Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PANIK!! Min 250gb har blivit 130gb


Nollelva

Rekommendera Poster

Hejsan, köpte nyligen en sprillans dator och till den fick man en 250gb stor disk. Då jag tänkte använda denna som spar disk och använda min 120gb till C-disk så valde jag och formatera diskarna för att sedan installera xp pro. Nu uppstod ett problem och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Min 250gb blev formaterad till 130gb stor och jag vet inte hur jag ska kunna få upp den till 250gb igen. Går man in på datahantering så står det 130gb och verkar inte kunna gå att formatera om den högre än 130gb. Vad ska jag göra???? Hårddisken är av märket seagate.

 

/En panikslagen herre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Installerat SP?

Brukar vara lösningen.

 

Annars kan ditt BIOS inte ha stöd för 48-bit LBA.

Läs på hur du löser det här hos MS:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;303013

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-05-01 20:12:29 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lättnande suck, tackar för svaren. Såg att jag inte hade SP installerat. Ska ta en titt på den den där fixen.

 

Skönt att veta att det inte är ett klassikt SBS fel utan vanligt hederligt datorkrångel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

 

Lycka till och tack för poäng! :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Har ett liknande problem, men undrar nu (innan jag drar igång ominstallation av min gamla disk) ifall Windows fixar till storleken i efterhand.

För att förklara närmare: Min 160 GB disk blir 136 Gb stor innan WinXP installationen (som börjar med Fdisk, formattering och sedan installation), men fixas detta till ifall jag installerar SP. Behöver den inte Fdisk:as om igen?

(Har även testat att flasha bios, men det är ett moderkort från 2000, så de har inga nyare uppdateringar.)

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Min 160 GB disk blir 136 Gb stor innan WinXP installationen (som börjar med Fdisk, formattering och sedan installation), men fixas detta till ifall jag installerar SP. Behöver den inte Fdisk:as om igen?

 

FDISK behöver du inte.

Partitionering sköts via XP-cd:n innan du formaterar och installerar XP.

 

SP:n kan du installera i efterhand utan att behöva installera om hela XP.

SP2:an installerar du bäst på ett rent system, för att undvika problem.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Aha...

 

Har aldrig testat att partitionera med XP-installationen. Har aldrig riktigt släppt Fdisk sedan DOS. Nu ska jag dock göra det. Det får bli det första jag testar imorgon bitti. Tack för tipset. Återkommer med besked om hur det gått. : )

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Har aldrig testat att partitionera med XP-installationen. Har aldrig riktigt släppt Fdisk sedan DOS. Nu ska jag dock göra det.

 

Gör det, för att det är mycket lättare att hantera än FDISK. Du väljer hur många och hur stora partitioner du vill ha. Sedan sköter XP:s inbyggda partitioneringsprogram resten.

 

Du slipper råka ut för fel och misstag, som är lätta att göra med FDISK. Jag blev glatt överraskad första gången jag använde XP:s partitioneringsprogram.

 

Står i textform här hur det hela går till:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;sv;313348#4

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder jag hoppas du är vaken nu men det tror jag inte!

 

Just nu mår jag riktigt dåligt. Formateringen av 250gb funkade fin fint. Sedan sätter jag in disken och för över mitt livsverk av dokument, grafiska profiler etc på 100gb till den disken. Efter 2 timmar är det klart. Då ska jag på börja ominstallation av datorn. Den disken som jag flyttade ifrån blir C med xp pro och D (250gb) ligger kvar inkopplad under installationen. När jag väl är klar och ska komma åt D disken för att installera lite program osv då står det att D är inte formaterad. Om det var panik förut så är det förtvivlan nu. Livsverk med prylar som inte går att återskapa osv. Riktigt tunga grejer och den disken står att den inte är formaterad. Vad ska jag nu göra? 100gb borta? Det måste vara ett skämt jag vet inte vad jag ska ta vägen. Tänker nog inte gå och lägga mig innan jag får ett svar. Hoppas på snabba svar!!!

