Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Körkortet indraget


Haringen

Rekommendera Poster

Håller med, folk kommer sluta respektera 30 skyltar när det blir för många av dem på ett och samma ställe.... tålamodet tar slut.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 125
  • Skapad
  • Senaste svar
Anjuna Moon
Hur skall dom markera skolor och andra "högriskobjekt" då?

Kan man fråga sig. 10-skyltar kanske ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv så här till länstyrelsen:

 

"Ja moste tyvvä ha körkårtet förr ja gårr på rettstavningskyrs. Rettstavningskyrsen fins inet i minn komun, utann i enn anan komun. Busarna kann ja inet andvenda, eftersomm dåm grejerna som står på hollplasserna (tidtabel?) förstör jag inte. Enn masa klokslag ock grejer ja itte ha kåll på. Ja moste derfö ha körkårt.

 

Höaktninsfull

Harinen.

 

 

:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det talas alltid om att köra för fort men ofta kör man för fort för att en annan kör för sakta.

Det kanske inte är alla som vet om att det är olagligt att köra för sakta heller?

 

Enligt Trafikförordningens grundbestämmelser kapitel 2 t ex står det såhär:

 

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

 

Eller

 

En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

 

Hur många tror ni följer den lagen som för övrigt är paragraf 16, kapitel 3 i trafikförordningen?

 

Man ska inte stirra sig blind på en sak.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det talas alltid om att köra för fort men ofta kör man för fort för att en annan kör för sakta.

Det kanske inte är alla som vet om att det är olagligt att köra för sakta heller?

Det var det jag tänkte på när jag skrev om långsamma förare tidigare. De hetsar folk till farliga omkörningar när de kryper fram på vägarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju svara Karamello att jag håller med Karamellos resonemang i det stora hela, dock inte när det gäller motorvägar:

 

110-gränsen är en "politisk" gräns. Motorvägarna är byggda och beräknade så att man kan (under sommartid) köra 130 km/h på dessa, rent teoretiskt är motorvägarna "autobahn". Dvs. man kan egentligen ha fri fart..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trafikens grundregler är också något man får lära sig om man läser teoriboken eller deltar i en terikurs under körkortsubildningen. Det är nog många som skulle behöva uppdatera sig när det gäller den.

 

Sen undrar jag bara vilken utgåva du hänvisar till för i min TRF står det inget om att man inte får "bromsa plötsligt". Kanske jag behöver köpa en ny.

 

Haringen.. jag skulle inte sagt något om du kört 30 km för fort på en 110 väg, men nu skrev du att det var en 70 väg och det är inte försvarbart i mina ögon.

 

OBS! bromsa är inte samma sak som stanna........

[inlägget ändrat 2005-04-26 18:17:07 av Karamello]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"för sakta" betyder i "folkmun" att man kör 50 på 50-väg, 70 på 70-väg etc..

 

Kör man EXAKT hastighetsbegränsningen, så får man ALLTID någon "jävel i röven" som blinkar och har för sig.. Kör man däremot 10 km/h "för fört", brukar de flesta "där bak" vara nöjda..

 

MVH

virtuosen -som inte gillar "folk i baken"..

(är inte "på det viset"!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en liten motvikt till bror duktig som aldrig kör för fort så skall jag avge en liten bekännelse. Jag är 45 år och tog körkort för lätt MC när jag var 16 år så jag har haft körkort i snart 30 år. Under dessa år så har jag haft 8 motorcyklar och 13 bilar och jag har i stort sett konstant kört för fort.

Liksom många andra så kör jag oftast precis under gränsen för körkortsindragning (undantag för 30 sträckor där jag alltid kör något under hastighetsbegränsningen). Det har blivit många tusen mil och till dags dato har jag ännu inte råkat ut för någon olycka eller fått böter. Under flera år så körde jag buss hos SL (två år heltid och sedan några år under studietiden) och även då körde jag, precis som flertalet av mina kollegor, ofta strax under körkortsgränsen.

Helt klart har jag dålig trafikmoral men frestelsen att komma fram lite fortare är väldigt lockande.

 

Karamello du skriver “Sen undrar jag bara vilken utgåva du hänvisar till för i min TRF står det inget om att man inte får "bromsa plötsligt". Kanske jag behöver köpa en ny.” Du behöver inte alls köpa ett nytt exemplar utan det räcker utmärkt med att du läser lite noggrannare i det ex som du redan har. Om du inte orkar läsa så kan du prova med att helt omotiverat trycka bromsen i botten när du har en bil bakom dig. Polisen kommer att berätta exakt var i TRF du kan läsa om det trafikbrott som du begått.

 

-nisse

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så får man ALLTID någon "jävel i röven" som blinkar och har för sig

 

En intressant lösning är om man har någon sådan bakom sig, är att tvärnita...

Sen brukar dom hålla avståndet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart har jag dålig trafikmoral men frestelsen att komma fram lite fortare är väldigt lockande.

 

Har man ett fordon med lite kräm under huven är det ju dessutom kul att rejsa litet.

 

 

 

Om du inte orkar läsa så kan du prova med att helt omotiverat trycka bromsen i botten när du har en bil bakom dig. Polisen kommer att berätta exakt var i TRF du kan läsa om det trafikbrott som du begått.

