Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är det för fel??


NK

Rekommendera Poster

Hej allihop!!

Jag har en bärbar dator och den fungerade inte alls för ett tag sedan. Jag fick ett tips att det kan bero på c-mos batteriet(det lilla batteriet som sköter bla klockan idatorn).

Jag bytte batteriet och datorn fungerar nu men lite konstigt, nämnligen varje gång jag stänger av datorn måste jag plocka bort lilla batteriet för att sedan sätta tillbaka det för att datorn ska starta.

 

Är det någon som har nån ide vad detta kan bero på.

Tack på förhand!!!

 

Obs! Datorn startar om utan problem.

\Hälsn. N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Intill batteriet eller däromkring, sitter en liten knapp eller jumper som heter "Clear CMOS" eller liknande. Tryck in eller bygla den och starta sedan datorn, då rensas allt som finns i CMOS. Låt datorn vara i gång några sekunder och återställ sedan bygeln. Starta sedan datorn och gå in i BIOS-inställningarna. Det kan hända att några inställnignar inte är som dom ska, så kolla igenom att hårddiskar och bootordning är som du vill.

 

Hoppas detta hjälper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan du plockar isär datorn är det värt ett försök att gå in i BIOS och göra "setup defaults" (som min Siemens kalllar det. Andra leverantörer har andra benämningar på sina "defaults"), dvs gå till grundinställningarna och därifrån börja om. Helt utan skruvmejsel (-;

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Tack för tipset!!

Jag har försökt att göra som du skrev, tyvärr har det inte blivit bättre. Jumpern eller "clraer CMOS"knappen som du pratade om, jag är lite osäker om det var rätt knapp jag sysslade med, men det enda jag hittade iaf var "fyra Byglar" tillsammans. Först byglade jag alla fyra och då funkade inte datorn alls, sedan testade jag bygel nummer 1, och jag gjorde precis som du skrev. Men som sagt det vart inte bättre.

När jag startar datorn får ett medelande typ "BAD CMOS CHECK"

Jag har försökt att uppdatera configrationen, men det hjälpte inte så mycket.

Mycket tacksam för fler tips!!

\Hälsn. N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tack för tipset!! Jag har gjort ett sk "Setup default" som du skrev, men tyvärr blev det inte bättre.

Tacksam för fler tips!!

\häls. N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...