Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Ford Escort -96 bara dör när man kör :( ngn som har en idé ?


Andreas Nilssonads

Recommended Posts

Andreas Nilssonads

Hej undrar om ngn här skulle kunna hjälpa mig !

 

Jag har en Ford Escort 1,8 i rs och de senaste 3 månaderna så har den bara dött när man är ute och kör.

Första gången så var det batteriet men de andra gångerna så har elektroniken fungerat som radio osv men när man drar runt nyckeln så känns det som den inte orkar dra runt.

Låter man den stå i 30 min minst så startar den utan problem.. Detta hr nu hänt 3-4 ggr och senast igår på vägen hem så dog den och jag gick ut 30 min senare och den starta som om den inte hade några problem.

Har ringt runt till några bilverkstäder och de vill ha runt 2.500 - 4.000 kr för att felsöka och koppla dit en dator som ser felet.. :(

Både tändstift och tändkablar är relativt nya likaså batteriet är inget fel på.

Tankar bilen 2-3 ggr varje månad med fulltank så vatten (kondens) tror jag man kan utesluta också.

 

De tror att det kan ha ngt med insprutningen att göra, men innan man betalar dessa pengar kanske man kan byta ut ngt för att prova och se om det hjälpte.

Skulle luftfilter kunna vara boven i dramat ?

 

Tacksam för all hjälp !!

 

Link to comment
Share on other sites

Fråga 1 - Varför kan det inte vara kondens? Eftersom tanken inte är full hela tiden så bildas det kondens i tanken. Vatten är tyngre än bensin och lägger sig därför i botten. När det blir tillräckligt mycket för att vattennivån ska nå över utloppsröret (det ligger en bit ovanför botten bara för att man inte ska få in skräp och kondensvatten i motorn). Det är helt riktigt att kondens inte borde vara problemet för dig när motorn stannar när du är ute och kör eftersom eventuellt kondensvatten brukar blandas upp i bensinen när det skvalpar runt.

 

Fråga 2 - Hur startar bilen om du försker rulla i gång den vid de tillfällen du tycker att den "går trögt" på startmotorn? Om den startar lätt då så kan du ha ett spänningsfall i startmotorn, tändningslåset eller kablarna däremellan. (Tändningsströmmen kopplas en annan väg när man kör på startmotorn - det kan vara i startmotorn eller i tändningslåset.)

 

Gissning - Att motorn plötsligt stannar när man är ute och kör kan i bland bero på att det bildas ångblåsor i bensinen när motorn blir varm och då kommer ingen bensin fram. Kolla om du har någon bränsleledning som går nära någon varm del av motorn. Det kan vara en skyddsplåt som har ramlat bort eller ändrat läge.

 

---/samoht

 

Link to comment
Share on other sites

Andreas Nilssonads

Till Erik Junesjö

 

Vid ett tilfälle var det snö på vägarna och igår hade det småregnat!

 

 

Till samoht:

 

Körde från jobbet hem och det är bara 3-4 km.. hur varm hinner motorn bli under den tiden för att den skall dö, kan man ju undra men..

 

Rullat igång har vi inte försökt eftersom det inte funnits plats eller bra väg att göra det på. Så det vet jag inte hur den skulle reagera på.

 

Kan även tilägga att motrovarvet ligger mellan 1500-3000 varv när man släpper gasen.. känns som den hänger sig nästan ibland... kanske bra att ni får veta det också ifall det kan ha ngt samband.

 

 

ingen som bor i närheten av Borås :)

 

Link to comment
Share on other sites

Nu kanske vi börjar närma oss problemet. Ryker det mycket om den innan den stannar?

 

Det höga motorvarvet kan tyda på att kallstartsfunktionen inte slår i från som den ska. Då får motorn så småningom för mycket bränsle och dör. Det kan bero på flera orsaker.

Det som brukar vara enklast att kolla är temperaturgivaren vilket jag nyligen haft en dialo med TicoRoman om: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=706385

 

Är den OK så kan du kolla elledningar till och från temeraturgivaren. Därefter behöver du veta mera om hur insprutningssystemet funkar för att kolla vidare. Det är en del spjäll och ventiler som ska ställas om vartefter motorn blir varamare.

 

Du kan kanske också få lite tips från TicoRomans tidigare tråd där jag också varit inne och kladdat: //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=700535

 

---/samoht

 

Link to comment
Share on other sites

Kolla om bräslepumpsrelät är gammalt. Mitt var från 93 och pajade vilket medförde att bilen la av helt utan anledning. Om man väntade 30-40 min så var det inga problem att starta den igen.

 

Link to comment
Share on other sites

Andreas Nilssonads

Vad kostar en sådan ?

Sitter den så man kan komma åt den lätt ?

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Den sitter antingen vid tanken (där bränsleledningarna kommer ut) eller på torpedväggen i motorrummet. Följ bränslledningarna så hittar du den förr eller senare.

Bra tips från Andreas. Varför tänkte inte jag på det.

 

Här har du två länkar där du kan leta efter begagnade delar och kanske spara en massa pengar.

 

http://www.lagabasen.se/start.aspx

 

http://www.bildelsbasen.se/

 

---/samoht

 

Link to comment
Share on other sites

Nä, det heter bränslepump eller bensinpump helt enkelt.

