Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Grafikbuggar med nytt grafikkort


nire

Rekommendera Poster

Hej,

har just göpt gainward 6600gt 256 mb och hittils är ja inte nöjd.

Det är nästan bara i windows det inte är grafikbuggar.

I CS är det ljusa "fläckar" överallt..

och i 3dmark2001 så finns det inte ett enda test som visas riktigt.

har provat med den medföljande drivrutinen 71.81 och med 71.84 och det är samma sak..

finns det några andra drivrutiner som funkar bättre?

har hört talas om speciella drivrutiner som dom som klockar o håller på använder.. nått på p tror jag..

om ja inte får till de tror ni ja kan reklamera kortet då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattias Falk

när du installerade det nya kortet hade du avinstallerat det gamla innan? när du testade en ny drivrutinsversion såg du till att avinstallera de gamla drivrutinerna först?

 

Testa att avinstallera kortet och dess drivrutiner, starta om datorn och installera de senaste drivrutinerna från nvidia. Om det inte fungerar då så är det nog bara att reklamera kortet.

 

//Mattias

knorg [a] rocketmail [punkt] com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo då ja avinstallerade kortet innan,

nu ha ja laddat hem de senaste drivrutinerna och det är smma problem där.

När ja startar CS så är det vita ränder över skärmen och texten på knapparna ligger ibland dubbel så man inte ser vad som står där.

Men det är bara när man kör i OpenGL, men det konstiga är att man

inte kan byta till D3D utan då står det att kortet inte stödjer inställningarna.. men de ha ja varit med om förrut med geforce...

software vill ja helst inte köra med :P

 

[bild bifogad 2005-04-28 20:46:41 av uner_pickles]

706109_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!!!

 

Prova att installera om DirectX. Om du inte har stöd för D3D så kan det hända att det är strul med drivrutinerna till moderkortet. Då tänker jag närmast på AGP-porten. Kolla så att du har stöd för 8x AGP.

 

Mvh Thomas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo då ja ha stöd för agp8x

 

Och nu när ja startar datorn så får ja upp en ruta där det står att grafikkortet får för lite ström.. :( så nu få man väl köpa kraftigare nätagg också, ja ha 350w nu..

 

Delarna ja ha i datorn är:

 

Abit AN7

TwinMOS 2x 512 mb PC3200

AthlonXP 2800+

Seagate 250 Gb 7200 rpm

Seagate 80 Gb 7200 rpm

Seagate 40 Gb 7200 rpm (i ett externt kabinett)

1x Cdbrännare + en dvd spelare

 

Har pratat med Kompletts kundtjänst där ja köpte kortet och där säger dom att ja ska formatera och installera om windows, uppdatera drivrutiner och och bios..

men ja formaterade för mindre än en månad sen.. ska de behövas?

ja ha de nyaste grafikdrivrutinerna och de är dom som ja tycker ska spela nån roll..

ja har bios ver 1.7 och 1.8 är den nyaste och skillnaden är:

 

Added new CPU support.

Enhanced memory compatibility.

Calibrated CPU frequency.

BIOS compile date: 11/23/2004

 

Det här svaret fick jag av komplett:

 

Hej, Niclas!

 

Av denna bilden att döma så är det inte säkert att det är grafikkortet som är

defekt. Jag rekommenderar att du kollar upp detta mer ingående innan du

returnerar kortet. Vi tar nämligen ut en avgift på 250:- om vi inte hittar fel

på testat produkt. Om du inte har installerat om hela operativsystemet så

rekommenderar jag dig att göra detta. Se till att du använder de senaste

drivrutionerna och att du uppdaterar ditt BIOS. Använd inga program för att

förändra utseendet i windows. Titta gärna runt på hårdvaruforum på webben.

 

[inlägget ändrat 2005-04-29 18:32:53 av uner_pickles]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och nu när ja startar datorn så får ja upp en ruta där det står att grafikkortet får för lite ström...

 

Du råkar inte ha glömt att koppla den extra strömsladden till kortet? Nog för att det ska funka ändå med ett 6600GT, det klockar i så fall bara i lägre frekvenser. 350W ska i normala fall räcka till för 6600GT men kanske inte för dig eftersom du har väldigt många hårddiskar/CD-spelare i datorn. Men det är ju enkelt att bara koppla ur någon av de enheterna för att se ifall varningsrutan försvinner efteråt.

 

Själv kunde jag också uppleva diverse grafikfel då mitt Gainwardkort var nytt (6800GT GS). De felen försvann emellertid helt efter en biosuppdatering och kanske du också borde testa uppdatera grafikbiosen före en reklamation av kortet?:

http://www.gainward.de/bios/

 

Att ditt moderkort skulle ha stöd eller inte stöd för agp8x har ingen betydelse, det går lika bra med agp4x. För några dagar sedan testade jag ett Gainward 6800Ultra GS med min svågers XP2800+ (klockad till en XP3000+) och 768MB RAM, i hans moderkort som bara stöder agp4x. Och med den datorkonfigurationen så blev resultaten i 3DMar03 och 3DMark05 ca 11800 respektive 5400 poäng. Men att ha ett så pass snabbt grafikkort i den datorn är iofs helt meningslöst... exempelvis timedemot i Doom 3 gav exakt samma resultat oavsett om vi testade med ett 6800GT GS eller ett 6800Ultra GS – en dator av kalibern ~ XP3000+ klarade inte på några villkor att dra fördel av den prestandaskillnad som faktiskt finns mellan de två korten..!

