Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Master boot record


Niss3

Rekommendera Poster

Hej, jag hade ett problem med en av mina hårddiskar för ett tag sedan. Jag fick den gången hjälp med att det skulle varit fel på master boot record, nu har samma sak hänt igen. Förra gången testade jag inte att göra något med MBR'n , utan lämnade in den hos ett dataföretag som fixade det. Men de tog inte reda på felet, de bara fixade det :/ .

 

Nu så fungerar den inte igen, den säger att enheten inte är formaterad. Kan det bero på att det endast var någon megabyte ledigt utrymme kvar på hårddisken ?

 

Men i alla fall, hur var det jag skulle göra för att fixa MBR'n och vad händer när jag gör det ? Är det något farligt ?

 

/Simon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Men i alla fall, hur var det jag skulle göra för att fixa MBR'n och vad händer när jag gör det ? Är det något farligt ?

 

FIXMBR fixar du Master Boot Record med.

 

MS förklarar:

http://snipurl.com/7iu1

 

http://www.computerhope.com/fixmbr.htm

 

The fixmbr command is a recovery console command that creates a new boot record.

 

http://snipurl.com/ek82

 

The command fixmbr will restore the standard MBR. It will not

affect your partitions . . . unless your disk uses a proprietary

partition scheme (e.g. OnTrack) or unless your MBR is infected

with a virus.

 

Since it appears that you already back up your important files

on a weekly basis, you have little to fear.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på det här:

Nu så fungerar den inte igen, den säger att enheten inte är formaterad
Det kan tyda på problem med partitionstabellen, i så fall hjälper inte MBR-fixning.

Men naturligtvis, pröva det först - men observera varningen i Stefans inlägg!

.....unless your disk uses a proprietary

partition scheme (e.g. OnTrack).....

 

Om du fortfarande har problem, återkom med info om hårddisken, partitioner och filsystem.

Och nä, att disken var full har inte med saken att göra - däremot kan operativet vägra starta om systempartitionen är tvärfull, men det är en annan sak.

 

//Peter

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört fixmbr nu , men det löste ej mitt problem

jag skrev "fixmbr \device\harddisk2\partition1"

Då sa den att det var något fel på MBR och jag angav J för att fixa det.

Men när jag startade upp windows igen så är det fortfarande som det var innan, jag ser disken, men kan inte komma åt den.

 

[bild bifogad 2005-05-02 17:19:42 av RR-Simon]

 

Hmmm.. funderat lite på hårddisk problemet, några saker som kanske kan vara bra att veta om är att jag innan felet uppstog höll på att flytta omkring filer. Jag hade sådan o ordning att jag var tvungen att samla allt på en hårddisk så att jag sedan skulle kunna sortera upp det. Nu talar vi alltså om tio tusentals filer. Efter samlingen var det endast 762kb ledigt kvar på 250gb hårddisken som nu inte fungerar, kan det ha något med problemet att göra ?

 

Jag hade samma problem en annan gång, kommer inte ihåg hur det gick till då, men det var samma princip - dator hade stått på länge, omstart, och så funkade hårddisken inte. Den gången lämnade jag in hårddisken på ett dataföretag som körde in en skiva som automatiskt korrigerade felet efter massa sökningar. Så det blev jag inte klokare på.

 

Som sagt så funkade inte fixmbr, så om det inte är MBR´en det är fel på, vad kan det vara då ?

[inlägget ändrat 2005-05-02 17:31:59 av RR-Simon]

707287_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte så mycket om sådan här saker men du skriver:

fixmbr \device\harddisk2\partition1

Men Microsoft i Stefans länk skriver:

fixmbr \Device\HardDisk0

 

Och MBR är något som hör till disken inte till partitionen.

Är D: bara en partition på en disk som innehåller fler partitioner?

Fungerar de andra partitionerna?

Är det den enda så se om det hjälper med att skriva som Microsoft skriver.