 

Men å andra sidan så ska ju fordonet bakom hålla minst en billängds avstånd, finns inget mer irriterande än folk som ligger alldeles i baken på en.

[inlägget ändrat 2005-04-26 20:34:07 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, med tanke på din uttalade förkärlek för skrothögar så är jag imponerad

Hahaha! :D

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-NWM!

 

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg.... vill du bevisa att det inte är någon fara att köra omoraliskt för att polisen inte lyckats ta just dig? eller vill du bevisa att "det har aldrig hänt något när jag gjort så varför inte fortsätta"?

 

Sen tror jag inte du förstått mitt syfte med inläggen, jag tycker man ska visa hänsyn för de vägar som inte är lämpliga att köra för fort på, exempelvis 110vägar!!

 

Sen är jag inte någon "bror" och jag behöver inte lusläsa TRF varje dag då jag utövar dess syfte utan din påstådda lättja.

 

[inlägget ändrat 2005-04-26 22:30:32 av Karamello]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad 17 hände med det där inlägget?

Jag fick två bevakningsmail med samma inlägg:

----

1. 2005-04-26 22:24:16

Erik Junesjö skriver:

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg....

----

2. 2005-04-26 22:28:55

Karamello skriver:

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg....

----

 

Någon mer som fick samma sak? Har aldrig sett något liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har jag säkert betalt 20.000 i P-böter senaste 5 åren så låt bilen rulla.

 

Har läst någonstans att om man får väldigt många böter så ska man ansöka om få "rabatt" på dem. Det kanske kan vara något för dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, med tanke på din uttalade förkärlek för skrothögar så är jag imponerad

 

:)

 

Då var det en trimmad Saab turbo av 79 års modell som jag pulat med själv. Med 210 hk (mot 145 original) som inte var en skrothög trots att jag bara gav 3 000: - för den. Kul var det att sätta tidsrekord till jobbet på morgonen. Kul var det också att öppna huven väl framme på jobb och se turbo och grenrör rödglödgade så till den milda grad så att de nästan övergick till vitt. :)

 

Nu med Mazdan kör jag varianten att femman ska i vid 50 km/ tim och något glödgat under huvud har jag inte längre. Jag kör tydligen så sakta enligt andra så de måste ligga och trycka några meter bakom mig (varför nu det skulle göra att vederbörande kommer fortare fram...) trots att jag när det är mycket trafik ligger lite över alltid utom på 30 vägar. Med gles trafik blir det gällande hastighet och farthållaren på.

 

Fan va gammal man blivit! :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Malmö 2003 dog 6 personer i trafiken.

 

- Ingen av dem var bilist.

- En av dem körde motorcykel och vållade själv olyckan.

- De andra fem gick över gatan på övergångsställe. Av dessa var fyra ålderspensionärer och en omyndig.

 

Slutsumma: Om du är i dina bästa år och kör bil när du ska över gatan så dör du inte i trafiken i tätbebyggt område.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Malmö 2003 dog 6 personer i trafiken.

 

- Ingen av dem var bilist.

- En av dem körde motorcykel och vållade själv olyckan.

- De andra fem gick över gatan på övergångsställe. Av dessa var fyra ålderspensionärer och en omyndig.

Hur dog de på övergångsställena, då? Var det motorcyklisten som plöjde igenom en bridgeklubb med tillhörande sonson? :P

 

Att bilister kör ihjäl sig skiter jag fullständigt i, såvida de inte tar med sig folk i kraschen.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte orkar läsa så kan du prova med att helt omotiverat trycka bromsen i botten när du har en bil bakom dig. Polisen kommer att berätta exakt var i TRF du kan läsa om det trafikbrott som du begått.

 

Haha, roligaste på länge:):):)

 

Nä, nu ska vi inte vara sådana, och jag respekterar dig Karamello jag tvivlar förövrigt inte ett ögonblick på att du har mest kunskap på detta område eftersom det verkar vara ditt yrke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Karamello

 

 

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma med ditt inlägg.... vill du bevisa att det inte är någon fara att köra omoraliskt för att polisen inte lyckats ta just dig? eller vill du bevisa att "det har aldrig hänt något när jag gjort så varför inte fortsätta"?

 

Mitt syfte? Jag tyckte nog att du överreagerade då en forumsmedlem bekymrat ställde några frågor om vad som skulle hända med dennes körkort. Istället för att svara på frågan (vilket du rimligtvis borde kunna) låter det som du allra helst skulle vilja stena personen offentligt då du skriver

 

Kör du 110 på en 70 väg förtjänar du att få körkortet indraget. Synd bara att du inte måste ta om det.

 

Lite högre krav än så kanske man kan ställa på någon som har trafikutbildning som sitt yrke. Men vem vet du kanske bara hade en dålig dag.

 

Det är möjligt att du ser alla fortkörare, en stor del av Sveriges fordonsförare, som omoraliska (du skriver faktiskt det) men det är en åsikt som jag inte delar. Därmed inte sagt att det är rätt att köra över hastighetsbegränsningen. Men det är ganska mänskligt tycker jag.

 

-nisse

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...