Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varning för ekonomiprogrammet MAMUT - oseriöst!


bamsesmurf

Rekommendera Poster

bamsesmurf

Varning för MAMUT - oseriöst!

 

Mamut ett norskt företag, ägt av norska storfinansiärer med förgreningar i Amsterdam, tar sig inpå den svenska marknaden, det är väl inget konstigt

med det??

 

Men, hur oseriös får man egentligen vara? Ser man en Mamut-annons

kan man på långt avstånd läsa priset: "Nu endast 4000:-". Går man närmare kan man se en riktigt småstilt text under prislappen. Den som orkar leta fram ett förstoringsglas kan läsa den riktigt finstilta texten: "Serviceavtal 200:- per månad tillkommer". 200:- per månad blir 2.400:- kr per år. Detta är inget annat än en riktigt oseriös

presentation av priset.

 

Det visar sig att om man köper systemet för 4000:- kr, då slutar programmet att fungera om man inte varje år betalar 2.400:- kr för service!!! Vissa av Mamuts program kostar t.om. mer andra året än vad man betalade när man "köpte" programmet. Lurendrejeri!!

Alltför många har säkert redan fastnat i "bondfällan" och betalar dom inte så blir det ett ärende för kronofogden.

 

Inte nog med detta. Jag tillhör dem som under tre års tid fått otaliga broschyrer från Mamut i min brevlåda. Inte en gång har det varit annat än "röda" prislappar på programmen. "Köp nu - Spara över 3000:- i januari" - "Introduktionserbjudande spara 4000:-" etc. Alla vet

ju att den svenska marknadsföringslagen inte tillåter röda prislappar i evighet. Mamut bryr sig inte! - Oseriöst!

 

På senaste tiden har jag också fått broschyrer där Mamut t.om strukit den finstilta texten från sina broschyrer. Har dom då upphört med att kräva betalt för att programmet skall funger år 2 osv?? NEJ - den enda

skillnaden är att nu kommer kravet om serviceavtal som en ren kalldusch! Fräckt!

 

Helt nyligen fick jag en broschyr från Mamut med texten "Marknadens lägsta priser". - Vilken fräckhet! Man säljer ett simpelt bokföringsprogram för 890:- kr. Priset inkluderar visserligen fri service i 6 månader. Ja,

det är kanske billigt. Men det man inte vet är att redan efter 6 månader dimper det ner en faktura på 948:- kr (79 kr per månad) för service det kommande året. Betalas inte den fakturan omgående, då slutar programmet att fungera. Helt otroligt, men så svinaktigt är det faktiskt!

 

Om nu Mamut är så oseriösa när dom säljer, hur blir det sedan om man behöver hjälp när man väl har köpt.

 

Skulle man inte kunna begära av t.ex Företagarna att den organisationen prövar Mamuts agerande inför marknadsdomstolen.

 

Det finns många andra aktörer som säljer ekonomisystem i Sverige, men Mamut står helt ensamma om att agera så här oseriöst. - Välj därför istället en annan leverantör! - Vi förväntar oss en ursäkt från Mamut!

Till dess: Bojkotta Mamut

 

Dom sitter väl hemma i Norge och skrattar åt "dom dumma svenskarna".

 

Inga uppgifter i denna tråd kommer från annan källa än Mamuts egen hemsida och Mamuts annonser!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

http://www.mamut.com/se/bokforing/det.asp?id=3324

 

"Ett Serviceavtal garanterar dig fullt utnyttjande av programmet genom regelbundna uppdateringar och snabba svar på eventuella frågor via användarstöd på telefon, e-post och Internet. Serviceavtal är obligatoriskt under driftsperioden och betalas i förskott, för minst 12 månader."

 

Ska man tolka det som att "driftsperiod" är lika med den tid man tänker använda programmet? I så fall är det ju luddigt skrivet, minst sagt.

 

I prisinformationen står det ju i alla fall

 

2.890:-

inkl. moms 3.612:-

+ Serviceavtalfall

 

och det är väl rätt tydligt.

