Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg dator vid snabb nerladdning


hmp

Rekommendera Poster

Hej

När jag laddar ner stora filer och kommer upp i snabb hastighet blir min dator som är ny helt seg o långsam. vad beror det på? Vissa nerladdningsprogram kan kräva extra mycket resurser när jag laddar. Så har det inte varit innan, jag har kunnat använda den som vanligt trots att jag laddat för fullt.

 

Finns det nån fix?

 

Dator: P4,3.0Ghz,512RAM

Bredbandshastighet: 8/1

 

/hmp

 

[inlägget ändrat 2005-05-01 23:44:26 av hmp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har varit snål på minne :) bara 512 är lite klent idag, framför allt för den processorn, så det är troligen minnet som blir flaskhalsen.

 

Men det beror lite på programvara för nedladdning, det lagras en viss mängd i RAM-minnet innan det skrivs till disk. Sen kan förstås ett eventuellt antivirusprogram lägga sig i, dels tar det en rejäl bit av minnet dels ska nedladdade filer skannas efter virus när dom sparas ner på disk.

 

Testa med att stänga av antivirusprogram, och se om det blir bättre. Eller satsa på mer minne. Det får du aldrig för lite av idag. Det räcker inte med 640 KB som mr Gates uttryckte sig för några år sedan. ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej :)

Jo det e sant! Har tänkt många gånger att köpa mig en 512:a till.

 

Men ju längre man har ett OS, t.ex. Win XP blir ju slöare och slöare, speciellt om man inte kör några serviceprogram, nånting måste ha slöat till nerladdningsprogrammen eller så e det där med mera RAM som du säger.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara så att hårddisken får jobba häcken av sig när du laddar ner stora filer. Är den nästan full? Tankar du ner på samma disk som Windows XP är installerat på?

 

Kör en Defragmentering så kanske du ser lite förbättring. Eller rensa på disken.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

N5jä jag tankar till en annan partition än vad Win XP ligger på o det är ganska gott om utrymme. Defragmentera för 2 veckor sen men det kanske är dags igen då.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror knappast det är för lite minne.Tror mer att du kör fler saker sammtidigt? Sen har du säkert Norton antivirus :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä den niten har jag gått på med Norton Antivirus :) jag kör Kaspersky, ett litet smidigt virusprogram, inte större 10MB och tar inte mycket resurser

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datorn kan bli väldigt långsam så länge du tankar till samma fysiska hårddisk. Kanske är dags att investera i en disk till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satsa på ett scsi kort och en scsi disk, scsi tar väldigt litet processorkraft då den arbetar (ca 3-5% vid full belastning mot 30-100% för en vanlig hd).

 

Har själv 2 gamla scsi diskar som suttit i gaaaamla IBM servrar, dessa är på 1 Gb och 512 Mb. De snurrar som f*n men det går fort och de använder max 5% processorkraft tillsammans!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...