Är det flera partioner på disken så får du nog göra som pongo skriver.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast en partition, självklart provade jag att skriva som microsoft angav att man skulle göra, men det fungerade ej. Så jag skrev kommandot "map" och fick fram alla hårddiskarnas namn, då stog det \device\harddisk0\partition1

\device\harddisk0\partition2

\device\harddisk1\partition1

\device\harddisk2\partition1

\device\harddisk3\partition1

 

Eftersom det inte fungerade att skriva bara \device\harddisk2\ så provade

jag att skriva det som angavs i map, då fungerade det och den sa att det var något fel. Det kunde man nog redan se vid namnen eftersom filsystemens namn var angivna vid alla hårddiskarna utom denna problemet är på (NTFS, FAT32 etc.). Jag är helt säker på att denna trasiga hårddisken är i NTFS.

 

Det som är så knepigt är att hårddisken fungerar precis som förra gången perfekt i linux (knoppix). Där kan jag gå in på disken och läsa alla filer, men tyvär kan jag inte redigera eller ändra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... knepigt...

Knoppix ser alltså partitionen. Nu är det så att skrivstödet för NTFS är fortfarande experimentellt, det lilla jag prövat har det fungerat bra. Du måste då ändra vid montering av partitionen i Knoppix, idag står "ro" i fstab, ändra till "rw". Om Knoppix överhuvudtaget har skrivstöd för NTFS vill säga, går att lägga in men om du kör från CD blir det värre.

 

Men nu undrar jag vad du har egentligen:

Första disken har 2 partitioner, det finns tre diskar till med en partition var enligt 'map', alltså totalt 5 partitioner.

Men på din bifogade bild finns C,D,E,I,J,K,N (F och H syns ej) alltså minst 7 partitioner? Eller var inte alla flyttbara diskar igång när du körde kommandot map?

Jag tror du ska börja med att kolla vilka beteckningar Windows givit olika partitioner - Windows kan ändra enhetsbeteckningar beroende på vilka diskar/partitioner som finns för tillfället. Det är med andra ord inte säkert att 'D:/' är den partition idag som det var igår... (Tack, farbror Bill!)

Om det är partitionen på hårddisk nr 3 har jag svårt att tänka mig att den heter D - E eller F vore rimligare.

 

Filsystem kan du lätt kolla i Knoppix: öppna en terminal, 'su' till root, skriv

# fdisk -l

 

//Peter

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag står "ro" i fstab, ändra till "rw"

 

Jag är nybörjare med linux, så jag kan nästan ingenting,

vet ej vad detta "ro" och fstab är för något.

 

Men nu undrar jag vad du har egentligen:

Första disken har 2 partitioner, det finns tre diskar till med en partition var enligt 'map', alltså totalt 5 partitioner.

Men på din bifogade bild finns C,D,E,I,J,K,N (F och H syns ej) alltså minst 7 partitioner? Eller var inte alla flyttbara diskar igång när du körde kommandot map?

 

Jag var lite "flytande" i min förklaring kanske, men jag har kollat upp detta nu så allting stämmer, jag har bifogat en bild så kan du se hur det ser ut.

 

Filsystem kan du lätt kolla i Knoppix: öppna en terminal, 'su' till root, skriv

# fdisk -l

 

Behöver jag ta reda på vad det är för filsystem? Jag är helt säkert på att det är NTFS ävan fast det inte står det på bilden.

 

[bild bifogad 2005-05-03 18:11:04 av RR-Simon]

707755_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bild på den här datorn

Jag har kört fixmbr med D: på denna listan, men den värkar vara olik de hårddiskar som visas på den här datorn ?

 

[bild bifogad 2005-05-03 18:13:21 av RR-Simon]

[inlägget ändrat 2005-05-03 18:29:42 av RR-Simon]

707758_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Behöver jag ta reda på vad det är för filsystem? Jag är helt säkert på att det är NTFS ävan fast det inte står det på bilden.

 

Din C: är NTFS och sedan är det blandad mix av FAT32 och NTFS. Du kan se det till höger om C:, D:, E: också vidare vad det är för filsystem.

 

Behöver inget knoppixmixtrande där.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
RR-Simon skrev:

Ser du om D: är NTFS?

