Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återskapa exchange, går det ?


elfride60

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har nyligen börjat på en ny arbetsplats. Vi har en Small Business Server 2003 Exchange

 

Utrymmet på disken är minimalt och man hade stora problem med att få in mail ibland på disken om man inte tömde den på en massa tempfiler hela tiden.

 

Jag tog nyligen beslutet att anlita en datanisse och beslöt efter att han analyserat hur det stod till med datorn och bekantande sig med programvaran, att köpa till mer utrymme, 147 gb som kändes helt okej att växa i.

 

Glad i hågen tågade han in här en fredag morgon och skulle bara hålla på en halv dag på sin höjd. På söndag kväll vid 22-tiden hade han fortfarande inte lyckats få ordning på datorn som inte alls tyckte det var kul med mer utrymme. Efter ytterligare fyra dagar har man försökt koppla bort exchangeservern och katastrofen är ett faktum. Vår mail har vi fått tillbaka dock direkt via mailleverantören och våra boxar är helt tomma då man inte hittar några pst eller ost.filer.

 

Min undran är nu: Kan jag be honom återställa allt som det var från början? Kommer detta att fungera eller är allt förstört. Jag har sparat backupband från dagen innan Dagen D ...

 

Har också en undran till: Varje dag mellan 17-18 går hela nätverket ner, man kan inte hämta, spara, skapa, öppna program, utan får bara timglas som tuggar och tuggar, sen kommer meddelandet, hittar inte inte server bla bla bla. Detta håller på i en timme sen är det okej att jobba igen. I intervaller flyttar denna timma på sig till 18-19 och nu är det tillbaka 17-19. Häromdagen fick jag meddelande om ett ev intrång på servern? Är det nån som tar över eller vad kan det vara tro?

 

Har tjuvläst er sida och här är mycket intressanta inlägg i exchange-situationer och jag kunde inte låta bli att fråga er i mitt kaotiska läge.

 

Kära hälsningar från en som önskar hon visste allt om exchange just nu

 

 

 

 

/elfride60

/elfride60

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mailmaster

Hej Elfride!

Inte undra på att du undrar!

Ja självklart går det att återställa Exchange, det är inte alls svårt om man vet hur man ska göra (låter inte som din "datanisse" vet det).

 

Det finns flera utmärkta Whitepaper på Exchange disaster recovery och med din backup på plats är det inga problem alls förutsatt att ditt AD mår bra och att det går att läsa backupen.

 

Mer läsning finns här:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/exchange/guides/DROpsGuide/96f46379-1ef0-40b7-85a3-f1c2cd2ac172.mspx

 

http://www.microsoft.com/technet/community/events/exchange2003/tnt1-101.mspx

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;832436

 

Jag kan dessutom rekommendera en mjukvara från Ontrack som heter PowerControlls, den kan plocka ut data direkt från era backuper utan att göra någon svårare restore.

 

Lycka till och skulle du inte lycka så skicka mig ett personligt mail (jag kollar inte IDG varje dag).

 

 

/Magnus Björk

MCSE, MCSA-Messaging

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

elfride60

Hej igen,

 

Jag lyckades till slut få tag på en "datanisse" som visste exakt vad han pysslade med. Det tog någon timme och sen var det mesta okej igen, tack och lov.

 

Tackar för ert svar och nyttig info och inte minst för ett mycket bra forum.

 

Hälsningar från en numera glad Elfride

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...