Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amiga och internet


Jopi

Rekommendera Poster

Jag har en gammal Amiga 500. Kan man surfa på internet med Amiga? :) Eller finns där inga nätspel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Albatorsk

Haj,

 

Jag vet inte om du menar allvar eller skojar, men visst går det.

 

Först och främst måste du skaffa kickstart 2.0 eller senare med motsvarande Workbench. Minnet måste också expanderas till åtminstone 1MB. Då AmigaDOS inte har en inbyggd TCP/IP-stack så måste du ha någonstans att installera en sådan, och då vore det bra med en hårddisk. Därtill hade det också varit bra med någon form av nätverkskort eller modem.

 

Om din Amiga uppfyller de kraven så kan du lägga in AmiTCP (demo finns att ladda ner på Aminet) samt en webbrowser i stil med Lynx (finns också på Aminet).

 

Vill du kunna "surfa" med bilder så är ett absolut krav att du har en accelerator (turbokort) i din A500. Tänk på att en "normalstor" JPEG-bild kan ta allt från 5 till 10 minuter att avkoda på en 7MHz 68000, så det är helt enkelt inte gångbart på en oexpanderad A500.

 

Detta är absolut ingenting jag rekommenderar, då man lätt skulle kunna hitta en liten begagnad gigahertz-PC för lika mycket som man måste lägga ut på tillbehören ovan för A500'an.

 

Angående spel: Nej, du lär inte hitta några spel gjorda för A500 som fungerar över internet.

[inlägget ändrat 2005-05-04 16:27:17 av Albatorsk]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...