 

Där står inget.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

-->Passerade 10.000 inlägg den 1 maj 2005 kl: 16.48<--

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är det som är så märkligt, jag vet att det är ntfs. Men det står inte, och pongo skrev att jag lätt kan kolla det i knoppix.

 

Om ni kollar på den bifogade bilden så ser ni i everest att det står NTFS

 

http://upload.idg.se/eforum/bilder/707287.jpg

[inlägget ändrat 2005-05-03 18:38:08 av RR-Simon]

[bild bifogad 2005-05-03 18:38:42 av RR-Simon]

[inlägget ändrat 2005-05-03 18:39:28 av RR-Simon]

707770_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare skrev du att du försökte med

"fixmbr \device\harddisk2\partition1"

du skriver också att det är D:\ som inte kan läsas. Observera att D:\ är hårddisk1, inte 2!

Så om du inte testat detta redan, kör

"fixmbr \device\harddisk1\"

 

Men jag är rädd att det inte ligger i mbr. Det vore bra att få en titt på partitionstabellen, där finns en notering om filsystem bl.a. Att jag vill kolla detta beror på att Windows inte känner igen/hittar partition eller filsystem.

Du kan inget om Linux/Knoppix, kanske har du något lämpligt verktyg för Windows? Vad jag är ute efter är ett program som visar innehållet i partitionstabellen - Windows diskhanterare duger inte för detta ändamål. Kanske PartitionMagic, jag vet faktiskt inte (jag använder själv inte Windows för rep/felsökning).

Men om du kan tänka dig att försöka med Knoppix, öppna en terminal (console, shell eller vad det kan stå, alltså som kommandtolken i Windows. Skriv:

# su

<enter>

ange rootlösen

# fdisk -l

Till höger ska en siffra för filsystemstyp stå, NTFS = 7, FAT32 = c

Om det inte står något där, eller någon annan beteckning - och du är säker på NTFS, kan du köra

# fdisk /dev/hdb (Vi pratar om D:\) Tryck nu tangenter

t

7

w

 

Observera att i allra värsta fall blir partitionen helt oåtkomlig, du löper en liten risk att förlora allt på den!

Jag har trixat mycket med fdisk, det har alltid gått bra eller gått att återställa - men du måste vara medveten om att risken finns.

 

Men tryggast förstås i hemtam miljö, kanske någon känner till ett Win-program som kan göra samma sak?

Allra säkrast är att bara titta först, är någonting tokigt är det bra att sova på saken.

Skulle tabellen vara helt OK har jag för stunden inga andra idéer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska testa detta, men efterstom det är risk att allt går förlorat vill jag prova en annan grej först, så jag undrar jag en sak. Du verkar världigt bra på linux m.m.

Det är väl så i vanligt fall att man inte kan ändra på något i knoppix? För när jag startar upp knoppix så kommer jag åt hårddiskarna, men jag kan inte ändra något på dem, endast läsa.

 

Man kan högerklicka o leta fram så man kan ändra det någonstans, men man kan inte ändra det för att det står något felmedelande. Vet du vad jag menar ?

 

Jag undrar helt eneklt om du vet hur man gör så att man kan ändra på filer?

Nu när vi ändå håller på med linux(knoppix).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Linux kan partitioner monteras ("mappas") bl.a. som endast läsbara (ro) eller skrivbara (rw).

Detta kontrolleras i en fil vid namn /etc/fstab. Men man kan ändra en redan monterad partition, på min Fedora ser kommandot ut så här:

[root@killbill ~]# mount -o remount,rw /dev/hda1

Det kan finnas grafiska hjälpmedel för detta, beror lite på distro'n - jag har inte kört Knoppix själv.

Observera dock att för att kunna läsa NTFS krävs att kärnan har stöd för detta, Knoppix har det uppenbarligen. Skrivstöd finns inte som standard såvitt jag vet, det måste läggas in manuellt. Detta då det fortfarande är experimentellt.