 

[inlägget ändrat 2005-05-05 08:54:52 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för MAMUT - oseriöst!

Det låter ju som om du är jätterepresentativ för alla deras kunder, not.

 

Skulle man inte kunna begära av t.ex Företagarna att den organisationen prövar Mamuts agerande inför marknadsdomstolen.

Skulle man säkert, fast jag tror knappast någon skulle göra det med mindre än att de gör fel, jag kan inte se någonting varesig i verkligheten eller i din text som tyder på att så är fallet.

 

Inga uppgifter i denna tråd kommer från annan källa än Mamuts egen hemsida och Mamuts annonser!

Ovanstående stämmer säkert, om man bortser från att halva inlägget går ut på dina egna åsikter om vad du tycker är oseriösa på rätt lösa grunder som gäller som dessutom inte skiljer sig speciellt mycket från hur resten av mjukvarubranschen fungerar. Att programvarulicenser säljs med tidsbegränsning är inte alls ovanligt, speciellt inte när det gäller ekonomisystem.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bamsesmurf

Jag är rädd att jag varit otydlig. OBS Mamut säljer system för mindre företag.

 

Samtliga Mamuts program stängs av efter den inledande serviceperioden, såvida man inte betalar för ett förlängt serviceavtal. Den inledande serviceperioden är allt från 6 månader till ett år. Ett bokföringsprogram man "köpt" för 890:- kr kostar sedan 948:- kr per år om man vill fortsätta att använda programmet.Mamut kallar detta att förlänga driftperioden. Serviceavtalet kostar 105 procent!!av programpriset. Programmet kostar mer andra året än första! Det låter helt absurt men jag har faktiskt fått allt detta bekräftat vid samtal med Mamut.

 

Jag har också talat med SPCS och Hogia - de "stora" aktörerna inom detta segment. Båda bekräftar att deras program INTE stängs av. Deras serviceavtal är helt frivilliga.

 

Mamut har självfallet full rätt att ensamma frångå denna frivillighet. Det är absolut inte det jag vänder mig mot. Men - om Mamut på ett så väsentligt sätt frångår standard inom branchen då är det oseriöst att inte på ett tydligt sätt låta detta framgå när man presenterar priset. Kanske inte brottsligt men klart oseriöst. Låt Mamut göra som dom vill med serviceavtal - men hymla inte med priset!

Gå gärna in på Mamuts hemsida och försök att hitta relevant information om serviceavtal - man måste vara både gymnast och akrobat för att hitta dit. I deras annonskampanjer framgår det inte alls.

 

 

Mamut vänder sig till småföretagare. Småföretagare har det svårt nog ändå - lura inte av dom skinnet med ojusta metoder!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är rädd att jag varit otydlig. OBS Mamut säljer system för mindre företag.

Det borde knappast vara någon nyhet för någon och det är dessutom helt utan betydelse i sammanhanget.

 

Programmet kostar mer andra året än första!

Vad är konstigt? Så fungerar nästan all prenumerationsbaserad licenshantering, första året kan t.om vara helt utan avgift, det är knappast något mamut är speciellt ensamma om, det gäller hur många programvaruföretag som helst, dock vanligtvis sådana som riktar sig till företag (som oftast inte har något att invända mot att saker kostar per period, det blir bara mer naturligt på det sättet). När det gäller programvara som riktar sig till privatpersoner är det nog främst tillverkare av antivirusprogram som har anamat licensmodellen.

 

Båda bekräftar att deras program INTE stängs av.

So? De har valt en annan licensmodell, gör det att de är bättre på något sätt? Kunden är fri att välja det system som har en licensmodell som passar kunden bäst. För de flesta företag är det minst lika naturligt att på årsbasis betala för att ha ständigt senaste versionen av något som det är att man varje år förnyar sin prenumeration på facktidningar eller serviceavtal på fax och kopiator så att de fortsätter att fungera.

 

Inget av exemplen med SPCS och Hogia är dessutom speciellt sant eftersom man i praktiken är mer eller mindre tvingad till att uppgradera rätt regelbundet för att kunna hantera nya bokföringstekniska saker samt leva upp till krav som skattemyndighet och andra ställer på bokslut och inte minst lämnande av uppgifter i elektronisk form.