 

 

Passar på och tillägger att jag hittade under egenskaper på hårddisken att det står att systemet är RAW. Allt annat verkar vara felfritt. 232gb och 232gb fritt ser inte så bra ut. Har sökt lite på forumet och jag verkar inte vara ensam. Men det finns ingen möjlighet för mig att bränna ut 100gb just nu direkt. Verkar inte att fungera att läsa disken från Linux-varianten Knoppix som jag använder just nu. Då får jag syntx-fel om att det är fel filsystem på disken. Suck, hoppet ar väl inte över än väl??

 

Måste få hårdisken att fungera på något sätt. Hoppas du kan hjälpa mig med det.

[inlägget ändrat 2005-05-02 16:43:01 av Nollelva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Hej igen och tack för all hjälp.

 

Läste på Microsofts hemsida, men hittade inget svar på min nya fråga som dök upp i skallen i natt (när jag borde ha sovit).

 

Ponera att allt går bra, jag partitionerar den nya hårddisken i, säg, 20 GB för att som C:\ och resten, 116 GB, som D:\. Efter SP-installationen fixas storleken till så jag får alla mina totala 160 GB och allt är väl.

 

Efter ett tag vill jag dock installera om Windows XP, raderar allt på C:\ och gör en ny installation på den partitionen. Hur agerar då hårddisken eftersom det ligger en massa filer på D:\. Jag antar att SP inte på något magiskt sätt finns kvar och talar om att hårddisken fortfarande är 160 GB och inte 136 som tidigare. Finns filerna där trots att XP inte har något SP installerat än? Och kommer de tillbaks när jag väl har installerat SP, eller måste jag (hemska tanke) formatera om D:\ också?

 

Hmmm... tål att tänka på. Får plugga lite ekonomi under tiden så får jag se ifall det blir något inlägg på min fråga...

Ha en skön dag allihopa!

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan hjälpa mig med ovanstående problem???

 

Stefan Eklinder?????

[inlägget ändrat 2005-05-02 16:48:04 av Nollelva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Måste få hårdisken att fungera på något sätt. Hoppas du kan hjälpa mig med det.

 

 

Ett liknande problem diskuteras här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=696956#696956

 

Här är en annan version av problemet:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=693982#693982

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

det liknar inte det problemet jag har. Men jag ska ta och starta datorn i felsäkert-läge men jag har en känsla av att kan kommer att fortfarande att säga att hårddisken inte är formaterad. Jag brukar alltid koppla ur andra hårddiskar när jag installerar xp men igår glömde jag i all stress.

 

Vad är det som igentligen händer när två hårddiskar sitter i och man installerar xp på ena? och hur kan disken fått formatet RAW när jag nyligen formaterade den i NTFS eller vad det heter och flyttade över 100gb-filer till den och varför går det inte att komma åt disken? Suck, blir tokig. Låter tjatigt men eftersom att det är viktiga saker så är jag helt paff och vet inte vad jag ska ta vägen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Vad är det som igentligen händer när två hårddiskar sitter i och man installerar xp på ena?

 

Väldigt märkligt problem du har råkat ut för.

Jag har funderat på ditt problem, så att det var därför jag dröjde med svaret.

 

Kände igen problemet med diskar som plötsligt inte syns från tidigare diskussioner på Eforum. Provade därför att referera till några av dem.

 

Egentligen ska det inte hända något med den andra hårddisken när du installerar XP på en av dem. Det enda som kan hända är att du i farten råkar formatera fel disk. Av den anledningen ska du alltid koppla bort disken du inte ska jobba med under formatering och installation.

 

och hur kan disken fått formatet RAW när jag nyligen formaterade den i NTFS eller vad det heter och flyttade över 100gb-filer till den och varför går det inte att komma åt disken?

 

Skumt filformat du har fått. RAW?

