Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dubbla brandväggar - bra eller dåligt?


thorpe64

Rekommendera Poster

En liten undran bara, har en klient med wxp sr2 med inbyggd brandvägg påslagen samt en extern router (D-link 701 - jo, jag vet den är gammal men den fungerar bra:) med brandvägg/filtrering som också är igång samtidigt. Min undran gäller om det är "kaka på kaka" att ha två likadana säkerhetsfunktioner påslagna på det här viset eller är det bra i dessa lite lätt nervösa tider. Har en känsla av att det här slöar ned min maskin lite. För mig så förefaller det som att det skulle räcka med den ena eller den andre, vilken i så fall är nästa fråga - hårdvaran eller mjukvaran? Är det någon som är kunnig i detta ämne som kan ge svar på mina "undror" så vore jag oerhört tacksam.

 

/L

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du XPs inbyggda, så ger den inte mycket extra mot en router. Däremot skulle jag rekommendera att du kör dubbelt med ett 3:eparts-brandvägg. T.ex ZoneAlarm, Kerio, Sygate.. (fginns gratisversioner av alla dessa tre). Dessa varnar för program som vill ut på nätet också.

 

Men visst, du är hyfsat skyddad med XPs egna eller din D-Link enbart.

--

[Esc]

[inlägget ändrat 2005-05-03 15:10:48 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att du ska stänga av xp egna brandvägg och skaffa dig en hårdvarubrandvägg från dlink eller smc därefter skaffa sygate firewall professional. då kommer inget skit in i din dator samt ett sissta tilläg

 

skaffa microsoft antispyware och spyware blaster då behöver du aldrig mer oroa dig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spywareguard är också bra.

 

Dessutom ska han givetvis också ha ett uppdaterat antivirusprogram. De senaste uppdateringarna från Windows update.

 

Surfa med Firefox, ökar också säkerheten.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker att du ska stänga av xp egna brandvägg och skaffa dig en hårdvarubrandvägg från dlink eller smc

 

Han skriver i och för sig att han har en router med brandvägg det borde väl klassas som hårdvarubrandvägg?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...