Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fråga om MX-Record


Per Bäckman

Rekommendera Poster

Per Bäckman

Jag har svårt med sånt som jag inte förstår. PLS HEPL

Vi har dynamiskt IP. Kan ej få annat. Måsta använda DynDns

Vi har en ISP som mellanlagrar E-posten för xxx.foretag.se

Nu skall vi köra SBS utan pop3 med SMTP

Jag kan ringa telia och be dem ange mx-record.

????Är det ett servernamn hos DynDns???? Som har den uppdaterade IP-adressen???

Tack

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Hitta på och registrera ett namn hos någon DynDNS. Det är detta namnet som ska användas som MX och det ska läggas in den DNS där er domän ligger. Är du osäker på var det är, så kan du ta reda på det genom att i kommandofönster skriva:

 

nslookup -type=SOA dindomän.nåt

 

Kontrollera också så att er ISP verkligen tillåter både inkommande och utgående SMTP-trafik (Telia gör det INTE).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Telia blockerar antagligen den port som används för SMTP trafik (port 25 om jag misstar mig rätt). Bredbandsbolaget gör det och även många andra Internet operatörer.

 

För att deras stackars användare ska kunna skicka e-post så erhåller de en smtp serveradress till dessa, i bbb:s fall är det smpt.bredband.net. Så om man har en ege e-post server som man vill använda så anger man sin egen server som inkommande alltså POP server och som utgående sin Internet operatörs smtp server!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är väll ingen nyhet att Telia spärrar utgående SMTP trafik på port 25, vilket jag iofs tycker är bra. Men jag tolkade det som att Telia skulle spärra inkommande SMTP, vilket inte är fallet!

 

----> 99% rätt är 100% fel <----

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...