Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OGG


Admini

Rekommendera Poster

Hej

Jag har köpt en MP3-spelare med OGG stöd.

Men jag vet inte hur jag ska omvandla mina mp3 till ogg!

Nån som vet?

MP3spelaren heter iAudio U2

 

Tack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Admini,

det skall vi väl kunna råda bot på.

Programmet jag använder heter dBpowerAMP Music Converter och finns att hämta (gratis) här: http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm

 

Glöm inte bort att hämta Ogg Vorbis Codec som du finner på den här sidan: http://www.dbpoweramp.com/codec-central.htm

 

Jag har använt dmc en längre tid nu (konverterar mp3->ogg) och tycker att det fungerar perfekt.

 

edit: stavfel..

[inlägget ändrat 2005-05-03 11:29:35 av Joel Sundberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Vilken ska jag installera först, eller det spelar ingen roll kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen bra att koda om MP3-filer till Ogg (Vorbis), eftersom båda är förstörande format. Om du redan har låtar i MP3-format är det bättre att behålla dem som de är (eftersom spelaren hsh även kan spela MP3). Däremot om du rippar nytt (eller har musik i nåt förlustfritt format, t ex WAV/FLAC/Shorten) så får du bättre ljudkvalitet om du använder Ogg än med MP3.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen bra att koda om MP3-filer till Ogg (Vorbis), eftersom båda är förstörande format. Om du redan har låtar i MP3-format är det bättre att behålla dem som de är (eftersom spelaren hsh även kan spela MP3). Däremot om du rippar nytt (eller har musik i nåt förlustfritt format, t ex WAV/FLAC/Shorten) så får du bättre ljudkvalitet om du använder Ogg än med MP3.

 

Jaha!?

Jag fick för mig att OGG görfilerna ännu mindre med bibehållen kvalitet.

Så jag tänkte spara utrymme!

Men ack nej...

Så ... jag vinner inget på att omkoda dem till OGG?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis. Både Ogg och MP3 komprimerar ljudfiler genom att ta bort data (mao förstörande komprimering). De försöker ta bort sånt som man ändå inte hör och skapa en ny, mindre fil som låter så lik orginalet som möjligt. Ogg Vorbis är nyare och på många sätt ett bättre format än MP3, men om man redan har kodat en ljudfil till MP3, så har kodaren tagit bort en massa information som fanns i den ursprungliga ljudfilen. Om man sen kodar om till Ogg så har ju Ogg-kodaren bara tillgång till den information som finns i MP3-filen, och kommer försöka skapa nåt som låter så likt MP3-versionen som möjligt. I bästa fall får du nåt som inte är speciellt mycket sämre än MP3-filen, men det kommer i alla fall att låta sämre. Varje gång du kodar om försämras kvaliteten, oavsett hur bra kodaren är (förutsatt att det är en förstörande kodning).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...