Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Segmentera nätverk?


Ored

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att konfigurera ett litet nätverk med ett antal datorer. Nu är det så att jag skulle vilja segnentera nätverket så att alla datorer utom 2st når varandra. De 2 övriga datorerna ska bara komma åt internet. Nu undrar jag därför hur jag enklast löser detta? Jag har en bredbandsrouter samt 2st switchar i nätverket.

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det operativsystem som de flesta datorerna använder sig av är Windows XP, men det finns även någon dator med Win 98 och Win2000.

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ored

Jag skulle använda ytterligare en router. Routern 1 sätter du mot internet och kopplar de 2 datorerna som bara skall ut på Internet till. Router 2 sätter du som en "3dje dator" på router 1 och låter router 2 dela ut adresser till alla de övriga datorerna. Låt varje router ha ett eget IP range.

På så sätt kommer de 2 internetdatorerna bara uppleva en router och inte de övriga datorerna bakom router 2.

 

/Tomas http://www.proprat.com

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softstate

håller med Tomas L om att en extra router kan vara bra. Du skulle annars kunna installer en brandvägg i de två datorer som inte ska vara med i nätverket och helt enkelt blockera alla IP-adresser som börjar på 192.168... men inte routerns IP. Så om routerns ip är 192.168.0.1 så spärrar du allt från 192.168.0.2 till 192.168.255.255 .

 

Mamma speaking

De övriga datorerna kanske kan klara sig med routerns brandvägg men måste definitivt ha antivirus installerat och en backup av systemet i dem (med t.ex. ghost) är att rekommendera efterssom okända (mycket nya) virus då snabbt kan sprida sig mellan datorerna.

 

För att få de andra datorerna att snacka med varandra på enklaste sätt bör de tillhöra samma arbetsgrupp men olika nätverks id. Om du dessutom använder samma inloggningsnamn och lösenord i alla datorer slipper du ännu mer problem men detta brukar vara opraktiskt eller snarare direkt olämpligt i stora nätverk. (Windows 2000 är särskilt kräset med inloggnings namn och sånt efterssom det är tänkt att vara säkrare än de andra och vill skydda från filåtkomst av icke behöriga användare.) Problemet går att komma runt på annat sätt.

 

[inlägget ändrat 2005-05-02 02:17:08 av softstate]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Då blir det till att skaffa sig en till raouter för att få segmenteringen att fungera. Kan någon rekommendera en bra och billig router?

 

/Ored

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...