 

om Mamut på ett så väsentligt sätt frångår standard inom branchen då är det oseriöst att inte på ett tydligt sätt låta detta framgå när man presenterar priset.

Skitsnack, en licensmodell blir inte oseriös bara för att två av konkurrenterna valt en annan. Den licensmodell som Hogia och SPCS skiljer sig endast genom att de två föredrar att räkna intäkt när försäljningen görs medans Mamut i sin licensmodell kan räkna intäkt sålänge de har en nöjd kund som fortsätter att betala. Jag är på intet sätt en vän av Mamut (eller någon annan leverantör) men bägge licensmodellerna förekommer i övriga delar av mjukvarubranschen och det står utom tvivel vilket som vanligtvis tvingar leverantören att vårda sin kundrelation och vilken modell där allt som betyder nåt är att signa en deal.

 

Är Symantec och Microsoft också oseriösa företagare? Bägge tillämpar licensmodellen på ett flertal produkter i sitt sortiment men i de fall man ser folk klaga på dem är det inte speciellt ofta det beror på det.

 

Mamut vänder sig till småföretagare. Småföretagare har det svårt nog ändå - lura inte av dom skinnet med ojusta metoder!

Du har fortfarande inte lyckats peka på en enda sak som är ojuste, berätta gärna vad ditt motiv är. Det låter som om det finns två tänkbara orsaker till din upprymdhet:

1. Du råkar ha rätt att teckna avtal men har inte vett att förstå vad de betyder och känner dig därför lurad för att du inte fattat vad du köper.

2. Du har insett att Eforum är en arena där det finns folk som inte nödvändigtvis kan se på dina inlägg med en lagom nypa källkritik och bestämt dig för att smutskasta någon du har något otalt med.

 

Med tanke på att du signade upp på eforum för att skriva just den här tråden känns det rätt sannolikt att det är numer två men berätta gärna vilken, snaskiga historier är oftast roligare att läsa än dravel som går ut på att såga den licensmodell som fler och fler (både kunder och leverantörer) föredrar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bamsesmurf

Du har rätt. Precis som Du skriver - Jag råkar ha rätt att teckna avtal men har inte vett att förstå vad de betyder och känner mig därför lurad för att jag inte fattat vad jag köpt.

Jag är en helsikes bra snickare, men mindre bra på att läsa finstilt - Lite dålig syn, om Du förstår?

Jag är egen företagare och ger mig inte tid att hämta förstoringsglaset för att leta efter halvt osynlig text i broschyren när jag ska göra en affär på 1.990:- kr. Den leverantör som ojuste utnyttjar denna situation genom att dölja information, får snällt finna sig i att bli "sågad" och avslöjad i detta forum. Detta speciellt eftersom Mamut riktar sig till småföretag. Jag vill varna andra för denna "råttfälla".

 

Jag har lite svårt att förstå Ditt varma och innerliga engagemang för att försvara en leverantör som på ett så tydligt sätt försvårar och ibland till och med utelämnar väsentlig prisinformation.

 

Citat:"Det låter som om det finns två tänkbara orsaker till din upprymdhet:"

1. Du tycker att priset på en produkt är oväsentlig infomation och att detta berättigar Mamut att dölja eller till och med utelämna den informationen och att kunden dessutom föredrar att slippa se den delen av varufakta.

 

2. Nej, jag vet ju faktiskt inte var Du arbetar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Precis som Du skriver - Jag råkar ha rätt att teckna avtal men har inte vett att förstå vad de betyder och känner mig därför lurad för att jag inte fattat vad jag köpt.

Tragiskt, om det kan vara någon tröst tror jag inte du har köpt något du blir missnöjd med och blir du det kan du alltid byta, med en prenumerationsbaserad licensmodell betalar man ju bara för den tid man vill ha programmet. Med den andra varianten brukar man behöva ta intäkt för den period man tror att kunden kommer att ha programmet innan han uppgraderar.

