Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Datorn började hänga sig, funkar inte alls nu

Ubbis

Recommended Posts

Jo allt började med att vissa spel började frysa till liksom. Precis som om man gick LD. Först trodde jag att det berodde på min internetanslutning men ja vart lite tveksam sen när datorn började hänga sig helt också, så att jag var tvungen att stänga av den helt och sen starta om den. Sen vart det värre och värre och till slut kunde den hänga sig bara av att starta windows. Allt detta hände på ungefär 3 veckor. Så jag antog att det absolut inte hade med internetanslutningen att göra utan snarare överhettning. Så jag kollade in temperaturen på CPUn i Bios och det stog 75 grader !!, jaha lite högt tyckte jag. Men jag visste inte helt hur jag skulle lösa det, men jag rensade datorn på lite damm ialla fall och sedan tänkte jag att jag borde prova att installera om windows med min "recovery cd". Så jag plockar bort den gamla partionen skapar en ny. Men ja sen när jag ska formatera den så hänger sig datorn. Den slutar helt enkelt ungefär halvvägs. Jaha tänkte jag, så jag kör en snabb formatering. Det klarar den va så börjar den med att kolla in hårdisken sen i nästa steg av installationen ja då hänger den sig där vid typ 12%, provar igen klarar sig till 60% då, nästa gång till 13%. Ja helt hopplöst alltså så nu sitter jag här och är helt hjälplös :(

Jo kan tilläga att alla 3 fläktar verkar fungera, alltså processor, grafikkort och huvudfläkten i nätagget.

[inlägget ändrat 2005-05-02 13:24:45 av Ubbis]

75 grader är inte lite högt, det är alldeles på tok för högt.

Då är det nog inte bara fråga om att rensa damm, det borde vara något mer problem. Antagligen är det överhettning du råkar ut för under formatering och installationen också.

Har du prövat med att köra utan datorhöljet?

jo jag kom på att jag borde prova just det och ja funkade att installera windows på andra försöket, funkar fint än så länge. så är helt klart överhettning. Ska nog stoppa in en till fläkt så kanske det blir bra.

Hoppas du som startade denna tråden inte tycker att jag tränger mig in på något sätt men har samma problem eller likdant. Min datorn (laptop) vill inte starta heller. Detta sen jag hade startat den och datorn fungerat normalt. Sen hängde sig datorn när jag skulle få igång min USB mus på den. Fick starta om den med On knappen. Sen när startade den igen gick inte skärmen igång, det visade bara svart så jag startade om den igen.. samma sak då, bara svart skärm, Stängde av den igen, samma sak igen när jag starade den. Stängde av den igen och sen dess är den helt stängd, den går inte igång på något.

Någon som kan veta vad problemet är?

Givetvis kommer ja att lämna in den om den inte går igång men tänkte att jag kunde höra för här med. Har testat att starta båda med och utan strömkabel i. Har likså testat och tagit ut betteriet och satt idet igen. Men inget vill hjälpa, om man har tur kanske den funkar imorgon..??

Nä det är bara skriva på, jo jag har en fråga till. Nu funkar datorn bra och så(har inget datorhölje) Men processorn ligger på 73 grader nu. Hur ska jag få ner temperaturen på den? ANtar att datorn börjar bråka vid 75 grader. Det är en AMD Athlon 2,2 ghz(ja eller egentligen är den ju 1,8 ;)

Har en sådan oxå som ligger på ca 50-53C vid hård hård belastning under några timmar. Denna maskin står i ett inbyggt ställ i ett skrivbord, alltså dålig ventilation kring maskinen.

Frågan är om inte din cpu-fläkt snurrar alldeles för dåligt och inte kyler tillräkligt. Jag skulle skaffat en ny kraftig model och någon bra kylpasta och monterat ,detta borde hjälpa dig.

Om du har haft dam i maskinen kan detta mycket väl sabbat kullagret i din nuvarande fläkt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...