 

Ett engelskt forum där en användare råkat ut för samma format:

--> http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/39080/

--> http://forum.ccleaner.com/lofiversion/index.php/t787.html

 

Har du byglat diskarna rätt?

 

Om inte, gör det. Kan vara därför den ena inte syns.

Kolla också om diskarna syns i BIOS.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Efter ett tag vill jag dock installera om Windows XP, raderar allt på C:\ och gör en ny installation på den partitionen. Hur agerar då hårddisken eftersom det ligger en massa filer på D:\. Jag antar att SP inte på något magiskt sätt finns kvar och talar om att hårddisken fortfarande är 160 GB och inte 136 som tidigare. Finns filerna där trots att XP inte har något SP installerat än? Och kommer de tillbaks när jag väl har installerat SP, eller måste jag (hemska tanke) formatera om D:\ också?

 

Ska inte vara några problem.

 

Dina filer finns kvar på dina andra partitioner när XP rullar igen efter formateringen. Jag har partitionerat upp min 160 Gb disk i fem delar och installerat om XP några gånger på C-partitionen utan förlust av de filer och dokument jag har på de andra partitionerna.

 

Kan ju vara idé att ta backup på det du är rädd om ut ifall att något går snett.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, vart lite orolig då man inte fick något svar då man klättrar på väggarna =)

 

Byglarna är satta på CS, cable select. Ska ta och ändra det till master och slave och se om det blir någon förbättring.

 

RAW fattar jag inte heller hur det kommer sig.

 

Ursäkta att jag är en "färsking" men vart hittar jag BIOS-listan? *host*

 

Återkommer om en stund ska se om det hjälper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Ursäkta att jag är en "färsking" men vart hittar jag BIOS-listan? *host*

 

Inga frågor är dumma. :-) Alla har vi varit nybörjare.

 

Du hittar det under datorns uppstart när BIOS presenterar din hårdvara och testar minnena. Brukar stå typ: Press DEL to enter Setup (BIOS) längst ned vid skärmens nederkant. Tryck då ned t ex DEL-tangenten några gånger under uppstart så hamnar du i BIOS (Setup).

 

Har du en märkesdator, så kan det här döljas av tillverkarens logga. Om det inte står i datorns manual hur du kommer till BIOS, så ska det gå att hitta på internet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

[inlägget ändrat 2005-05-02 17:59:23 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga skillnader och i bios:et stod båda hårddiskarna med. Det är inte så att den är gömd utan den syns överallt under utforskaren och datahantering, men det går inte att nå den. Skulle det hjälpa om du fick fjärrstyra datorn, tror att du vet nog mer vilka saker man ska kolla upp och testköra för att hitta fel.

 

Kan det bero något på IDE-kablarna? Nu sitter jag vid en annan dator med diskarna inkopplade och samma fel. IDE-kabeln har man ju rykt i lite då och då men det kanske inte är felet eftersom hårddiskar syns ju ändå.

 

Detta kanske är ett alternativ eller?

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=357876#489031

 

Jag har hittills inte gjort något med hårddisken för att inte förstöra något, inte kört några tester eller likande heller.

[inlägget ändrat 2005-05-02 18:30:39 av Nollelva]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket strul fram och tillbaka har det varit men nu har jag hittat ett verktyg som verkar kunna återställa de mesta av mina filer. Programmet heter "GetDataBack for NTFS" vilket gör att man kan leta igenom hårdisken. Problemet med de andra programmen "PC Inspector" och "Restorer 2000" var att den bara hittade en massa skräp och versionen innan jag formaterade disken och inte den nuvarande disken med alla filer intakta. Får hoppas det går smidigt med överföringen som pågår nu. Ger en rapport hur det gick när allt är klart. Ciao!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam Gustafsson

Efter många timmars sprakande med datorn är nu allt nyinstallerat och man är ute och far på nätet. Tack för all hjälp och alla tips. Det funkar toppen bra. Poäng! Poäng.

 

/Adam

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...