Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videoredigering på PC


Bosse W1

Rekommendera Poster

Jag vill använda datorn till att redigera mina videofilmer men har stött på problem. Jag vill kunna läsa in delar från min digitala videokamera till datorn, lägga på text och ev ljudeffekter samt göra övergångar och därefter kopiera tillbaka till kameran och/eller videobandspelare. Kraven är för hemmabruk och inte något professionellt arbete. Det går bra att läsa in videoavsnitt från kameran till datorn. Sedan får jag problem.

1. Jag använder Firewall anslutningen mellan kamera och dator. Har inte hittat något sätt att kunna utnyttja S-videoanslutningen.

2. När jag sparar tillbaka ett avsnitt från datorn till kameran med programmet DVDeck, blir resultatet ryckigt. Det hackar till ungefär en gång i sekunden.

3. När jag redigerat avsnitten i VideoStudio kan jag överhuvudtaget inte spela tillbaka dem till kameran med DVDeck.

4. Är min utrustning tillräcklig. Jag tycker ju den är ganska vass. Skall jag behöva komplettera med ett särskilt kort, t ex Pinacles Studio DV som resencerades i PCFA 5/00?

5. Finns det andra motsvarande kort som även har analog utgång? Var hittar jag utbudet?

6. Finns det bättre program än Uleads VideoStudio 3.0 som jag tycker har ett tråkigt gränssnitt och som vad jag kan förstå inte kan spara/överföra bearbetade avsnitt tillbaka till kameran eller bandspelare.

7. Finns det alternativ till DVDeck?

Tacksam för så mycket tips som möjligt om dels varför min nuvarande utrustning inte fungerar, dels på alternativ till hård- och mjukvaran.

 

 

Min konfiguration:

Dator:

Compaq Presario 5722 med P III 500 MHz och 128 MB SDRAM, 100 MHz.

13 Gb hårddisk

Grafikkort S3 Savage 4, 2 x AGP

Gränssnitt: IEEE 1394 Firewire, USB, TV-utgång (S-video)

Windows 98

DVDeck Version 1.2 för in/avspelning från kamera (medföljde datorn)

Ulead VideoStudio 3.0 för redigering och hopklippning av avsnitt (medföljde datorn)

 

Kamera:

SONY DCR-TRV 8E

In/utgångar: S-video, AV Mini Jack, DV i.LINK (IEEE 1394)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, du skriver inte i vilken upplösning du har fångat filmen. Kan vara så att din HD inte klarar överföringshastigheten till kameran. Prova med en lägre upplösing.

 

Jag tror inte din dator har någon acceleratorkrets för bildhantering såsom ett riktigt videoredigeringskort har - kan vara det.

 

Compaq är ju inte kända för att skruva ihop de snabbaste burkarna på planeten - långt därifrån.

 

Prova ringa deras support. (HAAA -gapflabb)

 

Det finns klart bättre program Adobe Premiere och Ulead Media Studio Pro T.ex.

 

Förslag till hårdvara: Samma förslag som jag ger till alla. Undvik Compaq, IBM, Dell och andra "märkes"-datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Jonsson

Fungerar allt som du ska behöver du inget speciellt kort om du har firewire på datorn, pröva att formatera hårddisken och ha den helst inte mer än halvfull.

Sen är det faktiskt så att många "märkesdatorer" fungerar dåligt för videoredigering, mycket skit instoppat, konstiga program etc som gör allt för att krångla till det. Bästa tipset är att bygga en egen dator, p3 500/128meg/30gig räcker gott å väl, sen köper du ett firewirekort med anpassade drivrutiner och program, förslagsvis ett canopus Dvraptor eller Digitalorigin.

Pinnacels produkter har inte varit så övertygande vad gäller tillförlitligheten, själv har jag senaste året redigerat på en celeron 300a/464 med 128meg å totalt 38gigs hårdiskar. Redigerar med premiere och har hittils inte haft en enda krasch sedan starten! Har ändå hunnit med ett tiotal projekt. Dvraptor ink. premiere kostar kring 8000-9000 kronor men är värt varenda öre, släng in kortet och du kan redigera efter fem minuter. Jag kan lova dig att det är inte fallet med övervägande delen av de produkter som finns på marknaden. Jag jobbar på en lokal tv4 station och resultatet skiljer sig inte kvalitetsmässsigt från dyrare lösningar, endast handhavandet är lite krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Exacto - i vilket fall (gällande Compaqen) så se till att skaffa ett redigeringskort - för en PC av idag klarar faktiskt inte av att spela upp film i samma upplösning och hastighet som PAL:D1/D2 utan extra hjälp.

 

Dessutom kommer förmodligen din hårddisk att vara för långsam, eller (om det är en IDE-disk (ser inte ditt inlägg med spec nu) så drar den för mycket processorkraft vid uppspelning ;)

 

/Weyland - ett canopuskort för strax under 10 lappar är aldrig fel (kör själv gamla dvrexm1 som inte är helt stabilt - men skapar bra resultat tillsammans med en fasttrak IDE-raid på två 20GB-diskar).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...