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-30 09:32:38 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jo då jag har satt in strömkabeln men strömploblemet är borta sen jag

drog ut cd brännaren o 2 fläcktar.

 

Prova uppdatera BOIS kan ja prova..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger in lite fler bilder...

 

 

[bild bifogad 2005-04-30 16:03:46 av uner_pickles]

[bild bifogad 2005-04-30 16:04:54 av uner_pickles]

706722_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den första bilden med den trasiga texten från CS känner jag igen från mitt eget kort. Men för mig uppstod den trasiga texten i stället vid något tillfälle när jag surfade med Explorer. Och då räckte det med att bara uppdatera grafikdrivaren. Den tredje bilden med grafikfelen i Vice City känner jag också igen. Liknande kunde uppstå för mig i DirectX 8-baserade spel såsom t ex Vietcong. Och dessa fel kunde avhjälpas av en uppdaterad grafikbios.

 

Är du inte hemma på att uppdatera grafikbiosar så kanske du bör vara lite försiktig med det. Av den anledningen att vid en misslyckad uppdatering så har man förverkat garantin. Tycker att Komplett faktiskt borde ta tillbaka ditt kort och göra uppdateringen ÅT dig, alternativt skicka dig ett utbyteskort..!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo de kan man tycka att dom borde,

har aldrig uppdaterat bois i ett grafikkort,

men ja ha uppdaterat moderkortet 2ggr,

men det kanske inte är samma sak?

Varje gång ja uppdaterar bios på moderkortet biter jag

naglaran av mej tills att

det är klart ;P

Tänk om man skulle få strömavbrott!

 

Det enda spelet som funkar är WC3

Jag har skickat ett mail till Gainward om att få en bios..

fattar inte varför dom inte bara kan ha dom som nedladdningsbara filer

på hemsidan precis som alla andra, nej då man måste skriva

ett mail o be om att få biosen skickad till en..

 

..har provat med den medföljande drivrutinen 71.81 och med 71.84 och det är samma sak..

Tillägg: Har testat nyaste 71.89 också..

[inlägget ändrat 2005-04-30 19:03:33 av uner_pickles]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fattar inte varför dom inte bara kan ha dom som nedladdningsbara filer

på hemsidan precis som alla andra...

 

Jag kunde tanka min egen bios direkt med ExpertTool, men i nyare versioner av programmet så togs den möjligheten bort. Och apropå det förresten så använder du senaste ExpertTool?:

http://www.gainward.se/drivers/

 

Det är ju ExpertTool som, i samspel med grafikbiosen, ser till att åtminstonte Golden Sample-korten klockas upp i högre frekvenser vid 3D-tillämpningar. Detta sker ifall korten körs i Enhanced Mode. Men vid 2D används i stället standardklockan vilket är ganska skönt eftersom kylfläkten då snurrar långsammare och tystare. Och använder man inte ExpertTool alls så går kortet så klart också bara i standardfarten...

 

har aldrig uppdaterat bois i ett grafikkort,

men ja ha uppdaterat moderkortet 2ggr,

men det kanske inte är samma sak?

 

Det går till på ungefär samma sätt... och kanske det t o m är lite enklare att uppdatera grafikbiosar... Men läs iaf den medföljande Read Me-filen mycket noggrant ifall du ska ge dig på en uppdatering! Och som sagt, garantin ryker tyvärr ifall någonting går snett..!

 

Lycka till nu med det här!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och apropå det förresten så använder du senaste ExpertTool?:

Jo då ja har nyaste Expertool.. (3.29)

 

 

Lär väl få svar på mailet på måndag antar jag så vi får vänta och se..

Jag har uppdaterat moderkortets bios till nyaste nu och det är ingen skillnad förrutom att den har tappat bort processorn.. ;P

förrut fick man välja mellan 2800+ eller User define

och nu finns bara User define.. men processorn körs med samma fsb och multipler så det är ingen fara direkt..

 

Hur stor chans är det att det är nån inställning som är fel i bios?

isf vad?

 

 

[inlägget ändrat 2005-05-01 13:05:53 av uner_pickles]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur stor chans är det att det är nån inställning som är fel i bios?

isf vad?

