Just nu i M3-nätverket
Jump to content

treangel


mamoon

Recommended Posts

Hur jag får fram storleken på den vinklen som är markerad med frågatäken?

se bilden

TACK

 

[bild bifogad 2005-04-30 20:31:32 av mamoon]

706766_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://www.maths.lth.se/query/answers/q9909.html

 

"Vi antar för enkelhetens skull att n-hörningen är reguljär, du kan själv tänka ut vilka modifieringar som behövs göras om så inte är fallet. Om n är antalet hörn så blir vinkelsumman (n-2)180 grader. Ty om vi fixerar en punkt inuti n-hörningen och från denna drar en linje till varje hörn, får vi n stycken trianglar, vars totala vinkelsumma alltså är n180 grader. Vinkelsumman för vinklarna kring den fixerade punkten blir naturligtvis 360 grader och alltså blir den sökta vinkelsumman n180-360=(n-2)180 grader."

 

Vinkelsumman i en femförning ska alltså vara (5-2)*180=540.

 

540-140-110-75-105 = 110

 

 

Link to comment
Share on other sites

tack för svaret jag tänkte på att om man skulle ritta och dra paralella linje och bevisa det på ett annat sätt.

 

Link to comment
Share on other sites

Eller - nedre delen är en rektangel. Dela av triangeln ovan med ett streck parallelt med botten. Det ger att övre vänstra hörnet har samma vinkel som nedre högra hörnet och lika för andra paret.

 

I triangeln blir då väntsra hörnet

140- 105 = 35

Nedre högra hörnet

110 -75 = 35

 

Triangelns totala vilnkelsumma 180

Detta ger övre vinkeln:

180 -35 -35 = 110

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Link to comment
Share on other sites

lizardKng

Hmmm *funderar*

 

Det funkar i just det här fallet då vänstra och högra sidorna är paralella, eller hur?

 

En liten petitess - nedre delen blir (efter uppdelningen) ett paralellogram (rektangel har ju räta vinklar) :)

 

[inlägget ändrat 2005-05-01 09:53:57 av lizardKng]

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...