Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver hjälp med nätverk


Ola Hjalmarsson

Rekommendera Poster

Ola Hjalmarsson

 

Hej

 

Jag köpte för en tid sedan ett trådlöst nätverk till min stationära dator. Routern är en D-link DI-624+ och till den så köpte jag en USB-antenn.

Allting funkade jättebra. Har nu köpt en bärbar dator med inbyggt trådlöst nätverkskort, som jag också fått in i nätverket (så att jag kommer åt internet)

 

Mitt problem är följande:

Jag vill sätta upp min gamla stationära dator som ett lagringsmedium (det finns 2 stora diskar där som jag vill ha tillgång till från den bärbara)

 

Jag har kört varenda guide som finns i winXP för att kunna utbyta information mellan datorerna och för att skapa ett hemmanätverk. Jag har delat ut de diskar på den stationära datorn som jag vll ha tillgång till från den bärbara, men jag får det inte att fungera. Ingen av de resurser jag försöker dela ut mellan datorerna hittas på den andra datorn.

 

Jag har avaktiverat alla brandväggar tillfälligt, men det fungerar ändå inte.

 

Behöver jag konfigurera min wan-router på något speciellt sätt?

 

Vad gör jag för fel?

 

Tacksam för hjälp.

 

/ Ola "non omnia possumus omnes"

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Testa detta om du har XP Pro:

"kontrollpanelen | Administrationsverktyg | Lokal Säkerhetsprincip | Lokala Principer | Tilldelning av användarrättigheter" Fältet till höger, välj "Neka tillgång till den här datorn från nätverket" Ta sen bort Gästkontot och klicka OK.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola Hjalmarsson

Först av allt -tack för att du försöker hjälpa.

 

Gjorde som du sa (har XP Pro SP2) men hittade endast ett konto som heter "SUPPORT_388945a0"

 

Ska jag ta bort detta?

 

Har också provat att döpa användarkontona på de båda datorerna likadant (enligt ett tidigare förslag).

 

/Ola

 

non omnia possumus omnes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Nä ta inte bort "SUPPORT_388945a0". Stäng av Windows egna brandvägg, dela ut de mappar/hårddiskar på den stationära datorn. Båda datorerna ska tillhöra samma Arbetsgrupp, ha gästkontot aktiverat på användarkonton. Kolla så att det ser likadant ut på båda datorerna så bör det fungera. Ibland kan det strula har jag märkt men testa då att uppdatera (F5) när du är i utforskaren o letar efter dina utdelningar, testa också att starta om datorerna.

 

Om du kan surfa på båda datorerna så har de i alla fall blivit tilldelade ip-addresser och så länge de har de ska det gå att koppla ihop dem.

 

Ja du kan ha samma änvändarnamn på kontona på båda datorerna men inte samma datornamn.

[inlägget ändrat 2005-05-02 20:30:24 av hmp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola Hjalmarsson

 

Tack snälla för hjälpen, nu funkar det!

 

Har dock ett par frågor kvar.

 

Jag uppfattar att jag inte hittar hårddisken på min stationära när jag har brandväggen aktiverad på min bärbara.

- hur skall jag komma åt hårddisken på den stationära och ändå bibehålla brandväggen på (Norton Internet Security)

 

jag vill skydda mitt nätverk med brandvägg -skall båda datorerna ha varsin aktiverad brandvägg?

 

- Hur får jag upp diskarna på min stationära dator under "Den här datorn" såsom enheter (tex som att min lokala disk heter C:) - jag vill att de två diskarna skall heta exempelvis X: och Z:

 

Hur hittar jag IP-adressen till min stationära dator?

 

Tack

 

/ Ola

non omnia possumus omnes

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det var ju gött att det funka nu. Ja, jag använder Zonealarm (gratisversionen) hur bra som helst! Där har jag ställt in att så att det lokala nätvrket tillåts. Man kan tillåta hela det lokala nätverket eller bara enskilda datorer, mha att man lägger till IP-addressen för den datorn. Detta fungerar säkerligen i Norton Internet Security också.

 

Sen har du ju en router också som kan fungera som hårdvarubrandvägg, där kan man också göra inställningar.

 

Jag rekommenderar ZoneAlarm http://www.zonelabs.com/store/content/company/products/znalm/freeDownload.jsp?lid=zaskulist_download

Enkelt och bra och resurssnålt för datorn jämfört med NIS.

 

Jag har ZoneAlarm på båda mina datorer. Plus min Router med öppna portar för det som jag vill släppa igenom från Internet.

 

För att mappa upp diskarna från den stationära datorn till Laptopen, gör så här:

På Laptopen, högerklicka på "Den här datorn" ikonen.

Välj "Anslut Nätverksenhet"

Där kan du sedan välja vilken enhetsbeteckning du vill ha för din utdelning och bläddra efter den mapp du vill ska ha en enhetsbeteckning.

 

För att hitta din IP-address för respektive dator, gör du enklast så att du loggar in på din router och klickar på nån flik/knapp som heter LAN, där under ska dina datorer finnas i en lista med IP-addresser.

 

Eller

 

Så kan du kolla på den ena datorn genom att klicka på Start | Kör | Skriv "CMD" och klicka på OK, skriv sen "ipconfig" och där ser du ditt IP för den datorn, gör sen likadant på den andra datorn för att se vad den har tillgivits av routern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola Hjalmarsson

Jättebra och tack!

 

Allting funkar nu, och jag tror att det gör det med bibehållen säkerhet.

 

Har en ytterligare fråga, som kanske inte direkt är kopplat till nätverksproblemet, men jag kör den här ändå...

 

Jag vill kunna gå in på min stationära dator (på skrivbordet) och hantera den från min bärbara så att jag slipper ha skärm, mus osv inkopplat på den stationära,. Vill alltså kunna ställa undan den stationära i en mörk garderob....

 

Gör man detta med fjärrskrivbord eller finns det program att ladda ner som fixar det?

 

Jag behöver bara tjänsten inom nätverket, -behöver alltså inte komma åt min server utifrån (via internet).

 

 

/ Ola

 

 

non omnia possumus omnes

 

[inlägget ändrat 2005-05-05 14:05:54 av Ola Hjalmarsson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Japp jag har det så med, det finns ett antal program men det jag använder är litet och bra och dessutom gratis!

 

Ladda ner och installera på den stationära:

http://prdownloads.sourceforge.net/vnc-tight/tightvnc-1.2.9-setup.exe?download

 

Ladda ner till Laptopen: (Kan vara så att Viewern finns med i installationsprogrammet men om inte)

http://prdownloads.sourceforge.net/vnc-tight/tightvnc-1.2.9_x86_viewer.zip?download

 

Kör du med NIS eller blev det Zone Alarm?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ola Hjalmarsson

hmp. Du är en vardagshjälte. Tack för hjälpen.

 

Allting har gått jättebra, och programmet du länlkade till funkar utmärkt.

 

Jag kör NIS eftersom jag fick det tillsammans med min bärbara dator. Det gick att ställa in så att den släpper igenom IP-adressen för mina datorer.

 

Tack!

 

/ Ola

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...