Om du inte kan montera om NTFS-partitioner som skrivbara pga attt stöd saknas skulle jag nog avråda dig från att försöka lägga till det.

 

Ang. risken att förlora data: Du kan lugnt titta på partitionstabellen.

Jag misstänker alltså att det någonstans saknas information som Windows behöver för att kunna läsa partitionens filsystem. Eftersom den är formatterad och läsbar finns alla "fat-tabeller, superblocks" eller vad det nu är på NTFS. Det enda ställe jag kan komma på som också innehåller info är just partitionstabellen.

Det vore väldigt bra att veta om där finns en filsystems-markering & i så fall vilken.

 

Två saker att tänka på om du till sist vill försöka att ändra med hjälp av fdisk (el liknande program):

1.) Fdisk för Linux ändrar bara i partitionstabellen. En del partitioneringsprogram ändrar mer än så - du måste veta att programmet du tänker använda inte skriver/ändrar någonting någon annanstans än i partitionstabellen!

2.) Den största risken uppstår när du startar Windows för att kolla om det funkar. Om ändringen inte var helt korrekt kan Windows försöka reparera partitionen automatiskt. Automatik är bekvämt ibland, men i en sådan här situation vore det förödande.

Så om du vill testa, avaktivera partitionen i Windows först! Jag vet inte om det räcker, Windows agerar ibland väldigt självständigt.

Om ingen annan vet säkert, har du möjlighet att testa?

Alltså knöka in en disk, formattera som FAT32 o lägg in lite jox. Ändra markeringen i partitionstabellen till 7 (NTFS), starta Windows o se vad som händer.

Hmm... Vore faktiskt intressant att pröva!

Tror jag gör det själv, diskar o datorer finns över, men vet inte om jag hinner denna vecka.

 

[inlägget ändrat 2005-05-06 08:52:47 av pongo]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp, men det är nog kört nu. Vet inte när det hände, men det har slutat o fungera i knoppix nu. Förut såg jag filerna och kunde läsa dem, men nu kan jag inte göra det längre. Jag vill värkligen att informationen inte går förlorad. Så får väl ta till dator servicen igen, jag själv är ingen höjdare på o fixa datorer.

 

Tack för hjälpen, gav dig poäng pongo

 

[inlägget ändrat 2005-05-07 18:29:34 av RR-Simon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Jo, det absolut säkraste är att lämna in den.

Jag tänkte bara om du ändå kunde testa Knoppix, "fdisk -l" för att se vad där står. Eller om du lämnar in den, be om en förklaring om vad som hänt - jag är nämligen mycket intresserad av att veta vad som hänt & hur det ser ut, jag kan fixa det mesta i partitions- & mbrväg men det här var något nytt.

Så det vore intressant att få veta!

 

//Peter

In Pingvino Veritas!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, jag ska köra fdisk -l

..och jag ska be dem ta reda på vad som har orsakat felet, men det var nämligen så att jag gjorde det sist också. Men den gången hade de bara kört igång ett program som går igenom hela datorn automatiskt, så de hade ingen aning om vad de hade fixat, men funka, det gjorde det.

 

Postar snart resultatet av fdisk och återkommer med svaret från dataservicen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta uppehållet, har haft mycket att göra. Har inte lämnat in datorn på service än men jag har kört Fdisk i knoppix nu. Här är den "bästa" bilden, har en 22-tums skärm och texten blev inget vidare på långt håll..

 

(Om det är något som fattas får jag lägga till det med en annan bild)

 

 

[bild bifogad 2005-05-12 19:18:58 av RR-Simon]

 

Jag gissar att "cannot open" har något att göra med att D: inte fungerar. Men varför det är sda och sdb förstår jag inte, för vad jag vet så fungerar alla hårddiskarna i linux (knoppix) utom 1. Och det är (i windows) d:, 250gb´arn.

En grej jag ångrar är att det slutade fungera i linux efter jag körde fixmbr i återställningskonsolen, jag hoppas att datan fortfarande går att rädda.

[inlägget ändrat 2005-05-12 19:22:09 av RR-Simon]

710599_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...