Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Svårt formattera hd med Win XP?


JBear

Rekommendera Poster

Jag försöker blåsa rent min dator och börja om från allra första början med allt.

Min son ska få ärva den som lek och lärdator.

Hur gör jag bäst?

 

Formattera hårddisken nödvändigt eller inte?

Jag vill verkligen starta från scratch så att registret sopas tomt på skräp och alla filer som ligger kvar från tidigare installationer försvinner.

 

Eller är det dumt? SP 1 och 2 försvinner ju också då, och alla buggfixar Windows släppt ut. Jag har haft automatiskt uppdatering av datorn under alla år det funnits.

 

Den ska:

1) Starta snabbt

2) Gå stabilt

3) Inte vara på nätet

 

Jag har Win XP på skiva med regnummer, men är också osäker på hur jag ska regsitrera igen - eftersom jag redan har registrerat programmet en gång. Detta frågas om i annat inlägg, men jag tar det här med eftersom det hör ihop.

MVH!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill att registret ska rensas helt och alla filer från tidigare installationer verkligen försvinner så måste du formatera om. Då kommer service packen att försvinna också.

 

Det går att beställa Service Pack 2 från Microsoft (gratis) eller hämta gratis i många datoraffärer, så slipper du ladda ner service packen igen:

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/updates/sp2/cdorder/sv/default.mspx

Då blir det bara uppdateringarna från senaste halvåret som behöver laddas ner, men ska den inte kopplas upp på internet så är det väl inte nödvändigt med de fixarna i och för sig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur formatterar man om en hd som klagar över att den redan är igång och först måste stänga det program som körs? (Win XP alltså).

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JBear skrev:

Hur formatterar man om en hd som klagar över att den redan är igång och först måste stänga det program som körs? (Win XP alltså).

Ändra i BIOS så att CD-ROM blir första startalternativ/1st boot device, starta om med XP-skivan i, var beredd på att trycka på valfri tangent för att starta med CD-skivan...

Välj att installera XP, Windows föreslår partition att installera på. Välj sedan att ta bort partition, skapa en eller flera nya. Sedan får du formatera och installera XP.

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=KB;sv;313348

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Burken har två hårddiskar, en på 10 Gb med operativsystemet Win XP Professional som var den jag ville formattera.

Och en på 3 Gb som var tom (formatterad).

Jag körde igång med skivan (Win XP Home) som första startalternativ som du beskrivet det i ditt tidigare svar, och på skärmen fick jag upp följande alternativ:

 

• Formatera partitionen med NTFS-filsystemet (snabb)

• Formatera partitionen med FAT-filsystemet (snabb)

• Formatera partitionen med NTFS-filsystemet

• Formatera partitionen med FAT-filsystemet

• Lämna det aktuella filsystemet intakt (inga ändringar)

 

Jag valde det första (snabb).

Det som då hände var att den hårddisk som hade Win XP Pro som operativsystem och som jag ville formattera förblev intakt. Och så fick jag Win XP Home-installationen på den tomma 3Gb-disken.

 

Nu får jag välja vilken disk jag vill starta när jag slår på datorn. Eftersom jag har USB-anslutet tangentbord kan jag inte röra pilen förrän datorn själv (efter en stund) startat med det första alternativet som är den nya installationen av Win XP Home. Då först fungerar tangentbordet.

Egentligen undrar jag vad som hände - eftersom den stora hd:n fortfarande "klarade" sig från formattering.

Vilket alternativ skulle jag ha valt?

Mvh!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JBear skrev:

 

Vilket alternativ skulle jag ha valt?

Om du vill formatera/installera XP på den stora disken, koppla (naturligtvis avstängd och utan ström till datorn) ur den lilla när du gör det, för att vara säker på att det blir rätt disk. Välj att ta bort partition, skapa ny för att sedan formatera och installera.

Den lilla disken kan du sedan koppla in och formatera i XP´s diskhantering (Högerklicka på Den här datorn->Hantera->Diskhantering). Högerklicka på disken så ser du valen.

Har själv USB-anslutet tangentbord, men det har inte varit något problem med att använda piltangenterna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...