Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angående uppgradering av grafik kort, hjälp!


Davidneroz

Rekommendera Poster

Davidneroz

Grejn är att för ungefär ett år sen så köpte jag ett s.k "multimedia" dator, med simpel hårdvara som är då

2.4ghz celeron

512 DDR - Ram

och ett grafik kort som är inbyggt i datorn (moderkortet).

 

Så jag tänkte det var nog dags att köpa ett riktigt grafik kort så vissa spel flyter bättre, fast efter jag öppnade datorn så fanns det ingen agp anslutning vilket var en riktig överaskning då datorn inte ens är så gammalt. Men efter nogrannare översikt över moderkortet så tror jag att jag hittade öppningen där agp skulle sitta, fast det fanns två hål kvar där som om dom me avsikt tog ut agp anslutningen som ska sitta där.

 

Allt detta är för att jag vill lira guild wars, fast jag är inte hel säker hur det skulle gå så här är huvudfrågorna:

 

1. Skulle guild wars flyta bra om jag inskaffade ett bättre grafik kort?

Då på recommended requirements den kräver en 1ghz pentium dator och enligt en diagnos så är en 2.4ghz celeron lika snabb som en 1.5ghz pentium.

 

2. Då grafik kort inte är min specialitet när det gäller hårdvara, vad för PCI grafik kort skulle ni rekommendera så att guild wars funkar bra? (Tänk också på att jag är beredd att offra lite på settings såsom att det inte behöver vara maximum resolution , max details etc, så länge det flyter jättebra på nån av dom).

 

Jag tänkte på nåt kort som denna:

XFX GeForce FX5200 128MB DDR, PCI PCI, TV-Out, "low-profile", Retail

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304712&cks=PLS

 

3. Är det verkligen så stor skillnad i grafik hantering mellan pci och agp att trots ny pci grafik kort så skulle spelet hacka ändå?

 

4. Då jag nämnde agp anslutningen innan om att det ser ut som nån har "ryckt ut" det, finns det som nån lös agp komponent som man kan köpa o bara skruva till det dit själv i de två hålen?

 

Tack för all hjälp i förskott!

Förhoppningsvis med er hjälp så kan jag börja lira inom den närmaste veckan :)

 

[inlägget ändrat 2005-05-04 13:54:34 av Davidneroz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pci är väl en 5-10 år sedan man använde seriöst för grafik?? Numera är det Pciexpress som gäller.

 

Jag skulle inte ha valt något 5200 för ett nytt spel. Det är alldeles för klent för det. Istället kan du satsa på ett 6600gt som jag har. Det är inte så farligt dyrt och fungerar bra med allt.

 

Kan inte tänka mig ett ett moderkort som stöder ddrminne inte har en agp eller pcie-plats kan du ta en bild och sätta in här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Davidneroz

Hej Hundbert

Jo jag vet, fast om det skulle bli så att det inte har agp så känner jag inte verkligen för att investera några tusenlappar på en ny dator.

O det jag är mest nyfiken på är om det blir helt bra spelbart me det pci kortet (eller nåt annat som ni rekommenderar).

För det kan inte bli värre än med det inbyggda grafik kortet jag har nu, vilket det är helt ospelbart me.

 

Iaf, här är bilderna på moderkortet (800kb stora)

 

Bild1

http://hem.bredband.net/olgdem/moderkort.jpg

 

Bild2

http://hem.bredband.net/olgdem/moderkort2.jpg

 

[inlägget ändrat 2005-05-04 17:57:54 av Davidneroz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tveksamt om ett PCI-kort skulle ge bättre prestanda än den integrerade grafiken, jag tror inte det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

När det gäller avsaknaden av Agp-port är det så att vissa tillverkare har sparat typ 50:- på att leverera moderkort utan en sådan. Svagt!

 

Tveksamt om du kan hitta något pci kort idag och om det i så fall är något som skulle hjälpa dig. Man bör väl ha ett 6600GT eller kanske ett Ati 9800pro som ingångskort för spel. Ett 5200 är helt bortkastade pengar.

 

Du får nog tyvärr inse att det antingen är läge att köpa nytt eller helt enkelt avstå från att spela.

 

Det skulle kanske gå att byta moderkortet till ett med Agp (detta är inte säkert om du har en märkesdator). Frågan är sedan vad du har för nätdel, om den räcker till, och investera i ett Agp kort.

 

Uppskattat pris:

 

Grafik Ati 9800pro 1800-2000:-

 

Moderkort 700-1000:-

 

Kylpasta 150:-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Davidneroz

Tack för svaret Donald!

