Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

internet genom annan dator


Martin K

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har två xp-datorer med var sitt trådlöst nätverkskort, men hur gör jag så att den bärbara av dem kan ansluta till internet genom den andra(stationära)?

Jag får inte kontakt mellan datorerna, hur sätter jag upp ett trådlöst nätverk mellan dem?

 

Hoppas ngn kan svara!

 

/Kladda

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar jobbigt, kan du inte koppla dem till samma router och låta dem ansluta till bredbandet genom routern.

 

mer om det här:

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=703242#703322

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har ingen trådlös router och kommer inte skaffa en heller. Det jag har är två datorer med w-lan, och på ngt sätt måste det väl fungera....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu satt upp ett dator-tilldator-nätverk mellan mina två datorer men när jag ska dela internet anslutingen så får jag ett fel som säger: "Ett fel inträffade när Internet-anslutningsdelninga aktiverades.".´

 

Börjar bli desperat!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

softstate

Vad du försöker göra är alltså att konfigurera den ena datorn till router så att en dator till kan ansluta till samma internetanslutning med samma ip. Förr använde man alltid en dator som router på detta sätt men skillnaden är att du vill använda en dator-till-dator kanal som dessutom är trådlös.

 

Jag tror att de trådlösa korten letar efter "mamma" (routern) eftersom de är konstruerade för att göra det. När två datorer kommunicerar i ett trådlöst nätverk så går kommunikationen genom routern (trådlösa switchen i routern). Vad du försöker göra är jämförbart med att försöka ringa direkt mellan två mobiltelefoner utan att det finns någon sändare i närheten.

 

Rent teoretiskt skulle det gå att bygga ett sådant nät men det krävs en "korskopplad kabel". Jag kan tänka mig att signalen in och signalen ut går på olika frekvenser precis som de går på olika trådar i ett fast nät. I så fall fungerar det inte att kommunicera direkt mellan två lika kort. Det måste iaf finnas något slags ordning liknande sändare/kottagare eller master/slave. Gå till tillverkarens hemsida och leta i manualet hur man gör.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men datorerna hittar varandra så att jag t ex kan komma åt filer på den andra datorn, det enda som inte fungerar är med internetanslutningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kört nätverksguiden i XP-datorn i mitten så att den vet att den ska fungera mittemellan en annan dator och internet (gateway)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har jag gjort utan resultat. Eftersom datorn i mitten inte ansluter till internet direkt utan genom en router så finns det ju inte något bra allternativ i guiden, eller?

Datorn i mitten blir då som en andra gateway, det borde väl fungera men hur får man det att fungera?

 

[inlägget ändrat 2005-05-03 19:13:01 av Kladda]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att du kör med DHCP på båda näten?

I så fall kan det bero på att routern använder 192.168.0.* (192.168.0.1 till routern själv).

 

Om du sedan försöker köra ICS på mittendatorn så får du problem, eftersom du i praktiken då skapar 2 identiska nät, och alltså inte kan routa trafiken.

 

Om det stämmer, så prova med att ha något helt annat på "yttre" LAN:et, tex 10.0.0.*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn i mitten inte ansluter till internet direkt utan genom en router så finns det ju inte något bra allternativ i guiden, eller?

Router eller modem direkt borde inte spela någon roll för guiden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det stämmer, så prova med att ha något helt annat på "yttre" LAN:et, tex 10.0.0.*

Eller i varje fall låta näst sista siffran vara olika på de två sidorna om mittendatorn, dvs 192.168.0.x åt ena hållet och 192.168.1.x åt andra hållet, så att det blir två olika under-nät.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag skrev 10.0.0.* istället för 192.168.1.* är för att jag bara häromdagen läste om en som hade samma problem, och problemet kvarstod när han använde 192.168.1.*.

 

Då kan man prova med 10.0.0.*, som också är ett privat segment.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga framsteg med ip-adresserna. :( Jag ställde nu in dem till att heta 10.0.0.2 för mittendatorn och 10.0.0.1 för den bärbara och avaktiverade därmed Erhåll ip-adress automatiskt. Jag stängde också av NetBIOS. Det står fortfarande att ett fel har uppstått när jag försöker dela internetanslutningen från "mittendatorn".

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att jag läste lite slarvigt när jag svarade första gången....

I ditt första inlägg står det att varje dator har ett trådlöst nätverkskort.....

 

Dock är det så, att för att du skall kunna dela Internet på det viset, så måste den ena datorn( i ditt fall den stationära) ha 2 nätverkskort.

 

Har du inte det så kan du inte göra som du hade tänkt.....

Oavsett IP-adresser....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jag inte två nätverkskort då? Fungerar inte min usb-dongle som ett sådant, jag trodde det iaf.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...