Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur sparar man e-mail när man byter dator?


Ky

Rekommendera Poster

Hej!

 

Ska byta dator och vill spara en del av mina gamla mail!

Hur får jag med över dom till den nya datorn?

 

Från Win 98, Outlook Express 6 till XP och Outlook Express 6.

 

Stollis

 

[inlägget ändrat 2005-05-02 14:44:02 av Ky]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med Windows XP så kommer det med en guid för just sådana flyttar.

Den heter "Files and settings transfer wizard" i engelsk version, borde bli "överförning av filer och inställningar" eller liknande i svensk version.

 

Du kan då antingen koppla ihop din gamla och nya dator i ett nätverk (korsad kabel mellan nätverkskorten räcker) och kör guiden så hämtar den automatiskt över mail, mailkonton och dokument som du anger att den skall flytta över.

 

Eller också så kör du guiden lokalt på den gamla datorn genom att köra igång XP skivan i windows 98 och spara allt du vill flytta till en fil, flyttar den filen till XP datorn och kör guiden där igen.

Då pekar du bara på den filen och flytten genomförs.

 

Guiden hittar du genom att gå via Program - Tillbehör - systemverktyg/överförning av filer och inställningar.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag köra igång XP skivan fast min gamla dator är för liten för XP?

(alltså det går inte att installera XP för den är för liten)

 

Dessutom har den nya datorn XP homeedition installerat och utan skiva i paketet man får själv bränna ner en säkerhetskopia för att eventuellt kunna återställa vid krasch! Jag har inte riktigt förstått om det är så att man bränner ner hela programmet eller.....?

 

Jag kanske ska försöka få tag i XP Proffesional versionen istället och installera den på den nya istället?

 

Stollis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag köra igång XP skivan fast min gamla dator är för liten för XP?

 

Ja det går att köra XP skivan i äldre windows versioner, Files and settings transfer wizard är ett "fristående" program som kan köras direkt ifrån CD'n även på på maskiner som inte har XP.

 

Du har alltså Windows 98 igång och matar då in XP skivan och du får upp en meny där du kan välja att köra överförningsguiden.

 

 

Dessutom har den nya datorn XP homeedition installerat och utan skiva i paketet man får själv bränna ner en säkerhetskopia för att eventuellt kunna återställa vid krasch!

 

En återställningsskiva kan man nog inte köra ifrån, det finns lite olika varianter på dessa men generellt så är det ända man kan göra med dessa är att just återställa datorn, men då återstår ju två alternativ ändå.

 

Antingen kopplar du ihop datorerna i ett lokalt nätverk och kör överförningen den vägen eller så lånar du en XP skiva ifrån någon du känner och kör guiden ifrån den.

 

Att köpa en egen version är visserligen ett alternativ, men det är lite dyrt om du nu inte har behov av professional versionen, Home har det mesta en vanlig användare behöver och om den följer med datorn så känns det lite överkurs att köpa en ny professional licens bara för att man behöver en XP skiva.

Kolla också om garantin fortfarande gäller på din nya dator om du byter operativ version, det kan ju strula med sånt också om man har otur.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för din hjälp, nu vet jag nog hur jag ska fixa det tackvare dina olika tips som är jättebra beskrivet.

 

Tack!

Stollis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...