Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Körkortet indraget


Haringen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Så hände det tillslut. Jag körde 110 på motervägen på E4 sent en fredag kväll och blev stoppad av farbror polisen. Eftersom det var en 70 sträcka så blev körkortet indraget (jag är ju ingen tjej så inga varningar för min del).

 

Nu har jag tre frågor:

 

1) Jag har fått hem en lapp som jag kan sicka in innan länsstyrelsen tar beslut om hur länge körkortet ska vara indraget. Vad är bra att skriva på den ur juridiska aspekter? Att skriva att man var full är väl inte så bra [ironisk].

 

 

2) När jag blev stoppad fick skriva på en lapp. Ur juridisk synpunkt, är det bäst att bara skriva på, eller ska man vägra och totalneka. Om man har skrivit på kan, kan man då i efterhand ta tillbaks det och kräva att se på bevisningen att man körde för fort?

 

 

3) När man väl blir stoppad och sitter i polisens baksäte, vad är bäst att göra/säga? Vad har ni för erfarenheter?

 

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 125
  • Skapad
  • Senaste svar

1 - Om du kan få någon att intyga att körkortet är nödvändigt för att kunna sköta ditt jobb, att du behöver ha tillgång till bil av medisinska skäl eller något liknande kan u få en kortare indragningstid (eller slippa indragning helt i bästa fall). Det gäller att ha en så trovärdig person so möjligt som skriver intyget - kompis duger inte.

 

2 - Det tror jag beror på hur dom fångade dig. Var dom flera och/eller har bra bevisning hjälper det troligtvis inte att protestera.

 

3 - Var snäll och vänlig. Är du sur, arg och förbannad fövärrar du bara lägen. Om dom är snälla så kan dom skriva ner hastigheten så att du slipper indraget kort.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Skriv sanningen men krydda inte. Förklara gärna att ni kommer köra i 70 i framtiden.

2. När du skrivit på har du erkänt och det blir svårt att neka sen. Som att erkänna i polisförhör och neka i domstol.

3. Säg inte "Varför jagar ni inte de riktiga bovarna". Var trevlig så är de trevliga men när du väl sitter i polisbilen måste de skriva rapport så du slipper inte böter.

 

Ärlighet lönar sig ofta. Detta minskar dessutom byråkratin och så blir skatten lägre nästa år.

 

-------------------------------------------

Eddie Medusa:

1. "Jag brukar köra fortare"

2. "AAAAAAtttttjjooooooo!!! Pppfffff!!!"

3. "Bara 110? Nä, jag körde i minst 180"

-------------------------------------------

 

Personligen har jag aldrig åkt i laglig hastighet men aldrig fått böta för det. Däremot har jag säkert betalt 20.000 i P-böter senaste 5 åren så låt bilen rulla.

 

- Fler Poliser och färre Pelisor!

 

- Är du rädd för att dö i trafiken? Sluta röka! - 10 gånger fler dör av rökning än av trafikolyckor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Vad är bra att skriva på den ur juridiska aspekter? Att skriva att man var full är väl inte så bra [ironisk].

Var du full eller? Isåfall, ta ditt väldigt milda straff, om inte finns det flera sätt att bestrida (dock bara om du faktiskt inte körde för fort)

 

Har du kört för fort, då är det ju bara att ta lappen, eller? Har du en annan lag?

 

3) När man väl blir stoppad och sitter i polisens baksäte, vad är bäst att göra/säga? Vad har ni för erfarenheter?

Sist jag satt där hade nog ingen advokat i världen hoppat fram, men huvudet mellan benen gav mig minst blåmärken. Polis till polis....svaret blir väl - använd huvudet, erkänn/förneka men reta dem inte :thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

när du väl sitter i polisbilen måste de skriva rapport

 

Ett par saker bara...

 

Möjligheten till rapporteftergift styrs inte av var du sitter eller hur polisen väljer att agera. Förseelsen får max ha böter i straffskalan för att polisen skall kunna välja att inte rapportera den. Det går således bra att sitta i polisbilen och ändå slippa böter.

 

Körkortsindragningen i sig är faktiskt inget straff för själva fortkörningen. Det är snarare länsrätten som anser att du inte ska köra bil på ett tag och därför lånar lappen en viss tid. Visst är det en kännbar påföljd för de flesta, men straffet för fortkörning är ju böterna som du får om du erkänner eller som utdöms av åklagare/domstol om du nekar.

 

OK?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påpeka att du kört prickfritt 10 år (om du har det). Det kan dom naturligtvis se i sina papper, men det skadar tydligen inte att påpeka.

 

Intyg från Chefen att du behöver bilen för din försörjning. Om det drabbar någon "oskyldig", t.ex barn så kan det tydligen löna sig att påpeka det också

Man skall tydligen vara försiktig med ursäkter, särskilt om man missat en 70 skylt :-). Någonting ödmjukt om torrt väglag/lite trafik är Ok, men inte en massa gnäll om felaktig skyltning osv.