När jag sökte på bildelsbasen fick jag oxå fram att den sitter monterad I tanken och det finns massor av begagnade att hitta.

 

"f1 dua3" kan vara en artikelbeteckning/-nummer.

 

---/samoht

 

Link to comment
Share on other sites

Andreas Nilssonads

Tjejen påpekade just en sak som kan vara bra att veta också..

När bilen dött och man försöker starta så klickar det som bara den i ngt relä..

 

Så gjorde den igår också efter den dog och man försökte starta..

 

 

Stor chans att det är bränslepumpen då kanske ?

 

Link to comment
Share on other sites

Klickandet för mig tillbaka till startmotorteorin igen.

Skojigt att försöka diagnostisera bilar via diskussionfoum:)

 

I och för sig förklarar inte starmotorteorin att motorn plötsligt stannar när du har kört en stund. Då har ju inte startmotorn något med saken att göra utan den bara "åker med". Det kan ju iofs vara två, av varandra oberoende, fel som råkar dyka upp samtidigt.

 

Åter till startmotorn.

Startmotorn aktiveras genom att en elektromagnet (solenoid), via en hävarm, drar in ett litet kugghjul i en kuggkrans på svänghjulet. När det lilla kugghjulet kommit i läge så sluts också en kraftig elkontakt som gör att själva startmotorn får ström (mycket) och börjar snurra och motorn går förhoppningsvis i gång. Om det är ngot fel här som gör att startmotorn inte får tillräcligt med ström eller engen ström alls så är det enda som händer att solenoiden drar in pinjongen (det lilla kugghjulet) och inget mer. Detta låter som ett (kraftigt) klickande eller klonkande precis när man vrider nyckeln till startmotorläget.

 

Vilka fel kan det vara då?

- Batteriet kan vara slut men det verkar du ju ha bytt och den startar ju senare. Iofs så går den "trögt". (Har du kollat med startkablar?)

- Solenoiden kan vara trasig eller sliten så att den antingen inte kan dra pinjongen hela vägen så att kontakten sluts.

- Det kan vara fel på eller dålig kontakt i den tjocka kabel som går från batteriet till startmotorn.

 

Jag tror inte på att detta skulle orsaka att motorn stannar men man vet inte alltid. Bilar kan vara nästan lika mystiska som datorer i bland.

 

BTW: Kör du enbart dom 3-4 kilometer åt gången som du pratade om tidigare? Om så så KAN det vara batteriet också. Det hinner aldrig laddas ordentligt.

 

Har jag förvirrat dig totalt nu? :)

---/samoht

 

Link to comment
Share on other sites

Andreas Nilssonads

Tack för alla proffsiga svar måste jag säga i alla fall!

 

Nej det kan hända när man varit ute och kört över 1 mil också..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ta och leta vidare med dom tips och ideer du fått hittils och se om du kan utesluta något. Återkom sedan (i den här tråden) så får vi se om vi kommer vidare. Just för tillfället har jag inga fler ideer.

Jag finns här så gott som varje dag så jag märker om du återkommer!

 

Lycka till så länge!

 

--/samoht

 

 

Link to comment
Share on other sites

Andreas Beckis är inte en tjej. Jag är vad jag vet en kille.

 

Och ja bänslerelä heter det och sitter inte vid pumpen utan bland alla

andra relän. Om det är trasigt så blir bilen helt livlös men brukar "hoppa" igång efter ett tags vila. Kommer inte stegvis rycker inte utna bilen tvärdör.

 

Link to comment
Share on other sites

Ju mer jag läser i detta forum ang. felet och hur bilen reagerar så är JAG helt säker på att det har med "bränslelinan" att göra.

 

Har du kollat tomgångsmotorn ang det höga varvtalet. Hade samma problem med en Volvo 940 att gasen "hängde sig".Blev när jag kört landsväg en bit med samma gas under en liten stund. Plockade isär tomgångsmotorn,rengjord och smörjde upp den. Gick som en klocka efter det.

 

Link to comment
Share on other sites

TicoRoman
Andreas Beckis är inte en tjej. Jag är vad jag vet en kille.
Säkert att han syftade på Beckis och inte "en annan" tjej? :);)

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Link to comment
Share on other sites

Första gången så var det batteriet men de andra gångerna så har elektroniken fungerat som radio osv men när man drar runt nyckeln så känns det som den inte orkar dra runt.

 

Har du kollat så att generatorn fungerar och laddar batteriet för kolen kan vara slut vilket brukar vara vanligt om bilen har gått mer än 20-30000 mil. Spänningen ska ligga på ca 13,5 till 14 volt med lite varv på bilmotorn. Det finns billiga voltmätare att köpa på Biltema eller Clas Ohlson om du inte har någon sådan.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Min gamla Ford Scorpio hade liknande problem, jag hade en generator med slitna kol och den fungerade ibland, det blev många knuffar för att få igång skrothögen, det visade sig dock att jag även hade glapp inne i generatorn. Kan även vara kontaktproblem från startmotorn eller trasig (kolen slut) solenoid. Däremot tycker jag att den förhöjda tomgången eventuellt kan vara en trasig topplockspackning.

 

Givetvis kan det även vara bränslepumpsreläet, det finns många Volvo 740 jag sett som "tjurat till" och vägrat starta på 20-30 minuter efter abrupta stopp på vägen.

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...