Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Första maj, första maj, varje sliten kavaj...


Creson

Rekommendera Poster

 

 

Så här på 1 maj undrar jag om det ligger någon sanning i Stig Malms påstående att:

"Arbetarrörelsen går med arslet före mot framtiden". Vad tror ni?

Mer poetiskt uttryckte sej då min framlidne kamrat och kollega när vi kramat sista dropparna ur whiskyflaskan:

"Den svenska socialdemokratin är som ett gammalt utedass; den röda färgen har bleknat, men innehållet är detsamma!"

Jag beundrar min kamrat för att han med några få ord kunde sammanfatta en hel epok.

Creson

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavset ideologisk övertygelse är det ett objektivt observerbart faktum att den svenska socialdeomkratin uppvisar precis samma stagnationstendenser och regeringströtthet som kommunismen i öststaterna mot slutet, eller varför inte de konservativa i Storbritannien strax innan Labour tog över makten 1997. Visioner och frisk ideologi har gett vika för uppgivenhet, "affärer" och korruption.

 

Att (s) ska ut och demonstrera blir patetiskt, eftersom det är de själva som utgör det etablissemang som demonstrationerna usprungligen skulle demonstrera mot!

 

Titta bara på EU-politiken, som sedan inträdet skötts som ett internt (s)-fögderi.

 

Nä, varje demokrati mår bra av maktskiften med jämna mellanrum. Jag vet folk som röstar på (s) för att det känns bra med kontinuitet, men priset för det är tyvärr demokratins vitalitet.

 

Persson har sänt så många signaler nu om att han är trött på hela rasket att man inte fattar varför han sitter kvar. Om inte annat skulle både demokratin och (s)-rörelsen må bra av om han åtminstone kunde avgå: demokratin, för att det skulle ge lite skjuts åt debatten och lite mer anledning att engagera sig, (s)-rörelsen för att de skulle få åtminstone en chans att rycka upp sig ur stagneringsträsket innan nästa val.

 

Om inte annat för sakens skull kan man hoppas på ett maktskifte nästa val, men svenska folket har en enerverande ovana att rösta (s) av ren slentrian. Så det fortsätter väl i samma stil...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blekis ®

Jag håller med, den enda fråga Socialdemokraterna har kvar att driva är hur man skall behålla makten.

 

Socialdemokraterna har blivit så mossiga att självaste Moderaterna jämförelsevis framstår som radikala, liberala och humanistiska i en hel del frågor(långt ifrån alla).

 

Jag skulle tippa på att när 40-talisterna dör ut så åker Sossarna ur Riksdagen, om dom inte tar krafttag redan nu och börjar fundera riktigt ordentligt över .. saker ...

 

[inlägget ändrat 2005-05-01 23:46:30 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så säker på det du. Efter 40-talisterna kommer 50-talisterna och 60-talisterna, uppväxta med att att (s) har makten, och som bara sett tillfälliga avbrott i (s)-styret. För dem är (s)-makten normaltillståndet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verysmallharddisk

bullshit

 

vi sextiotalister såg regeringsskiften oljekrisen kraftverkskatastrofen

i ryssland ,vi såg hur dom rev ner k stämplade hus, vi såg yuppieran med

ekonomiska krashen, vi såg Itbubblan som sprack!

stackars de som är födda senare.

sämre böcker mat tidningar uppfostran språkkunskaper sämre ekonomi.

 

osv

marie

.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte så säker på det du...

 

Sämre kunskaper = sämre politisk medvetenhet = lättare att gå på (s)-propagandan. Eller att rösta av ren slentrian. Eller att inte rösta alls så att (s)-kamarrillan fortsätter att dominera. Men man kan ju iofs hoppas på att du har rätt. Fast då kan man fråga sig varför (s) fortsätter att regera ännu idag - 40-talisterna är visserligen många men inte så många att de skulle kunna köra över 50-, 60-, 70- samt de 80-talister som får rösta.

 

Att (s)venska folket envisas med att val efter val rösta fram det parti de älskar att hata mest är den slutliga bekräftelsen av sanningshalten i den obegripliga paradoxen att svensken tänker blått men röstar rött. Tills den dagen maktskifte med jämna mellanrum blir normaltillstånd, inte (s)-enpartistat, är det tyvärr jag som har rätt och du som har fel, verysmallharddisk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att S fortsätter ha makten kan förmodligen förklaras med att varje gång borgarna har fått makten så har det lett till en smärre ekonomisk katastrof.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varje gång borgarna har fått makten så har det lett till en smärre ekonomisk katastrof.

Tveksamt om det är så, inte för att jag ens drömmer om att kunna få dig att se verkligheten genom något annat än de röda glasen du använder men det är inte direkt ont om ekonomiska katastrofer när de inte har makten (eller har haft den på väldigt länge). Även om du naturligtvis har rätt i att det var som tydligast vart det var på väg strax innan borgarna fick makten 91.

 

Om du har sinnesnärvaro nog att hitta fram till en skenande buss styrhytt och inser att föraren hoppat av, tror du då att någon annan än bussförarfacket skulle säga att du äventyrat bussens säkerhet när du gjort vad du kan för att reda ut situationen? Det krävs inte någon högre utbildning för att se vart det brakade iväg 89-91, det räcker oftast med att skaffa sig en referensram som sträcker sig utanför sossarnas eviga mantra om "borgarna skuld till att det går utför med landet" (trots att det är någon annan som styrt det under mer än 70 år).

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-10 08:20:17 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte förnekat att S också är duktiga på att slösa med pengar, men jag tror inte borgarna kommer att göra jobbet mycket bättre.

 

Som anarkist har jag inte så mycket till övers för varken vänster eller höger, och jag kommer förmodligen inte att gå och rösta vid nästa val heller för i slutändan blir det samma skit ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klaga går ju alltid... Speciellt när man inte ens anstränger sig för att göra det lilla man kan åt förändringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte klagat, jag gav en möjlig förklaring till varför folk fortsätter välja sossarna framför borgarna, eftersom man redan provat att ha borgarna vid makten ett par gånger och inget blev bättre så fortsätter man med ett gammalt beprövat koncept.

Sossarna skulle faktiskt kunna bli ett hyfsat parti igen om man sparkade ut alla gamla gubbar och tanter ur partitoppen och förde in ungt, radikalt blod istället.

 

Av rent humanistiska skäl kan jag föredra en vänsterregering, såna saker som man tycker borde vara självklara, som att man inte behöver gå till jobbet om man är döende i cancer t.ex. vill ju M rationalisera bort.

 

[inlägget ändrat 2005-05-10 23:20:13 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verysmallharddisk

Anarkist,ja visst.

 

man kan slå till höger och vänster

sympatisera till höger eller vänster

eller blanda ihop höger och vänster

eller inget alls.

 

 

visste du att det var en anarkist som etablerade intranätet

i sverige eller bbs om du så vill att det ska heta eller nåt sånt hittade en

bok,har den någonstans hemma.

 

 

det gör inget om jag har fel,det är liksom okej det också.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det gör inget om jag har fel,det är liksom okej det också.

Varför skulle det vara ok att sprida lögner?

Att ens komma på idén att klassa bbs:er som föregångare till intranät är dessutom bara löjligt.

 

[inlägget ändrat 2005-05-17 15:25:34 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

verysmallharddisk

om jag hittade boken,så kunde kanske heta komnet eller nåt sånt

men nu har jag förlagt boken.

och att inse och att acceptera att man har fel,känns skönt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...