Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

virus finns kvar efter formatering


* Johan *

Rekommendera Poster

* Johan *

Hej! Jag verkar ha fått ett flertal virus i Windows XP och det som förbryllar mig är att de ständigt återkommer även efter formatering. Jag trodde i min fantasi att om jag formaterar C-partitionen, lägger om Windows och inte kör någonting från någon annan partition att virusen skulle försvinna.

 

Hur kan jag göra för att vara säker på att de är borta?

 

1. Måste jag ta bort samtliga partitioner på hela hårddisken och formatera, räcker det inte med att formatera C?

 

2. Har googlat och funnit ett företag som säger att man måste fylla hårddisken med nollor för att vara säker. Om detta låter vettigt, räcker det då att jag fyller C-partitionen?

 

3. Kan virusen ligga i bootsektorn?

 

Tack på förhand.

 

Virusen lägger till filer som Win9x.exe och msnmsgs.exe i uppstarten och kommer ständigt tillbaka (redan direkt efter ominstallation av Windows!). Har kört antivirus flera gånger, men jag litar ändå inte helt på att de är helt borta. Bloodhound.W32.EP, W32/Mytob.Ax.worm, W32/Gaobot.FGZ.worm, W32/Parite.B är de virus som Norton och Panda Activescan upptäckt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är nog som jag tror att du är uppkopplad innan du ens installerat alla patchar till windows,Samt att du inte installerat nåt antivirusprogram?

 

 

Jag har gjort så att jag tagit hem alla viktiga säkerhetspatchar till windows och lagt installationsfilen på exempelvis D:

 

sedan har jag formaterat hårddisk C: och dragit ut nätverkssladden .Installerat windows samt alla patchar för exempelvis MS blaster ,sasser osv.Sen givetvis installerat ett antivirusprogram innan (Antivirial toolkit pro) som jag tycker om väldigt mycket!

 

Sen börjar man fundera på om inte virusen redan finns på Windows installations CD,n??? För det låter tämligen skumt!!

 

Har du scannat på den andra partitionen ordentligt så inget kommer därifrån?

 

 

Vad menas med Activscan?? Är det gratis scanning via Internet då?

 

Har du inget antivirusprogram installerat så får du räkna med att få problem också! Problemet är ju att det inte bara drabbar dig i slutändan utan även andra.Så har du inget .Skaffa antingen NOD32 eller AVP(Antivirial toolkit pro)

Dessa 2 är dom som kräver minst resurser av datorn

 

Sista jag skulle skaffa är Norton

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-04 09:11:31 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Johan *

Tack för ditt inlägg, alla synpunkter är välkomna.

 

Det du säger om att inte vara uppkopplad när man installerar patchar låter vettigt, men i mitt fall verkar det som att viruset redan ligger kvar på hårddisken vid omformatering och inte som att det kommer utifrån och då borde väl inte patching spela någon roll?

 

Jag har skannat alla partitioner och både Panda och Norton tycker att allt är okej, problemet är bara att det tyckte de senast också men ändå kom viruset tillbaka vid ominstallation. Visst, det låter som att det vore installationsskivan som är smittad men den har jag använt 10 gånger tidigare utan problem så därför vill jag inte tro det.

 

Ja, med Panda ActiveScan menar jag gratis scanning via internet på adressen:

http://www.pandasoftware.com/activescan/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus överlever inte en omformatering. Men visst kan de sprida sig från en annan disk om man kör något program (Parite.B infekterar körbara filer och skärmsläckare t ex) därifrån eller från en annan dator i ett hemmanätverk.

 

Brandvägg är absolut nödvändigt att ha innan man kopplar upp en dator mot internet, annars så kan man ha otrevligheter i datorn på bara någon minut.

 

Det finns bootsektor-virus men de är väldigt ovanliga nu för tiden. Inga av dem nu nämner är sådana virus eller överlever en omformatering.

 

msnmsgs.exe kan höra ihop med en mask som sprids genom fildelningsprogram. Har du något sådant? Alternativt så hör det ihop med en trojan, dvs du laddar ner något som innehåller otrevligheten.

 

W32/Mytob.Ax sprids också genom fildelning eller genom epost eller till operativsystem med säkerhetshål anslutna till internet.

 

Utan en ordentligt igentäppt brandvägg så räcker det med att få in en otrevlighet för sedan så hämtar otrevligheten hem ändå fler otrevligheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men då får han inte koppla upp sig förrens allt är fixat.Jag skulle göra såhär som jag sa tidigare

 

Ta hem alla patchar du kommer åt,Lägg dom sedan på en partition som ej blir formaterad exempelvis D:

 

Har du ingen hårvarubrandvägg skaffa dig en mjukvaru

 

exempelvis Zonealarm vilket är gratis

 

Installera Brandväggen,Patchar,Antivirusprogram innan du kopplar upp dig

Du kan stänga av så inte MSN hoppar igång genom att öppna msconfig

 

start/kör/msconfig

 

klicka ur msmmsg eller va det står i Autostart fliken.Sen kan du sätta på den genom att klicka i den senare

 

sen det absolut första du gör är att uppdatera antivirusprogrammet när du är online

 

Sen tar du hem restrerande uppdateringar via windows update

 

Så brukar jag göra iaf.Och hitills fungerat bra

 

 

 

En annan sak som du bör tänka på är att inte dela ut några filer och mappar eftersom folk oftast ger full behörighet alltså att vem som helst som har tillgång till datorn kan skriva på den

 

Antingen så skrivskyddar du disken så ingen annan än du kan skapa/ändra mappar och filer

 

eller så delar du inte ut något alls

 

Detta gör man om man har exempelvis flera datorer i ett nätverk så det ska bli lätt att läsa eller föra över filer från dator till dator

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-04 14:53:50 av Keffo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...