Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för ekonomiprogrammet MAMUT - oseriöst!


bamsesmurf

Rekommendera Poster

Anjuna Moon
Det oseriösa i sammanhaget är väl att Mamut ger intryck av
Var ges det intrycket. Ett klick på beställ på följande länk (som också postats tidigare) så framgår det väl rätt tydligt att serviceavtal inte går att välja bort: http://www.mamut.com/se/shop/product.asp?pid=1814&click=order

 

"Alla serviceavtal är obligatoriska och betalas i förskott för minst 12 månader."

 

Personligen tycker jag att den här typen av betalningsmodeller är att föredra för mindre företag då en hel del avancerade produkter med engångspriser ofta ligger i en sådan hög prisklass (20.000+) att många kanske inte har budget att köpa in dem annars.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan mycket väl förstå snickarens upprördhet. Det är inte alltid så lätt att veta alla regler, särskillt inte om det står att man köper något som det sedan visar sig att man bara hyr.

 

Det finns många exempel på företag som marknatsför sig på ett sätt som är oetiskt. Principen brukar vara att det av kunden ålagda beloppet är mycket lägre är kostnaderna för att driva en process mot dessa företag. Därför blir det inga stämningar.

 

Jasså, ni har aldrig stött på detta?

 

Har det någon gång ringt en försäljare hem till dig som sagt att du kan ringa GRATIS kvällar och helger (om du betalar 19 kr i månaden). Vem orkar stämma Glocalnet för att få tillbaka 19 kr. Ändå säger de i både skriftlig och muntlig marknadsföring att något man betalar per månad istället för per minut är GRATIS. Detta är vilseledande marknadsföring avseende produktens pris och just ord som GRATIS är skolexempel på falsk marknadsföring avseende produktens pris. Detta eftersom det finns någon kostnad eller något vilkor förknippat med det. Och det är olagligt att ljuga i marknadsföring men kanske bara teoretiskt.

 

Ungefär 20% av de försäljare jag talat med känner till att man inte får marknadsföra sig med ordet GRATIS om det kostar pengar, 30 % bryr sig inte alls och de andra är eller försöker verka intresserade av att få veta att man kan använda formuleringar som "0 kr per minut" eller "utan EXTRA kostnad" för att tala om att det finns en kostnad för tjänsten.

 

Det som upprör är maktlösheten mot alla dessa företag som bara tycks intressera sig för etik när det är olönsamt att inte göra det.

 

(Glocalnet svarade förresten inte på mitt skriftliga bestridande på 57 kr vilket i sig borde vara olagligt men det har jag inte orkat ta reda på.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Mig veterligt finns det inget annat bokföringsprogram som slutar att fungera om man inte betalar uppdateringar.

 

Mig veterligen finns det bara en som ser ut som jag själv gör. Vad säger att det inte gr att göra något som de andra inte gör.

 

och som Ajuna säger... var "gömmer" de kostnaden?

 

 

och vet man att det slutar fungera när man köper det så är det inte öseriöst!! Du går ju me på att köpa något och om du får något annat än vad du gått med på kan du ju alltid reklamera.

 

Angående SIE-format på bokföringen. Du vet ju vad redovisningsfirmorna tar för sina tjänster. Ska man båda sköta allt själv + att betala för att de ska ta fram riktiga rapporter så är det nog ingen vidare ekonomiskt bra lösning. Visst går det att göra som du säger, men vpre det inte smidigast att personen kunde göra allt själv?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mig veterligt finns det inget annat bokföringsprogram som slutar att fungera om man inte betalar uppdateringar.

Säkert inte, däremot finns det nog ett flertal som kräver att man har ett underhållsavtal. När jag skrev "massor med programvara" syftade jag emellertid på programvara i största allmänhet, du hittar motsvarande licensmodell i allt från antivirus-lösningar via CRM-system till andra affärssystem eller för all del system för handel med värdepapper och motsvarande. Det är inget skumt, det är inte ens något konstigt. Tvärt om, istället för att sätta ett pris som är så högt att man kan överleva även om kunden väntar tre år på att uppgradera till nästa version så diskonterar man det hela och låter kunde betala för en period i taget. Fördelarna är flera både för kund och leverantör så det känns lite konstigt om det skulle bli oseriöst bara för att du inte orkat läsa på innan du beställer.

 

För en företagare är det naturligt att man vill ha kostnaden periodiserad över de år den handlar om, speciellt om det handla om mer pengar än i det här fallet. Genom att betalning sker på års- eller kvartalsbasis behöver man inte redan vid inköpet fundera på hur man ska fördela kostnaden för ett nytt ekonomisystem och på hur många år den ska fördelas, varje år kommer att bära sin egen kostnad.

 

Det oseriösa i sammanhaget är väl att Mamut ger intryck av att man kan köpa ett program för 890 kr när de egentligen skulle marknadsföra det som anslutningsavgift 890 kr därefter 79 kr per månad

Men så är det ju inte, i de 890 kronorna ingår ju serviceavtalets första år, det är inget annat än ett rabatterat pris första året. Du kan lika gärna se det som att du får programmet utan kostnad och ett billigare pris på serviceavtalet.

 

I telefonvärlden är det ju ofta det omvända, att telefonen kostar noll kronor om du tecknar abonnemang för t ex 24 månader.

Nej, så är det faktiskt inte speciellt ofta, när det gäller mobiltelefoner förekommer "subventioner" som i praktiken är en kredit där du lånar subventionen av operatören (och i slutänden vanligtvis betalar mer för telefonen) men nu pratade jag om telefoner och telefonabonnemang.

