Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp, hur skickar jag medlemsbrev?


Crikee

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en ganska nystartad site, och ha fått förfrågningar om att skicka ut ett medlemsbrev. Problemet är bara att jag samlat på mig över 1000 e-postadresser nu, och vet inte hur jag ska göra på smidigast sätt.

 

Kan outlook hantera så långa listor, eller strular det?

Finns det något bra program man kan köpa?

Vill helst ha det på datorn, inte hos mitt webbhotell..

 

Jättetacksam för svar!

 

Vänliga hälsningar

Jenny Ågren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att be någon som kan att knåpa ihop ett litet VBScript som hämtar e-postadresserna i databasen hos ditt webbhotell och skapar en distributionslista i Outlook så blir det lite lättare att underhålla. Som ducati skriver, det är inte så roligt att lägga upp 1000 adresser manuellt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan få bekymmer med att skicka så många mäjl från din dator; din internetleverantör kan få för sig att du är en spam-skickare om du helt plötsligt sänder mäjl till över tusen människor i taget, och kasta ut dig.

 

Då tror jag att det är bättre, både för dig och dina medlemmar, att använda redan existerande gruppsändningssajter, såsom groups.yahoo.com, och be alla intresserade att själva registrera sig som medlemmar i den gruppen. Då slipper du allt manuellt bekymmer med att lägga in nya användare i distributionslistor i Outlook, och dina medlemmar kan gå in och till exempel läsa gamla utskick när dom vill. Om du vill ha kontroll på vilka som blir medlemmar kan du på groups.yahoo.com välja om du behöver godkänna medlemsansökningar, själv skicka ut inbjudningar eller vara öppen för alla intresserade. En bra gratistjänst, tycker jag själv. Det är ett stort jobb att själv hålla ordning på så många emailadresser...

 

Programvara som hjälper dig göra massutskick, spamware eller vad man nu ska kalla det, finns garanterat, men jag känner tyvärr inte till något sådant.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd Yahoo Groups eler liknande. Ska du hantera det i den egna brevlådan kommer du att få mycket problem med felaktiga adresser, studsar och annat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd ett gruppmailprogram. Själv använder jag Samlogic Multimailer - fungerar utmärkt för många medlemmar. Kostar en tusing, finns säkert liknande program gratis om man letar lite. www.samlogic.se

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

 

Tråden flyttad till Epostprogram

 

Var snäll och korsposta inte i fortsättningen.

Din andra tråd är borttagen!

 

http://www.eforum.idg.se/Eforumintro.asp#Del8

 

4. Frågor du vill ställa eller ämnen du vill diskutera ställer du i ett (1) forum, det vill säga repetera inte samma inlägg i flera forum. Dessa så kallade korspostningar höjer oftast inte chansen att få svar utan verkar snarare som ett irritationsmoment. Korspostningar kommer helt sonika att tas bort från överflödiga forum.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder> moderator Internet - övrigt|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag veta att man kan skapa grupper i outlook Express och jag skulle tror att

motsvarande funktion finns I Outlook 97. 2000, 2002, 2003.

 

 

Du måste koppla adresserna till en/flera grupper och när du ska skicka

markerad du den gruppen du vill skicka till. Använd Bcc/dold kopia om

du inte vill vissa allas adresser

 

Vill du använda Mozilla Tunderbird så finns det en motsvarande funktion.

 

 

 

Mvh

 

Bengt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar programmet Worldcast från http://www.fairlogic.com . Det är ett mycket kompetent program som är gratis för privatpersoner (begränsad prestanda) och mycket billig för de enklaste kommersiella licenserna.

 

Med hjälp av programmet kan du sköta en e-postlista, länka in personliga data i dina meddelanden osv. Dina medlemsbrev kan skickas som text eller HTML.

 

Återkom om du har frågor om programmet, jag har använt det för att sköta några olika nyhetsbrev så jag kan det hyfsat.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Om du har köpt PC För Alla nr 2, 2004 så innehåller deras cd-rom som medföljer ett program som heter Groupmail i fullversion där du enkelt kan sända ut stora mail utskick.

 

Du kan även kolla in www.samlogic.se som har en programvara vid namn Multimailer, som dock kostar pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Frankel

Hej!

 

Det finns en hel det att ta hänsyn till när du skall hitta rätt här: Din budget, behovet av olika administrationsfunktioner (är det värt att det får kosta någon hundralapp för att spara en timmes arbete?) och vilka andra tekniska finesser som du behöver för att göra ett så bra utskick som möjligt.

 

Om medlemsbrev innebär en intresseförening (till skillnad från kunder) behöver du troligtvis inte så mycket finesser, möjligtvis en smart hantering av avprenumerationer.

 

Om detta däremot är ett mer kommersiellt nyhetsbrev bör du nog överväga att skaffa dig ett mer kraftfullt system med statistik, mottagaranpassad information mm.

 

Intresset för att ta em ot och läsa information kan vaiera stort beroende påtypen av utskick. Även om vi har sett kundutskick som läses (i HTML - format) av över 90 % av mottagarna måste man vara beredd på att ett utskick med erbjudanden (även om mottagarna anmält sig till utskicket) riskerar at mötas av ett ganska svalt intresse. Ett medlems/informationsbrev kommer givetvis att läsas av fler om det har ett vettigt innehåll.

 

Kort sagt: om du bara vill ha information klarar du dig antagligen bra med någon lokal applikation (under förutsättning att du inte får problem med din Internetoperatör), men har ditt brev ett kommersiellt syfte bör du nog kika mer på de asp-löninger för nyhetsbrev som finns. För denna typ av utskick hittar du ett gratis häfte med tips här:

 

http://www.nyhetbrev.biz

 

Lycka till!

 

Anders Frankel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...