 

Den leverantör som ojuste utnyttjar denna situation genom att dölja information

Grejjen är att det inte är något ojuste utnyttjande, det är inte mer ojuste än att man som varandes icke snickare faktiskt kan behöva leta efter information när man köper skruv. Orkar man inte hantera situationen så hyr man en fackman, jag är övertygad om att även snickare är välkomna hos landets redovisningsbyråer om de inte gillar att läsa finstilta vilkor (för de slutar inte vid inköpet av bokföringsprogramet utan följer med i varenda liten regel och paragraf som drabbar den som sysslar med redovisning).

 

Jag har lite svårt att förstå Ditt varma och innerliga engagemang för att försvara en leverantör som på ett så tydligt sätt försvårar och ibland till och med utelämnar väsentlig prisinformation.

Jag har väldigt svårt att se att någon utelämnat någonting och jag försvarar faktiskt inte mamut, jag tycker bara att du gör fel när du tar ditt personliga och rätt ogrundade missnöje till EForum och lägger fram dina argument som om de vore någon slags obestridbar sanning. Om det är någon som är ojuste så är det du när du väljer den här arenan för att smutskasta någon.

Varför inte skriva en insändare till Computer Sweden istället, chansen finns att de läser den och bemöter kritiken.

 

Vad skulle du själv tycka om att en missnöjd kund kastar sig över ett forum för (i huvudsak) privatpersoner och smutsar ner ditt namn bara för att han inte var överens om dig med vad det var som skulle göras?

Själv hade jag föredragit om kunden hade tagit den diskussionen med mig så att man kunde ordna med kompensation eller för all del reklamation (om tjänsten/produkten är av sådan natur att det är möjligt).

 

1. Du tycker att priset på en produkt är oväsentlig infomation

Nej! Det tycker jag absolut inte. Men jag tycker det är rätt rimligt att den som gör ett jobb får välja att göra det för ett fastpris eller för en debitering som är beroende av hur länge kunde utnyttjar tjänsterna man erbjuder. Gör du alla jobb till fastpris och tycker att de som timdebiterar sysslar med att ojuste dölja sitt riktiga pris?

 

2. Nej, jag vet ju faktiskt inte var Du arbetar

Om det var något slags svar på det andra alternativet som jag kunde tänka mig låg till grund för din upprymdhet så tror jag inte jag förstod vad du menar. Var jag jobbar saknar betydelse men jag gör iaf inte bokföringssystem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Det här är ett tydligt bevis på att man ska ägna sig åt sin kärnkompetens och pyssla med det man är rikitgt bra på - snickerier i det här fallet. Lägg ut all bokföring och annan trist back-office-verksamhet så slipper man känna sig lurad för att man inte besitter adekvat kunskap.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bamsesmurf

Det förefaller mig som om Ditt inlägg är kategoriskt och illa genomtänkt. Med Ditt resonemang skulle knappast något ekonomisystem vara säljbart. Jag är snickare, men Ditt inlägg riktar sig som jag förstår det även till alla andra yrkesgrupper?

 

Du har nog inte heller förstått mitt ursprungliga inlägg. Jag har inga problem med att sköta min bokföring - det klarar jag aldeles utmärkt och har gjort så i många år. Det som jag snubblade på var Mamuts oseriösa marknadsföring.

 

Jag ser ju deras annonser: Med groteskt stor text "ENDAST 890:-" - inte ett ljud om tillkommande merkostnader. Långt bort i det fördolda kan man med pyméstil läsa: "serviceavgift 79:- per månad tillkommer under driftstiden". - 79:- per månad blir ju faktiskt 948:- kr per år - dvs merparten av programkostnaden ligger här i det fördolda.

 

Helt klart - man försöker på alla sätt framhäva 890:- kr medan man gör allt för att gömma 948:- kr. - Oseriöst. Visa den verkliga kostnaden utan krumbukter - då blir man seriös.

 

Jag må vara dum eller inte som har gått på denna nit. Men, jag tycker att man skall ställa vissa krav på leverantörerna att visa prisuppgifter tydligt utan försök att vilseleda.