 

Apropå biosen så kan det i vissa fall uppstå grafikfel om man har en alldeles för väl tilltagen aperture size(!) Jag har precis som du 256MB grafikminne och använder då en aperture size på 128MB (och min mängd RAM är 1GB precis som din). Sätt också Fast Write på disabled eftersom det kan tänkas att grafikkortet inte trivs att köras med den inställningen tillsammans med ditt moderkort. Fast Write ger dessutom inte heller några direkta prestandafördelar, utan mest bara i teorin och på pappret.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen skillnad..

aperture size var på 64 mb (rest från förra kortet) och fast write var enabled

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Har samma problem som nire, att den renderar grafiken fel. Om jag avinstallerar directx 9 och installerar det igen så funkar det en stund. Fick detta problem efter att jag bytte grafikkort från ti4200 till Gainward 6600GT. Någon som vet hur man fixar det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ordentligt med luftflöde genom datorlådan? nires bild i detta inlägg...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=706031#706724

...kan också tyda på överhettning. Tänker då på hur bilden ser ut ovanför taket på polisbilen; liksom utsträckt åt olika håll med defekta färger.

 

Installera senaste experttool (3.35):

http://www.gainward.de/drivers/XPRTOOL335.zip

(direktlänk!)

 

Vet inte ifall du har ett Golden Sample vilka man kan köra i antingen safe eller enhanced mode. Testa i så fall köra kortet i safe mode och se ifall grafikfelen försvinner då kortet jobbar svalare. Experttool ser också till att reglera fläkthastigheten dynamiskt beroende på 2D eller 3D...

 

Brukar du försätta datorn i viloläge (ej vänteläge)? Grafikfel kan nämligen uppstå efter att man väcker upp datorn igen, och kan avhjälpas av att enabla ett val i biosen kallad typ "call vga bios after S3 Resume" eller nåt åt det hållet.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det gått mer än 14 dagar sen du fick kortet?

 

Returera kortet som "Öppet köp" med motiveringen "inkompatibel med mitt system" om du inte är säker på att det är fel på det. Då behöver du bara betala frakten tillabak till komplett (ca 100 kr) istället för de 250 de tar om det skulle visa sig att kortet är okej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inte hemma på att uppdatera grafikbiosar så kanske du bör vara lite försiktig med det. Av den anledningen att vid en misslyckad uppdatering så har man förverkat garantin.

 

 

Är det verkligen så farligt att flasha vga BIOS ? Bara gå tillbaka till det gamla innan man lämnar in kortet ...

 

Men det ska inte vara farligt alls enligt http://www.rojakpot.com/showarticle.aspx?artno=91&pgno=4

så länge man har ett alternativt kort tillhands.

 

Har aldrig gjort det själv ännu. men funderar starkt på det.... beroende på risker/fördelar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen så farligt att flasha vga BIOS ?

 

Nej det är en snabb och enkel procedur... lätt för mig att säga som gjort det ett antal gånger. Men man har kanske bara ett enda försök på sig så man bör ju helst göra rätt.

 

Bara gå tillbaka till det gamla innan man lämnar in kortet ...

 

Trasig bios (menar inte bara buggig)... fel bios = ingen bild alls på skärmen! Och utan att ens kunna se nånting är det givetvis inte alldeles enkelt att gå tillbaka igen till den förra biosen...

 

Returera kortet som "Öppet köp" med motiveringen "inkompatibel med mitt system" om du inte är säker på att det är fel på det.

 

Hm, kan ju också vara en tanke förstås..! :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sidan jag läte på stod det att det inte är något problem alls om BIOSet i grafikkortet blir f*cked, eftersom det då bara är att sätta in ett ill grafikkort få bild med det och flasha det trasiga igen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ordentligt med luftflöde genom datorlådan?

 

Tror jag har ordentligt med flöde. Har inget annat som tyder på överhetning, kan köra GT Legends i flera timmar utan problem bara jag avinstallerar/installerar directx. När min dotter sedan kör Sims2 så funkar det c:a 10 min och sedan börjar det balla ur. Likadant med GTA San andreas, funkar också en stund. Det är ju iofs konstigt att GT Legends funkar så länge? Det har hänt att det också ballat ur, men om det vore värmeproblem så skulle det ju funka när man precis har startat datorn och det gör det inte om jag inte gör proceduren med directx.

 

Vet inte ifall du har ett Golden Sample vilka man kan köra i antingen safe eller enhanced mode.

 

Vet inte heller om jag har ett Golden Sample, men jag har en knapp med Safe mode i Expert tool. Har inte haft igång expert tool och då borde den ju gå på de låga inställningarna enligt tidigare inlägg?

Brukar heller inte sätta datorn i viloläge, utan har den alltid på eller helt avstängd.

Om man ber Gainward om en biosuppdatering, får man med någon instruktion, eller får man läsa på länkarna som finns i denna tråd?

Har haft kortet mer än 2 veckor så skicka tillbaka det går nog inte.

Har också installerat senaste Expert tool, hade 3.33 innan.

Vore fint om nire kunde tala om hur/om han fixat sin grafik...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jamen visst självklart!! Ofta är de allra enklaste och självklara lösningarna alldeles för långt borta... Poäng för att du la fram detta framför ögonen på en. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till RN: kolla gärna här om du har nåt bra svar, postade det inlägget lite fel... //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=706031#791830

Har nu också kontaktat Gainward ang. Bios uppdatering, men inte fått svar än. Glömde också säga att jag har kört med datorlådan öppen för att få den svalare och det gjorde heller ingen skillnad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...