Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hackaren floppade ordentligt...


Stefan Eklinder

Rekommendera Poster

Stefan Eklinder

 

Hehe, vilken flopp!

 

http://www.idg.se/ArticlePages/200504/27/20050427225736_SOS/20050427225736_SOS.dbp.asp

 

”Jag kan se din disk E: försvinna. Den är nere på 45%!” skrev hackaren till moderatorn strax innan han försvann. Enligt The Inquirer hade han då lyckats hacka sin egen adress och hade även raderat sin egen hårddisk.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Precis! :-)

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einsteins

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa straffar gud direkt

 

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv:thumbsup:

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-28 13:48:39 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackare är väl ändå inte rätt benämning?

En hacker en mycket skicklig datoranvändare och pysslar mycket sällan med olagligheter.

Möjligen kallade han sig hacker själv.

 

[inlägget ändrat 2005-04-28 15:17:49 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är väl en gammal fråga som jag har för mig togs upp i något TV program om att snälla hackers dvs. dom som inte hackar andras datorar utan tillåtelse eller som hackar sig in i system utan att göra någon skada och som sedan tar kontakt med systemansvarige och talar om hur han skall skydda sig ville att dom som hackar mer olagligt än så skulle kallas "crackers" istället.

 

För min del så har utrycket hackers så länge varit förknippat med inbrott i datorer så jag anser att försöket till den uppdelningen inte kommer fungera, för breda massan är en hacker alltid en hacker vare sig han är snäll eller inte.

 

Varför inte kalla sig "security checker" eller något liknande?, "checkers" kan ju etablera sig som snälla "hackers" och låta hackers/crackers få stå för det olagliga.

 

För min del så kallar jag alla som utan inbjudan tar sig in i ett datasystem för hackers och har svårt att se någon annan etikett på den verksamheten.

Tunna/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Varför inte kalla sig "security checker" eller något liknande?, "checkers" kan ju etablera sig som snälla "hackers" och låta hackers/crackers få stå för det olagliga.

 

"Vit hatt" om du så vill. :-)

Annars är "hackers" för allt i media som händer olagligt inom IT-världen. Har inte läst någon tidning där det står crackers t ex.

 

Hackers bygger upp och crackers river ned.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hacker var ju iaf från början nåt man sa om nån som var duktig med datorer, en programmerare tex, en kreativ person och hade inget att göra med datorintrång.

När man bryter sig in nånstans kalla(de)s väl cracking om jag inte tar miste.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
MH skrev:

crackers

Nej, det är ju någon som knäcker kopieringsskydd. Eller?

 

 

http://catb.org/~esr/jargon/html/C/cracker.html

 

cracker: n.

 

One who breaks security on a system. Coined ca. 1985 by hackers in defense against journalistic misuse of hacker (q.v., sense 8). An earlier attempt to establish worm in this sense around 1981--82 on Usenet was largely a failure.

 

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit skall skit hava!

 

Hackare tar sig in, crackare "bryter" kopieringsskydd etc.

 

Tysken var bara en idiot!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att det där är ett skämt/skröna. Finns för många liknande historier...

 

_________

TicoRoman - Anfall är bästa försvar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackare

Ursprungligen benämning på en datorfantast, helt uppslukad av att arbeta vid datorn. Att hacka är att hålla på och ändra i och fixa till program så att de fungerar bättre. Uttrycket har dock fått en viss nedsättande betydelse och syftar numera huvudsakligen på dem som ägnar sig åt att sabotera och störa andra datorer. Det kan t.ex. vara att hitta på och sprida virus. Ett lämpligare namn på dessa sabotörer är dock cracker.

 

Och icke glöma dessa...

 

Script kiddie

Är en form av cracker som kallar sig för hacker (oftast fjortisar), men som i allt väsentligt saknar avancerade kunskaper om datorer, nätverk och programmering. De använder sig istället av färdiga program som andra, mer erfarna crackers och även hackers, tillverkat. Ofta sker detta utan att Script kiddies vet vad programmen utför och varför, vilket kan leda till omfattande elektronisk skadegörelse. När de faktiskt vet vad de gör använder de mer än gärna sin makt för att skada människor på nätet som de inte tycker om, framför allt i DDoS-attacker.

Eftersom programmen som en Script kiddie använder sig av oftast är kända så kan man skydda sig mot dessa. Antivirusskydd och en personlig brandvägg räcker långt, detta gör även att de oftast är de som åker fast.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...