 

ELLER - ska det vara fritt fram - utan regelverk, att marknadsföra produkter med dolda kostnader??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
ELLER - ska det vara fritt fram - utan regelverk, att marknadsföra produkter med dolda kostnader??

 

Nej, och det är det inte heller. Men det stod väl där!? så är de är väl inte dolda utan mindre synliga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bamsesmurf

Hm! Detta börjar bli lite svårt.

På snickarsvenska betyder en dold planka att plankan är mindre synlig. På samma sätt som en mindre synlig planka sägs vara dold. Ditt sätt att göra skillnad på dold och mindre synlig i detta sammanhang förstår jag mig inte på.

 

När Mamut nu skriver "ENDAST 890:-" i fel stil, varför skriver man då inte "948:- tillkommer för varje år om Du vill fortsätta att använda programmet" i samma feta stil?

 

Om jag som snickare skulle erbjuda mina kunder ett pris på ENDAST 10.000:- för ett nytt kök. Då skulle det bli ett himla liv om det sedan visar sig att jag i finstilt text skrivit in att jag skall ha 10.000 per år dessutom.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Om jag som snickare skulle erbjuda mina kunder ett pris på ENDAST 10.000:- för ett nytt kök. Då skulle det bli ett himla liv om det sedan visar sig att jag i finstilt text skrivit in att jag skall ha 10.000 per år dessutom.

 

När du gör ett kök har man kanske en bild på hur det kommer att se ut och ett pris. Hur är det då med allt som inte syns på bilden? Är alla lådor bara en front? är avloppet knutet till kommunala systemet? Nej, sådant brukar stå i finstilt, typ när du köper ett hus så står det "allt ovan grund ingår". För att du ska kunna ställa huset nånstans behöver du mark. Står det någonstans? Ja, längre ner i det finstilta.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bamsesmurf

Detta är Ditt andra inlägg i denna tråd. Det är också andra gången som Du försöker leda över diskussionen till ett annat ämne. - Jag är inte intresserad av ordklyverier och inte heller intresserad av Ditt avlopp!

 

Jag inledde tråden därför att jag tycker att Mamut är oseriösa när de marknadsför sina ekonomiprogram.

Till exempel: Ett simpelt bokföringsprogram kallas för ett "Komplett företagspaket" och priset sägs vara "ENDAST 890:- kr" (fetfetfet text). I själva verket tillkommer en kostnad på 948:- kr per år om man vill fortsätta att använda programmet. Denna kostnad är angiven på annan plats och i minimal finstilt text. - Betalar man inte, då stängs programmet av.

 

Om man öppet och tydligt visat att den stora kostnaden kommer efter ett år - och sedan varje år - då hade jag inte sagt något. Men varför hymla med den verkliga kostnaden??? Varför gör man allt för att försöka dölja det verkliga priset??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör man allt för att försöka dölja det verkliga priset??

Varför tar du för givet att det är det man gör? Om jag inte minns fel blev de "Bäst i test" för bara någon vecka sedan i Mikrodatorn (eller nåt), då borde man inte ha så mycket att dölja.

 

Att sälja tjänst (med en initial investering för ett program som man måste ha för att kunna använda tjänsten och som är värdelöst utan tjänsten) är absolut inget bondfångeri, det är en väldigt vanlig affärsmodell och även om det är möjligt att du inte ser samma affärsmodell "i din värld" så är den inte skurkaktig på något sätt.

Mamut riktar sig inte till privatpersoner, därför har de inte samma krav på övertydlighet som man har när man marknadsför sig till privatpersoner. Företag förväntas fatta (eller begära in en offert där de frågar efter dylikt).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som gammal revisor anser jag att ett bokföringsprogram behöver uppdateras sådär vart 5:e - 10e år, alltså behövs inte något supportavtal. Funktionsgaranti finns väl från alla programleverantörer om det skulle vara något fel i programmet. Självklart ska alla program jag köper fungera i sin ursprungliga form och på det OS det är köpt för. I annat fall är det hyra eller demo.