 

Fast om vi säger så här då, just nu med det intergrerade grafikkortet i moderkortet så funkar spelet lagom när man är själv på kartan, lite små hack där o där, när det är flera spelare på skärmen så blir det lite mer hack, o då blir det på gränsen till nästan ospelbart, o nu talar vi om ett så dåligt grafikkort att det även hackade på ett så gammalt spel som morrowind när jag körde på medium settings. Men iaf, när jag prövade på gw me grafikkortet jag har nu så var det på minimal settings på allt.

 

Så jag undrar, skulle det VERKLIGEN inte va nån skillnad alls o fortfarande lika ospelbart som jag nämnde ovan om jag skulle nu köpa det dära 5200 grafik kortet?

Tänk då på att jag skulle gärna köra på sämsta settings för gw så länge det flyter bra där.

 

Då jag sökte på GW support section om videokort så stod det att det kortet stödjs utav spelet, skulle dom verkligen lista ett grafik kort som stödjt för spelet om det är fullkomligt ospelbart me det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Davidneroz

Prövade nyss på det dära testet dom gjorde med wc3 på 8x replay speed 1024x768 32bit me fraps... lyckades få 3-5 framerate då haha

Så nu är jag ännu mer förvirrad än förut :'(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett grafikkort är inte enbart snabbhet i ren rå-prestanda, alltså mätt i MHz.

Olika kort stöder olika versioner av directx och open GL.

 

T ex

 

Geforce 4xxx stöder dx 8.x

Geforce 5xxx dx 9.a-b

Geforce 6xxx dx 9.c

Ati 9xxx dx 8.x

Ati x8xx dx 9.a-b

 

Nya lir är idag skrivna för dx 9 eller open GL

 

Jag har ett antal maskiner själv och lämnar en liten gämförelse i ett testprogram som ofta används och som heter 3dmark. Detta kan du själv ladda ner från deras hemsida www.futuremark.com eller t ex från www.guru3d.com

 

3dmark2003 mäter prestanda i dx 8

3dmark2005 i dx 9

 

Dator 1:

Amd 2200+, 768 DDR333 och Geforce 4 Ti 4600

 

Dator 2:

P4 2.4@2.7, 1G DDR333 och Ati 9800pro

 

Dator 3:

Amd 64 3500+, 1.5 DDR400 och Ati x800xl

 

3dmark 2003

 

D1 = 1800p

D2 = 6200p

D3 = 12000p

 

3dmark2005

 

D1 = ?

D2 = 2400p

D3 = 5400p

 

Stora skillnader men testar man i ett spel som Toca 2 blir det inte så stor skillnad alls om man kör med måtliga grafiska bildförbättringar, ett äldre spel drar inte nytta av tekniken i ett nyare grafikkort.

 

Jag skulle personligen rekomendera ett budgetpaket för allmänt spelande som ser ut som följande

 

Ati 9800pro (hellre x800xl), Amd 64 3000+ och 512 DDR400.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...o nu talar vi om ett så dåligt grafikkort att det även hackade på ett så gammalt spel som morrowind när jag körde på medium settings.

 

Morrowind hackar... det är bara så! ;) Enligt mig så är koden i det spelet dåligt optimerad på nåt sätt... eller vad det nu beror på.?! Det hackar t o m med ett Radeon 9700Pro ifall man drar på inställningarna lite för mycket. Och det kortet får man nog fortfarande räkna till åtminstone den nedre delen av dagens mellanklass. Hacken i det gamla Morrowind försvann inte helt för mig förrän jag skaffade ett Geforce 6800GT (@ 400/1100MHz). Och SÅ snyggt är spelet ändå inte att det inte borde kunna flyta hackfritt i lite högre inställningar med klenare hårdvara än så, även om det var vackert som en dag då det släpptes..!

I listan Donald länkade till ser man förresten att 9700Pro är nära nog dubbelt så kraftfullt som FX5200 i WC3...

