknet går snabbare för databasen att tolka.

 

Beträffande dina övriga frågor, så är ju valet fritt om du ska använda en selectbox, checkboxar, textfält eller annat för att få fram din statistik. Vad jag inte förstår är varför du ska ha två olika sidor för din selectbox där du ska välja vad som ska visas och din presentation av informationen..

Lägg allt i samma fil/formulär och gör submit till den egna sidan men med valda id:n, så slipper du tusen filer för samma sak.

 

/Jenny

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Hej Jenny,

 

Det var en bra ide med en variabel om ändras efter vad man valt.

 

Angående Sökfunktion och Visafunktionen så hade jag tänkt att det skulle vara på Samma sida.

Eller förstod jag inte vad du menade??? :)

 

Såhär hade jag funderingar på:

*visa_statistik.asp*

[log]

<body>

 

<form action="visa_statistik.asp" method="post" name="visa_stat">

Område:

<select name="visa_omrade" class="text_meny">

<option value="">Alla

<option>-----------------

<option value="1">Åldersgrupp

<option value="2">Postnummer

<option value="3">Stad

<option value="4">Kön

</select>

Månad:

<select name="visa_manad" class="text_meny">

<option value="">Alla

<option>-------------------

<option value="1">Januari

<option value="2">Febuari

<option value="3">Mars

<option value="4">April

<option value="5">Maj

<option value="6">Juni

<option value="7">Juli

<option value="8">Augusti

<option value="9">September

<option value="10">Oktober

<option value="11">November

<option value="12">December

</select>

<input type="submit" value="Visa statistik" name="stat_knapp" class="text_meny">

</form>

<%

Option Explicit

Response.Buffer = True

'#=========Databasanslutning============#

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")

ConnString = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=" & Server.MapPath("db2/tavling_statistik.mdb")

Conn.Open ConnString

 

'#=====Kolla området=======#

Dim vilket_omrade

'vilket_omrade = "" HÄMTAS VÄRDET UR FORMULÄRET SÅHÄR???

vilket_omrade = Request.Form("visa_omrade") 'MÅSTE JAG INTE GÖRA SÅHÄR FÖR ATT HÄMTA VÄRDET???

If Not visa_omrade = "" Then

vilket_omrade = " '"& visa_omrade &"' "

Else

vilket_omrade = " * "

End If

 

'#=======Kolla månad======#

Dim vilken_manad

'vilken_manad = "" HÄMTAS VÄRDET UR FORMULÄRET SÅHÄR???

vilken_manad = Request.Form("visa_manad") 'MÅSTE JAG INTE GÖRA SÅHÄR FÖR ATT HÄMTA VÄRDET???

If Not visa_manad = "" Then

vilken_manad = " where manad = '"& visa_manad &"'"

End If

sSql = "select '"& visa_omrade &"' from tabell "&vilken_manad

Set rs = Conn.Execute(sSql)

If rs.EOF Then

Response.Write "Det finns inget av valda värden i databasen!"

End If

%>

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">

<%

Do Until rs.EOF

%>

ÄR JAG BEGRÄNSAD PÅ HUR TABELLEN SKA SE UT?

KAN MAN VÄLJA ATT VISA OLIKA TABELLER BEROENDE HUR MAN VALT?

OLIKA RUBRIKER OCH VÄRDEN OM HÄMTAS!

MAN KAN JU SÄTTA ID på TABELLER!

<%

rs.MoveNext

Loop

%>

</table>

<%

rs.Close

Set rs = Nothing

Conn.Close

Set Conn = Nothing

%>

</body>

[/log]

 

Tanken är alltså att kunna ändra vilket sätt värdena skrivs ut.

Är det omöjligt så kan man ju tänka sig att man alltid skriver ut på samma sätt men att det bara visas dem valda värdena MEN Då säger ju sidan till att den inte hittar ett värde man väljer skriva ut om det inte ingår i sql-satsen.

Begrep Du vad jag menade??? Hade svårt själv :)

 

Är där nått annat i min tanke eller kod som skulle kunnas göra bättre?

 

Kan man göra TVÅ sql-satser där man uppdaterar TVÅ tabeller?

Såhär typ:

sSql_1 = [GRÅ]"Insert INTO tabell_ett (xxx, xxx) Value ('"[/GRÅ]& xxx &[GRÅ]"', '"[/GRÅ]& xxx &[GRÅ]"')"[/GRÅ]
sSql_2 = ([GRÅ]"Insert INTO tabell_två (xxx, xxx) Value ('"[/GRÅ]& xxx &[GRÅ]"', '"[/GRÅ]& xxx &[GRÅ]"')"[/GRÅ])
[color="#0000ff"]Set[/color] rs = Conn.[color="#0000ff"]Execute[/color](sSql_1,sSQL_2)

 

Ha det!