 

 

vattenhålet i datadjungeln

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Som gammal revisor anser jag att ett bokföringsprogram behöver uppdateras sådär vart 5:e - 10e år

 

Ja, vad gäller själva funktionaliteten. Men rapportgeneratorer och uppställningar i RR och BR ändras oftare än så. Inte såg uppställningen i Balansräkningen likadan ut för 10 år sedan. (vi har tex en omvänd likviditetsordning idag). Men det finns ju även mindre skillnader som gör att programmen mår bäst av att uppdateras oftare.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart ska alla program jag köper fungera i sin ursprungliga form och på det OS det är köpt för. I annat fall är det hyra eller demo.

Faktiskt inte, programmet fungerar naturligtvis, att det råkar ha ett beroende till annan tjänst gör det inte på något sätt till något annat än ett köp.

Din parabolantenn blir inte en hyra bara för att du måste betala abonnemangsavgift för att titta på de kanaler som var orsaken till att du skaffade den, eller hur? Kostnaden för din trådlösa telefon blir inte en hyra bara för att du måste ha ett telefonabonnemang för att kunna använda den, eller hur?

 

Programmet upphör inte att fungera, däremot blir det förmodligen värdelöst om man inte har det abonnemag på ett serviceavtal som krävs, det är inget konstigt och i praktiken så är det precis som du säger inget problem eftersom man ändå uppdaterar sig regelbundet (inte minst för att kunna göra deklarationer smidigt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre företag och föreningar kan behålla gamla uppställningar.

Eller på egen hand lägga in ny kontoplan om man är lite händig.

 

Med hjälp av exportfunktionen SIE (som har funnits i alla seriösa program i minst 10 år) kan data exporteras till valfritt bokslutsprogram hos revisorn där man kan ta ut rapporter för deklaration och Bolagsverket.

 

 

vattenhålet i datadjungeln

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, det är ju det som är problemet (oseiröst alltså)

 

vattenhålet i datadjungeln

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men i detta fall verkar det ju som att programmet faktiskt upphör att fungera?

Precis på samma sätt som telefonen slutar att fungera om man avslutar sitt abonnemang på teletjänster, kopplar man in dem igen så fungerar telefonen.

Telefonen (och programmet) som pryl fortsätter att vara din och kommer inte att behövas bytas ut när man skaffar sig tjänsten den är beroende av igen (förutsatt att tjänsten fortfarande är kompatibel).

 

Så fungerar massor med programvara, den enda kopplingen till ordet "oseriöst" är när folk går ut och varnar för det bara för att de inte gillar hur värden ser ut.

Klarar man inte av att förstå hur en licensmodell fungerar så kan man alltid vända sig till en redovisningsbyrå eller göra bokföringen på något annat sätt.

[inlägget ändrat 2005-06-05 07:22:08 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan data exporteras till valfritt bokslutsprogram hos revisorn där man kan ta ut rapporter för deklaration och Bolagsverket.

Om du inte har större behov än så kanske du ska titta på SPCS Bokföring istället (inte att förväxla med SPCS Administration), det finns ju ingen anledning att skjuta mygg med kanon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så fungerar massor med programvara, den enda kopplingen till ordet "oseriöst" är när folk går ut och varnar för det bara för att de inte gillar hur värden ser ut.

 

Mig veterligt finns det inget annat bokföringsprogram som slutar att fungera om man inte betalar uppdateringar.

 

Precis på samma sätt som telefonen slutar att fungera om man avslutar sitt abonnemang på teletjänster, kopplar man in dem igen så fungerar telefonen.

 

Det oseriösa i sammanhaget är väl att Mamut ger intryck av att man kan köpa ett program för 890 kr när de egentligen skulle marknadsföra det som anslutningsavgift 890 kr därefter 79 kr per månad (för att använda de siffror som finns högre upp i den här tråden). I telefonvärlden är det ju ofta det omvända, att telefonen kostar noll kronor om du tecknar abonnemang för t ex 24 månader.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...