 

Om jag går och köper mig en Siemens Gigaset SL100 (http://www.webhallen.com/prod.php?id=31850) så är det inte ett demoexemplar eller en hyra bara för att den inte kommer att fungera med mindre än att jag har ett abonnemang på en nödvändig tjänst, någon högre upp i tråden påstod det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson
Mig veterligt finns det inget annat bokföringsprogram som slutar att fungera om man inte betalar uppdateringar.

 

Det slutar även att fungera om man inte är uppkopplad på internet när man startar det, programmet kollar själv ifall det täcks av ett giltigt avtal och om det inte får kontakt med licensservern tror det att avtalet förfallit.

(det sker dock inte direkt, man får några chanser på sig).

 

Inget för småföretagare med modem med andra ord..

 

 

 

/Johan

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om de småföretagare som vill köra sin bokföring på en PC utan anslutning till nätet för att undvika problem med virus och sånt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om man har en dator som aldrig ansluts till internet så är det naturligtvis helt fel pryl att skaffa, fast det blir knappast oseriöst för det.

Har man en dator som ansluts till nätet lite då och då så har den förhoppningsvis både virusskydd och brandvägg, det förstnämnda bör man ha även om man inte ansluter datorn till internet. Å andra sidan är många virusskydd också tidsbegränsade så jag antar att risken finns att man blir upprörd en gång till, enklast är nog att överlåta det hela till en redovisningsbyrå för mindre företag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Blev med Mamut genom TOPP7 vilket var en återuppbyggnad av TOPP3000 som marknadsfördes av SPCS. 1989 så var det SPCS ett balnd få företag som erbjöd en standardlösning av ekonomiprogramm. Men så kom det fram att det inte var SPCS som låg bakom programmet viket alla skulle få uppfattning av i markandsföringen och supporten. När programmakarna gick i KK slog detta ner som en bomb för mig. Lyckades hitta grabbarna som köpt ut resterna från konkursboet. Åså blev jag med TOPP7 som senare köptes upp av Mamut. Troligen enbart för att komma åt kundstocken. Med dagens kunskap skulle jag absolute inte valt Mamut.

Har inte kunna använda programmet på en vecka och uppmanades av Mamut support att formatera om hårddisken och återinstallera Mamut Enterprise eftersom dom inte klarade av att lösa ett problem. Nu sitter jag i skiten och tror att allt annat måste vara bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag har använt Mamut E5 i 5år och lagt till några licenser efterhand. I stort har jag varit nöjd. Men jag måste ju säga att med tanke på hur mycket man betalar per år i serviceavtal så är det inte mycket man får för pengarna.

Det har inte tillförts särskilt mycket ny funktionalitet i programmet de senaste 3 åren. Plattformsbytet till MS-SQL har tagit en evighet och första releasen av ver 12 har vi inte vågat använda då den kändes skakig vid provkörning.

Supporten ger svar snabbt och ger svar som vilken idiot som helst kan förstå - men nu är jag ingen idiot utan en ganska avancerad användare.

Det brukar ta några vändor innan supporten har förstått att jag faktiskt har en riktig fråga - och svaret blir alltid att "vi har vidarebefordrat det som ett förslag till utvecklingsavdelningen".

I en uppdatering mellan två versioner uppstod ett problem med att lagertransaktioner blev felkonterade. Mamuts "lösning" - nollställ lagersaldot och mata in allting på nytt. Tack - vi har 5000 produkter. Kan inte Mamut fixa detta så är det dåligt.

Nu väntar jag på nästa release av v12 och hoppas att den skall vara användbar. Sedan vill det till att de förslag som kommit in till utvecklingsavdelningen verkligen realiseras - annars blir det nog inte mer Mamut för mig.

 

Mamut verkar alltså ha satsat de pengar jag betalar, för att de skall underhålla och vidareutveckla min produkt, på att dels utveckla helt nya produkter och att köpa webhotell.

 

Så sammanfattning:

1. Undvik Mamut v12 t.v

2. Kräv att få något för pengarna du betalar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Hej Greger,

 

Hur har det gått för dig med uppdateringen? Jag sitter med 12.5 som krachar i uppdateringen hela tiden. Supporten på Mamut är helt borta, kan omöjligt ha ett lönesystem baserat på kompetens, då lever de på socialen...

 

/Håkan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Håkan,

 

Jag kör 12.3.7454 än så länge, har inte haft tid att testa 12.5.

Det tar ju sån förb.... tid att installera, testa, avinstallera mm. Jag sätter definitivt inte en ny version i skarp drift förrän jag hunnit köra igenom det viktigaste i alla fall.

 

Den jag kör kraschar inte, men den har ju ett antal irriterande buggar - saker som fungerade utmärkt i v11 - och supporten svarar som vanligt "vi har vidarefordrat ärdendet till utvecklingsavdelningen". Den avdelningen är mest ett stort svart hål - mycket in, men knappast något vettigt ut.

 

Mamut har i princip badat i pengar de sista åren, och det har säkert betalats ut bonusar till alla personalkategorier - helt oförtjänt - och nu plötsligt får de börja jobba - det är nog inte alla som klarar det.

Äntligen har det i alla fall börjat synas lite i Mamuts resultat, så tipset är klaga, klaga, klaga - och kräv rabatt vid uppdatering/förlängning.

 

/Greger

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...