Micke

 

[inlägget ändrat 2005-05-18 10:42:10 av Micke_skane]

[inlägget ändrat 2005-05-18 13:20:41 av Micke_skane]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte superbra på selectboxarna utan måste ofta prova mig fram, men men.. here goes..

 

 

för att ta emot värden på din sida visa_statistik.asp

'detta gäller iaf om du skickar via ett textfält som är hidden. Kan ev vara annorlunda för en select-box

nManad = Request.form("visa_manad")

nOmrade = Request.form("visa_omrade")

 

Du får bygga dina sqlsatser så att de kör för ALLT eller INGET om du inte gör något/några val, ungefär så som jag visade med sWhere-variabeln.

 

Presentera sen informatioen i de avsnitt du hade tänkt dig.

Det finns ju inget som begränsar dig i hur det ska se ut, det är bara du själv som avgör hur du vill presentera informationen och du får bygga sidan efter det - alltså välja vad som ska fram från databasen och hur det ska presenteras på webben.

 

Däremot är jag undrande inför din sqlsats- var detta inte en statistiksida?? Du väljer att plocka fram månaden ur databasen på den månad de valt..? Dvs - finns det många rader får du en jädra massa rader med bara månaden alt områdesnamnet...?? Du ville väl presentera olika information utefter vald månad/område eller båda?

Är din statistik numerisk, eller ska den visa vilka städer, vilket ålderspann osv?? Du får bygga din sqlsats därefter...

 

Du pratade förut om att ha två sidor och skicka värden högt o lågt, det var därför jag föreslog att du skulle ha en sida för statistiken och ladda om den beroende på valen de gör.

 

Personligen tycker jag om att jobba enligt följande i en fil:

1) ta emot värden

2) kontrollera och säkerställ att värden är ok

3) utför databasfrågorna, lagra information i variabler/arrayer

4) presentera informationen (och först här börjar jag med htmlhuvud osv)

 

Har du flera databaser (vinstval_namn och tavling_statistik)? Varför? Varför inte bara ha flera tabeller i samma databas?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke_skane

Hej Jenny,

 

Tanken är att om man vill t ex se hur det ser ut i en viss månad med t ex postnummer så skulle man kunna välja det genom select-rutorna.

En variant är att bara kunna välja alla områden i enstaka månader. Då hade man "sluppit" att bara få "klent" med info. Då hade man sett ALLT om besökaren antingen under hela året eller under en viss månad.

 

Skulle man kunna lista ut antalet om t ex postnumret eller Stad osv

Typ :

Postnummer XXXXX 23st

Postnummer XXXXY 15st

Detta skulle kunna göras på egen sida kanske...

Bara att klicka på en länk på admin-sidan så kom man dit och då listades sakerna där.

 

Jag har bara EN databas sen finns det ju flera tabeller i den :)

Har dock ändrat namnet på den och tabellerna nu för att göra den mer logisk!

Skrev fel i koden till Dig innan! Sorry!

Databasnamnet var tabellnamnet...

 

Jag har lagt både frågan och visningen om statistiken på Samma sida!

Högt o Lågt?????

Se mitt exempel ifrån föregående inlägg.

 

Kan man välja att köra två SQL-satser?

Om man nu vill lägga in info i två tabeller!

 

Om du vill kan jag visa hur jag kodat nu :)

 

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Micke

 

Ett exempel på hur en sqlsats kan se ut när man vill göra som du säger så blir det ungefär så här:

 

"Select postnr, count(postnr) as antal_postnr from TABELL where postnr = '"&valt_postnr&"' group by postnr" ger dig ett resultat som ser ut ungefär som följer:

postnr antal

411 11 15 st

524 00 30 st

921 00 2 st

 

Genom att bygga på ditt where-villkor så kan du även inkludera månad, åldersspann osv..

 

Gör en ny sqlsats om du ska ta fram antal personer per månad:

"Select manad, count(namnid) as antal_personer from TABELL where manad= '"&vald_manad&"' group by manad"

 

OSV osv... Försök sätta dig in i tänket här, läs gärna lite i Sql-forumet om group by. Man kan gruppera efter flera kolumner, men varje kolumn man tar med och för varje nytt värde så blir det en smalare gruppering och troligen fler rader, eftersom grupperingen sker efer hur unik den samlade radens värden blir.

 

Tråden i sig själv börjar bli brutalt rörig eftersom inte ens idag klarar av att sortera inläggen på rätt ställe längre, så frågan är om du inte ska starta en ny tråd med en hänvisning till den här, om du har nya frågor. Tänk även på att posta i rätt forum då :D

 

//Jenny

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...