Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilken fönsterhanterare ochDist är bäst?


Malte801

Rekommendera Poster

Kör just nu RH6.2 med KDE och har fått se en baksida av linux som jag inte trodde fanns. Det hänger sig för minsta skitsak, det går slött som fan och netscape suger ju värre än det gör till Windows. Jag antar att det är kde som strular, och undrar därför vilken fönsterhanterare som är bäst? Har också hört rykten om att RH6.2 ska vara slö så vilken ska man dist ska man använda? Undrar också om det finns nån annan webläsare till Linux som är bättre än netscape?

 

Kör på en P2 333mhz 64mbram s3trio3d 4mb ram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm.. 64MB RAM menar du nog :)

 

 

Iaf, du har rätt.. KDE är inte stabil... och jag tror heller inte att GNOME är bra än heller.

Men KDE2.0 kommer om ett tag.. den borde vara bra om man tänker på att dom hållit på att utveckla den i över ett år nu (sedan 1.1)

 

Men att det är Redhat borde inte ha med saken att göra... det är i stort sett samma program de olika distrubitionerna installerar...

Jag har dock aldrig testat Redhat6.2...

 

 

Jag kan iaf ge dig ett tips om fönsterhanterare: Windowmaker (www.windowmaker.org)

Den är stabil, och tar väldigt lite minne att köra.

Men, dess ikonhantering är ohyggligt olik Windows, KDEs & GNOMEs.

Men man vänjer sig efter ett tag...

Och någon filhanterare har den heller inte. Men man kan ju köra KDE's filhanterare till Windowmaker.

Eller midnightcommander (som Nortoncommander för DOS) som är bäst :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör Afterstep. Det är lätt starta stora delar av KDE i Afterstep med $ kfm & <enter>.

Distribution Mandrake, kompis bad mig testa Mandrake6(körde då Red Hat) föll direkt. Tyvärr instabil Netscape som gjorde att det blev Debian 2.1 där Netscape är stabil.

Nu Mandrake 7, mycket stabilare Netscape. Största fördel M7: Ett stort antal olika Fönsterhanterare att välja mellan i inloggningsmenyn. Lätt installera (tja partionering gör jag alltid med en tomsrtbt linuxdiskett och fdisk, oavsett dist.

kppp funkar bra (först dist där det gjort det för mig)

Bra utskrifter (Canon BJC-250, körs med Mandrakes val BJC-600 drivisar!)

16 grafiska desktops AS är överlägset kwms 4 knappar tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asså... kan bara säga 1 SAK!!!

Lynx e den överlägset bästa webläsaren som har funnits, och kommer att finnas...

Det du! :)

 

 

LYYYYYYNX!!

 

/cabz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Roger Svensson

Varken KDE eller GNOME är, eller kommer att bli fönsterhanterare. Däremot är de bra exempel på skrivbordshanterare.

 

Valet av fönsterhanterare beror till stor del på om man väljer att köra med eller utan desktopmanager och vilken av KDE eller GNOME man väljer.

 

Om vi leker med tanken att du väljer att kolla närmare på GNOME (eftersom det är den desktop manager jag själv använder) så kan du välja att köra Sawfish (fd. Sawmill) som är den fönsterhanterare som integrerar bäst med GNOME.

 

Om du däremot väljer att köra utan desktop manager så finns en uppsjö av fönsterhanterare att välja mellan, av dessa har jag bara testat ett fåtal men den jag fastnat för (och som dessutom stöder de flesta GNOME-hints:en) är Enlightenment. Anledningen till att jag föll för E är att den var lätt att konfigurera och att den tilltalade mig rent estetiskt. Nya E-0.17 som är under utveckling kommer dessutom att få ett "grafiskt shell" som är det mest lättarbetade jag stött på hittills.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...