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20031229/vga-charts-07.html

 

Men nu var det ju faktiskt Guild Wars det gällde! ;) Och här ser man att "recommended system specs" är ett Radeon 9000 eller GF 4 Ti med 64MB grafikminne (obs att FX5200 är klenare än Ti4200!):

http://support.guildwars.com/cgi-bin/guildwars.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1119&p_created=1098968187&p_sid=cu5XlJEh&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MyZwX3Byb2RzPTYwJnBfY2F0cz0xNiZwX3B2PTEuNjA7Mi51MCZwX2N2PTEuMTY7Mi51MCZwX3BhZ2U9MQ**&p_li=&p_topview=1

 

Att spendera alltför mycket pengar på ett PCI-grafikkort är nog inte att rekommendera... men här finns iaf ett "HIS ATI 9250 128MB PCI DVI TV-OUT 64bit " för ca en femhundring, och det kan det nog vara värt tycker jag så länge du inte är beredd att uppgradera någonting annat än grafikkortet i datorn:

http://www.tdjdata.se/product_info.php?cPath=1419_1613&products_id=14586

Då hade du klarat "recommended" för GW plus lite till (även om dess klena minnesgränssnitt på bara 64 bit gör mig lite fundersam ~:-\ ).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrowind hackar inte för mig....

 

Jag har ett GeForce4 Ti4600. Suverän kod. Detaljrikedomen är mycket

högre än många nyare spel som har en annan typ av LOD.

Det är ju dessutom inte så många spel där man ser så otroligt långt

som i Morrowind.

 

Ville bara försvara Morrowinds utmärkta kod.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9700Pro (med en XP2800+) klarade max detaljrikedom och max "längd på vyn", alltså hur långt man kan se i spelet, i 1024x768 men vid 1152x864 började hacken komma. Och det kan ju faktiskt tänkas att spelkoden är bättre optimerad för Nvidiakort. Exempelvis Doom 3 är bättre anpassat för Nvidia medan H-L 2 är det för Ati...

 

EDIT:

Jag gillar förresten Morrowind skarpt och lirar det ibland, plus expansionerna, fortfarande tre år efter releasen... det är ett spel som inte "har något slut", om man så vill... det är helt enkelt GIGANTISKT! ;) Väntar med spänning på uppföljaren Oblivion! :)

[inlägget ändrat 2005-05-06 10:47:52 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Rest man Klaymen

Funderar också på köp av nytt kort. Hittar dock inte 6600GT i tomshardwareguide, hur pass bra är det kortet egentligen? ligger det någonstans mellan det bästa 5000-kortet och 6800? eller vilket kort kan man jämföra med?

 

EDIT: GT-kortet finns inte som AGP va? hitta nämligen bara PCIe i de flesta datorbutiker. Hur mycket sämre är vanliga 6600 jämfört med 6600 GT?

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

[inlägget ändrat 2005-06-02 11:10:35 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar dock inte 6600GT i tomshardwareguide...

 

Här har de ett test med både pci-e och agp, där agp-korten är markerade med en asterix i tabellerna:

http://www.tomshardware.se/graphic/20050412/geforce_6600-30.html

 

EDIT: GT-kortet finns inte som AGP va? hitta nämligen bara PCIe i de flesta datorbutiker.

 

6600 GT finns för agp. Kolla listan hos Buggy:

http://buggy.no-ip.com/produkter/Grafikkort/nVidia%2C+AGP/Geforce+6600GT+128MB

 

Hur mycket sämre är vanliga 6600 jämfört med 6600 GT?

 

Här kan man se att det vanliga 6600 är bra mycket långsammare än GT-modellen:

http://graphics.tomshardware.com/graphic/20040907/geforce_6600-03.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

ok tack!

 

 

EDIT: Nån som kan tipsa om ett bra 6600GT AGP-kort som är billigt (under 2000kr) och inte låter så hemskt mycket (termostat kanske...?)? kanske till och med info om var man kan köpa det?

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

[inlägget ändrat 2005-06-04 13:57:03 av Rest man Klaymen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket för poängen du gav! :)

 

EDIT: Nån som kan tipsa om ett bra 6600GT AGP-kort som är billigt (under 2000kr) och inte låter så hemskt mycket (termostat kanske...?)? kanske till och med info om var man kan köpa det?

 

Leadtek har fått lovord i flertalet tester över sin jämförelsevis tysta och effektiva kyllösning på deras 6600 GT (agp). I Mikrodatorns förra grafikkortstest så vann det tävlingen bland mellanklasskorten. I tidningen var det iofs varianten för pci-express som testades, men i alla fall...

 

Här finns ett par ställen som säljer det kortet:

http://www.calmarecomputer.se/cgi-bin/frame.cgi?c=http://www.calmarecomputer.se/prod/003006511.html

 

http://www.datorhandel.com/se/index.php?referer=buggy&artnr=A6600GT-TD128

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Tack så jättemycket för all hjälp!

 

Det är såna som du som gör Eforum till det bästa forumet på hela nätet!

 

Poäng till dig!

 

 

/ RMK

Jobbiga_färger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...