Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

gif komprimering


Niss3

Rekommendera Poster

hej

 

jag har gjort en gif bild i potoshop. den blev 500kb stor, kan jag förminska detta utn att behöva göra om bilden (storlek etc.) ?

 

/simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

Hej simon!

intressant är ju vad du skall använda bilden till och hur stor den är nu. Hur har du gjort för att spara den. Gar man in under spara för webben (tror det heter sa pa svenska) sa kan man ju välja olika kvlitetsnivaer och lite andra finesser. Hur ser det ut med upplösningen? Om du skall använda bilden till tryck bör den vara minst 300dpi för webben räcker mellan 72 och 96dpi. Skriv gärna lite mer detaljer, sa kanske jag kan hjälpa dig mer?

Tjing!

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar lakris loppan, men jag tror inte det går att spara för webben när man använder imageready och gör en animerad gif bild. Jag var kanske lite otydlig i min beskrivning, ursäktar för det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lakris-loppan

aha, du är inne och grejar i image ready... da förstar jag bättre och är mindre förvanad över storleken pa bilden.... det som kan vara problemet är anda det ursprungliga formatet pa de bilder alt. lager som du använder i din animation. Vad har du för dpi och hur är din animation uppbyggd? Beskriv lite mer ingaende...jag hjälper dig gärna!

hej hej

/l-l

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lizardKng

Ett par saker som påverkar storleken på en animerad gif (ingen speciell ordning):

 

o Bildens storlek (i pixlar).

o Antalet bildrutor i animationen.

o Antalet färger i paletten.

o Antalet pixlar som skiljer sig mellan två på varandra följande bildrutor.

 

Minska alla dessa så långt det går - hur långt det går beror ju förstås på vad animationen ska användas till.

 

Om bilden innehåller många rörelser/saker som rör på sig kan Flash vara ett alternativ, men det beror ju på om Flash alls är något alternativ i det här fallet :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...