Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Response bra?

luke_skywalker

Recommended Posts

luke_skywalker

Hej alla!

jag håller på med en sida och använder mig flitigt av Response-objektet tex Response.Redirect m.m

Finns det några direkta nackdelar med Response, eller är det bara till att tuta och köra?

/luke_skywalker

[inlägget ändrat 2005-04-29 11:09:18 av luke_skywalker]

Magnus Ahlkvist

Om du behöver göra en redirect så är response.redirect bra. Om du ska skriva ut saker är Response.Write rätt dåligt, då är det bättre att istället använda Text eller liknande egenskaper på en label eller liknande.

Den enda rejäla nackdelen som jag ser det med Response-objektet (likväl som Request, Server, Application etc) är att de inte på något sätt följer den objektorienterade modell som introducerades i .NET FrameWork.

Det går inte att med OO-terminologi förklara vad dessa objekt är. De finns där bara för att man ville vara "snäll" mot de som använt ASP3.0 och inte ville ändra sig så mycket. Dåligt argument om du frågar mig. Istället för att implementera Response.objektet borde de metoder som är tillämpliga ha implementerats i Page-objektet. På så sätt hade man hållt en någotsånär hygglig OO-modell.

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

Magnus Ahlkvist

Metoderna är alltså INTE implementerade i Page, så det är Response-objektet man blir tvunven att använda, trots att man inte borde vilja..

--

Snäll ibland. Rättvis nästan jämt. Elak för det mesta.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...