Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop-fråga??


qwerty-guy

Rekommendera Poster

Vet att detta (kanske) är fel avdelning, men kunde inte komma på någon bättre!

Frågan...Jag har gjort en etikett som ska fästas på plastburkaroch har sparat den som psd-fil. Jag skulle vilja veta hur ett tryckeri vill ha filen? Färger, filändelse, allt som jag bör tänka på...

Etiketten ska bli 4,5 cm x 1,5 cm!!

Tack på förhand!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

det varierar från tryckeri till tryckeri när det gäller i vilket format m.m. de vill ha originalet/filen i. när det gäller filformatet tror jag att *.TIFF går lika bra som *.PSD. ett trykeri jobbar med CMYK färgsystemet så det är viktigt att du hållerdig till dessa. det kan du kontrollera genom att välja "pipetten" i PS och kontrollera att det inte dyker upp en varningstriangel i färgpaletten i PS. detta varnar för att dina färger inte går att trycka.(kolla den bifogade bilden.) en datorskärm jobbar ju med RGB dessutom.

 

[bild bifogad 2005-04-26 11:43:58 av mambofeber]

705196_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör filen så att den är i CMYK-färgskala, 150 dpi. Gör sedan en tryckfärdig pdf av filen (om inte tryckeriet hellre vill ha den i tiff eller eps-format). Om du fortfarande är osäker så kan du alltid fråga ditt tryckeri om mer specifika format/inställningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svaren! :thumbsup: Ska fråga ett par saker till...

- Det är ett amerikanskt tryckeri som ska trycka, men jag antar att det är ungefär detsamma som i Sverige?

- Det finns väl nånting som kallas bleed också? Är det nåt man bör tänka på?? Eller räcker det att "bilden" är 4,5 x 1,5 cm som etiketten ska vara??

- En tryckfärdig pdf gör jag genam att...??? ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du ha ett utfallande tryck (att trycket går ända ut i marginalen) bör du göra etiketten ca 2mm större i varje kant så att man har lite extra när man beskär den.

 

Vad jag vet så fungerar det likadant att skicka till amerikanska som till svenska tryckerier. Var över i USA och studerade grafiska ämnen ett tag och det verkade som de inte använde digitaltryck i samma utsträckning som vi gör i Sverige när vi vill trycka mindre antal upplagor.

 

En pdf kan du göra genom att installera adobe acrobat (eller likvärdigt program, finns gratisversioner av likvärdiga program på nätet sök ex. på pdf distiller). När du sedan skriver ut så välj att skriva ut som pdf istället för med din skrivare. Glöm inte att skicka med typsnitt, gör den till bästa kvalité osv.

 

[inlägget ändrat 2005-04-26 13:13:53 av steinmetz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...