Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Peer Guardian


MS1

Rekommendera Poster

Tja alla datorintresserade!

 

Har Peer Guardian installerat på datorn och det fungerar fint, men min syster som kör Win98SE, går det tungt för.

Är det några fler som råkat ut för detta?

 

Mvh

Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

När jag körde det, vilket jag inte gör längre då det visade sig att det inte gjorde någon nytta, så hade jag samma problem tills dess att jag stängde av de grafiskaloggarna.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för att du svarade!

Så du menar att den inte blockerar någonting alls?

Är det inte den brandväggen som ska spärra pn2 eller vad det nu heter?

Alltså om man använder fildelningsprogram?

 

Vilken brandvägg använder du nu?

 

Mvh

Mikael

 

[inlägget ändrat 2005-05-04 19:29:23 av HMS]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Jag fick två mail från antipiratbyrån ändå plus att den gjorde så att jag inte tog mig in på vissa sidor såsom http://www.apple.com och http://www.adobe.com .

Jag använder ingen speciell "anti-apb" brandvägg längre utan delar ut smartare saker istället. Håll dig bara undan från att dela med dig av nya och populära saker så ska det intevara några problem.

 

Jag använder Outpost Pro, http://www.agnitum.com , som brandvägg, den har en funktion som liknar peerguardian men det är inget jag använder.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...
grevenojames

Hej,

Såg ett gammalt inlägg du gjort om peer guardian. ditt svar är kanske ett svar på en fråga jag haft i skallen ett tag: hur agerar APB och IFPI då de hittar folk som de sedan anmäler för påstått brott mot upphovsrättslagen?

 

När de då går ut i media och säger att de anmält just svenska fildelare så har jag funderat på hur de kan hitta just svenska användare.

av alla inlägg jag sett på webben, och vad som stått i media och på nätet verkar det som sagt att de själva går in som användare i fildelningsnätverk och söker på vissa produktnamn. jag utgår i från att de då enbart söker på svenska filmer eller musikstycken, då de om de skulle söka på en internationell artist skulle få upp massviss av fildelare från hela världen som de skulle behöva söka igenom och kolla upp landstillhörighet på ip-numret, för att vaska fram de svenska fildelarna.

 

alltså söker de på svenska produkter, antagligen sådana som ligger på topplistan eller är storsäljare, får de upp en träfflista med troliga svenska fildelare, går in i varje användare, kollar om ip-numret hör till en svensk ISP, laddar ned en fil eller två och gör sedan en anmälan till ISP eller snuten.

 

Om en användare ligger på ett fildelnningsnätverk som anlitas av folk från hela världen och enbart byter material som inte är nytt, trendigt och framförallt svenskt bör det väl vara väldigt svårt för dessa organisationer att hitta dessa fildelare?

 

Eller?

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Tror du har rätt i stort, det som det är störst chans att åka dit på är nya saker men däremot så tror jag det kvittar om det är svenskt eller inte, de saker som jag fick mail om var inte svenska.

 

Tror för övrigt inte att det är något problem för apb att hitta svenskar i grupp av internationella fildelare, om jag tar och tittar bland "peers" i μtorrent så är det en landsflagga innan varje peer. Det tyder på att den informationen är väldigt lätt att få fram.

 

Men jag tror inte att man behöver anstränga sig speciellt mycket för att hålla sig undan från apb, dela ut tv-serier och liknande, speciellt sånt som inte är släppt på dvd i sverige än.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grevenojames

Ok, det är möjligt vad gäller torrent, just torrent har jag väldigt lite kunskaper om.

 

Men tror du inte det var så att APB "hittade dig" antigen genom att söka på svenskt material, och då få fram annat internationellt material som du hade, eller att de sökte på en fildelningsnätverk som var känt för att frekventeras av främst svenska användare?

 

men det är klart, ser man landsflaggan så...nu har jag inte erfarenhet av torreents själv, men menar du alltså att den som använder torrents med ett enkelt kommando kan se alla de andra användarnas flaggor?

 

Min poäng är att det måste vara svårt för dem att hitta just svenska användare om de går in i ett säg mer traditionellt Pp2 -nätverk för musikfiler med användare från hela världen. vad jag vet så ser man inga flaggor där...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

Så fort dom har en ip-adress så vet dom vilket land du (din isp) hör hemma i, tror inte att steget från ip till land är svårt eller ansträngande. Däremot så är dom självklart mer aktiva på de stora svenska fildelningsställena och antagligen är dom "lata" och plockar in dom som delar mest i första hand.

 

Vad gäller hur dom fick tag på just mig så komdet ena brevet efter att jag delat ut någon film på en av de större dc-hubarna och det andra efter det att jag laddat ner en torrent från the piratebay, så ja båda är svenska men the piratebay kallar sig världens största bittorrent-tracker så jag har svårt att tro att det är en majoritet svenskar där. Jag har väldigt svårt att tro att dom går på svenskt material då jag varken tankade eller delade ut något sådant.

 

//Mattias

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

grevenojames

Ok, då är det troliga att du varit på sajter som frekventeras och drivs av svenskar, och därför fått dem på dig. Då kan de på et annat sätt utgå ifrån att det är svenska användare.

 

Men jag tror fortfarande att de på nätverk som inte frekventeras av främst svenskar och har tusentals delare online vid ett givet tillfälle nog tar till att söka efter svensk film och musik för att snabbare kunna hitta potentiella användare som de misstänker för brott. kommentarer jag sett på andra håll på nätet gör också den tolkningen.

 

Vad gäller land och Ip-nummer är det precis som du säger, men min poäng är att de inte börjar med att sortera igenom alla användare i ett nätverk och klassificera dem efter IP-nummer, utan att de börjar med att söka efter de produkter vars upphovsrätt de representerar, och - som du själv påpekat - är de produkter som för tillfället är viktigast ur ett affärsperspektiv - dvs nya, trendiga och storsäljande. Därefter söker de rätt på IP-nummer på de användare de hittar som har dessa produkter i sin delar-mapp.

 

Antar att det du delade kanske inte var några Ingmar Bergmanrullar? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...