Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ÅÄÖ och ftp


Samuel1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har problem med html-filer som jag lägger över på en server via ftp. Nar man går in och tittar på sidorna i en webläsare får man citationstecken, bindestreck och fyrkanter istället för åäö.

 

Om jag tar upp dessa html-filer i Golive och sparar om dem innan jag för över dem till webservern via ftp fungerar det utmärkt, åäö ser ut som de skall, Men eftersom det handlar om filer som jag får levererade till mig i ganska stora mängder är det jobbigt för mig att sitta och öppna och spara om dem för att få det rätt. Finns det någon annan fiffig lösning, och vad beror problemet på?

 

Jag har provat att byta filtyp och creator (så att dokumentet ser ut att vara skapat i Golive), men det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog en inställning i Golive i alla fall. Kommer tyvärr inte ihåg vart man ställer in det (men en gissning är preferenser). Du kan ju kolla i source-koden om den visar dessa &auml's eller inte.

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, jag var väl inte riktigt tydlig i min fråga, eftersom jag inte skrev att filerna det är problem med INTE är skapade i GoLive. Det är när jag tagit upp dem i GoLive och sparat om dem (utan att göra några förändraingar i dokumenten) som det fungerar; åäö blir alltså som de skall (som jag skrev i mitt första inlägg).

 

Med andra ord ställer inte Golive till med något, utan är just nu min doktor för de filer jag får levererade.

 

Med andra ord vet jag fortfarande inte vad det är som ställer till problemen för mig. Men jag gissar att det har med ftp-överföringen att göra. När jag får filerna levererade till mig kan jag ta upp dem i en webläsare och åäö fungerar. Om jag sedan för över dem via ftp till vår webserver får jag skräptecken om jag inte först öppnat alla html-filer i Golive och sparat om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så filerna är inte gjorda i GoLive från början?? Kan ju vara nåt med just din server då, eller ftp-programmet (fast det ska inte påverkas).

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom olika system har olika teckenuppsättning så är det inte

rekommenderbart att skriva specieltecken som just "åäö" i sina

.html filer.

 

Enklast för dig vore om du bad den som skickar filerna att innan

hon/han skickar dem får personen helt enkelt gå in i motsvarande

en texteditor och byta ut alla å mot "å", alla ä mot "ä"

och alla ö mot "ö" då blir det rätt vilket system som änn läser

din kod. Find/Replace borde väl finnas på MAC också ;).

 

/noija

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm. Trodde eForumet var mindre sofistikerat jag :).

 

å ska bytas ut om "å", ä mot "ä" och ö mot "ö". Ingenting

annat. :)

 

/noija

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den som skickar filerna gör dem i en PC :-), och när jag får dem står det alltså vanliga åäö i dem. Att ersätta dem är naturligtvis möjligt, men ganska jobbigt med så många filer som det handlar om (jag vet att det går att söka igenom många filer med både Golive och BB-Edit, men det är tidskrävande och jobbigt ändå...).

 

Men, jag har faktiskt hittat en grym lösning. Om jag ftp:ar filerna via en PC istället för macen fungerar det utmärkt. Men jag skulle gärna vilja veta varför. Själva innehållet i filen skall väl inte förändras bara för att man langar över den via ftp från en mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...