Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bankkonto & skatt


IDGer

Rekommendera Poster

Om jag säljer av saker jag äger, och får in låt säga 200 000:- på mitt bankkonto som jag sedan tar ut / köper upp - finns det då risk för att Skattemyndigheten något år senare kommer och kräver mig på skatt?

 

Rey.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge det inte handlar om någon form av näringsverksamhet, dvs. att du systematsikt köper och säljer prylar för förstjänst, eller att du byggt upp en (beskattningsbar) förmögenhet så är det som KFIB säger endast räntan som är skattegrundande.

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009
Om jag säljer av saker jag äger,

 

beror på var det du säljer klassas som. klassas det som kapitel (bil, båt, etc) så ska det reavinstbeskattas, men inte om det är personliga levnadsföremål

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när skulle man reavinstbeskattas när man sålde en bil???

Någon som ens gör vinst när de säljer sin egna bil... snarare är det väl en känd förlustaffär som man inte får göra förlustavdrag på.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lillen_009

alltså såvida bilen kan anses vara en kapitalplacering... jfr med tavlor som inte blir beskattade om de hänger på väggarna, men blir det om de ligger i ett kassaskåp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Vad jag syftade på var mest om de på något sätt kan få reda på transaktionerna på mitt bankkonto.

 

Tacksam för hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min gissning är att om polisen misstänker något allvarligare brott så kan de få ut all önskad information från banken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen! Fast i de flesta fall lär det nog inte röra sig om allvarligare brott. Helt klart ett informationsproblem för Skatteverket, som jag ser det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...