Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Frågor baserade på kombinationsrutor


Pimmen

Rekommendera Poster

 

Hej!

 

Jag har gjort en applikation i Access som hanterar mina mp3:or. I denna applikation finns ett formulär som man kan ta fram rapporter ifrån. Rapporterna är baserade på olika frågor. Dessa frågor vill jag ska styras av ett värde i en kombinationsruta. Jag har tex en kombinationsruta som hämtar data från en albumtabell. När jag sedan klickar på en knapp så kommer en parameterfråga upp och jag kan skriva in vilket värde jag vill ska styra frågan (i detta fall ett albumnamn). När jag klickar ok så öppnas en rapport baserad på parameterfrågan. Rapporten visar i detta fall vilka låtar som finns på det valda albumet. Jag vill alltså slippa steget med parameterfrågan och vill istället att frågan ska baseras på det valda värdet i kombinationsrutan.

 

Är det någon som vet hur jag får till det på ett någorlunda enkelt sätt så skulle jag vara väldigt tcksam för lite hjälp. Jag sliter mitt hår i förtvivlan.

 

Mvh Joacim

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något sånt här kanske?

 

Private Sub kombinationsruta_Click()

 

Dim stDocName As String

 

stDocName = "mp3"

 

DoCmd.OpenReport stDocName, acPreview, , "Albumtabell.mp3='" & Me.kombinationsruta & "'"

End sub

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag är inte så hemma på kod. Vet ärligt talat inte vad som förändrades när jag skrev in den föreslagna koden.

 

Jag tror det är något i frågan som rapporten baseras på som ska ändras. Frågan består av två kolumner, Albumtbl.namn och Låttbl.titel. I villkorsfältet på Albumtbl.namn står idag SOM[Välj album, för trunkering använd*]

 

Här vill jag att frågan ska hämta det värde som jag markerar i kombinationsrutan istället för att efterfråga ett parametervärde.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag vet inte om det kan hjälpa dig men jag har gjort en lösning

där du i frågan anger kombinationrutans namn. Jag har bara

testat det med en textruta med det borde fungera med en

kombinationruta också. Det viktiga är att kontrollfältet i

kombinationsrutan är samma som fältet i frågan.

 

[Formulär]![DittFormulär]![DinKombinationsruta]

 

Koden ovan skriver du in i "Villkor", där du idag har

SOM[Välj album, för trunkering använd*].

Det krävs dock att formuläret är öppet när du kör frågan.

När du sedan trycker på knappen som öppnar rapporten

körs frågan och sök kriteriet plockas från formuläret.

 

Jag hoppas det funkar!

 

//

MAD

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-12 19:46:31 av mad]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

En liten fråga bara.

 

I villkoren:

 

[Formulär]![DittFormulär]![DinKombinationsruta].

 

Har ett formulär som heter planera driftstopp som har en kombinationsruta som heter välj_mjukvara. Vad för information ska in i [Formulär]?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Inget! bör vara så här

 

[Formulär]![planera driftstopp]![välj_mjukvara]

 

Jag har på senare tid börjat med att inte ha mellanslag i formulärnamn och dyligt för det har visat sig kunna ställa till problem. I ditt fall skulle jag döpa formuläret till frmPlaneraDriftstopp.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...