 

Överhuvudtaget verkar indragningen vara extremt ojämlik. Den som är van vid byråkratskrivning eller och har råd att ta hjälp för att skriva snyftlappen brukar som regel klara sig med 1 månad.

Kanske investera i lite advokathjälp?

 

******************************

Eller, stå upp och ta ditt straff som en man. "Don't do the crime if you can't do the time" ;) (flåt, kunde inte låta bli...)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

....men huvudet mellan benen gav mig minst blåmärken. Polis till polis....

He, he. Träffade några gamla klasskompisar hemmifrån "byn" för något år sen. Vi snackade om vad det blivit av folk. Av de 3 personer i vår ålder som vi vet har blivit Poliser så var

no 1 byns enda öppna Nazist

no 2 var mobbingledaren på en av högstadieskolorna

no 3 var en bra människa (en jättelik finne, antar att han så pass stor att han inte behövde hävda sig).

 

Om det där är typiskt för uttagningen till polisskolan så har man nästan 30% chans att träffa en bra polis... Uhhhuhhh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det där är typiskt för uttagningen till polisskolan så har man nästan 30% chans att träffa en bra polis... Uhhhuhhh

Sen kan man tänka sig att det finns människor som faktiskt mognar lite efter högstadiet

:)

[inlägget ändrat 2005-04-26 12:10:33 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När lasern visade 153 på motorvägen så sa polisen att det var ju synd att du körde 3 km för fort. För upp till 150 hade du sluppit undan med böter.

Till länsstyrelsen skrev jag ett ursäktande och tårdrypande brev om att jag är busschaufför och borde visserligen föregå med gott exempel även i min privata bil men även jag kan tycka att när motorvägen är fri ifrån trafik i övrigt en torsdagkväll så kan det klia under högerfoten.

 

Detta beteende är naturligtvis bara en brist från min sida och kommer aldrig att hända igen för jag har ju insett faktum nu att utan körkort så kan jag varken komma till jobbet eller än mindre utföra detsamma.

 

Hoppas på förståelse från er sida.

 

 

I baksätet ska du bara hålla käften och bara tala när du blir tilltalad och absolut inte vara fräck eller nedlåtande mot poliser/systemet som säger att fortkörare ska åka dit. Jag klarade mig undan med en månads indraget körkort och 1 600: - i böter. Kanske för att mitt "straffregister" fram till dess var blankt, (och har varit så sedan dess också). Jag fick ta ut tidig semester det året. :) Detta var i maj 1998. Inte så farligt med tanke på att jag var över 180 egentligen. Men 10% på 180 blir 152 ju...

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen kan man tänka sig att det finns människor som faktiskt mognar lite efter högstadiet

Nääähhhhhh ;). Vissa personlighetsdrag sitter nog ganska djupt. Men det kanske kan hållas i schack med kåranda och sånt....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så farligt med tanke på att jag var över 180 egentligen

Hmm, med tanke på din uttalade förkärlek för skrothögar så är jag imponerad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du 110 på en 70 väg förtjänar du att få körkortet indraget. Synd bara att du inte måste ta om det. Förhoppningsvis lär du dig av det här och kanske ska du vara glad över att du inte orsakade någon olycka i samma veva, för då hade du haft värre saker att tänka på än hur du ska uttrycka dig för att få tillbaka ett oförtjänat körkort så fort som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du 110 på en 70 väg förtjänar du att få körkortet indraget. Synd bara att du inte måste ta om det. Förhoppningsvis lär du dig av det här och kanske ska du vara glad över att du inte orsakade någon olycka i samma veva, för då hade du haft värre saker att tänka på än hur du ska uttrycka dig för att få tillbaka ett oförtjänat körkort så fort som möjligt.

 

Som blivande trafiklärare så borde du veta att det finns massor av ställen och tillfällen där det blir 70 på motorväg som man kan köra väldigt mycket fortare utan att det innebär någon extra risk mer än själva fartökningen, korsningar med väldigt bra sikt och ingen korsande trafik tex.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inte blivande.... inte för att det har någon betydelse, det här är ju en fråga om moral och riskmedvetenhet. Precis som man ska veta om om man är körkortsinnehavare så är det 70 av en eller flera anledningar på 70 vägar, precis som det är 110 på 110 vägar av flera olika anledningar. Vägarna är byggda och anpassade efter utgiven hastighetsberänsning, precis som viltstängsel, kurvor och mitträcken är anpassade efter hastigheten. Sen är det också kanske så att andra trafikanter som har bättre omdöme och som kör lagligt kan råka ut för otrevligheter pga personer som kör omdömeslöst på dessa vägar. Jag anser att det är extremt mycket värre att köra 110 på en 70 väg en 120 på en 110 väg. Det tror jag att jag får medhåll för hos polisen då jag inte tror att de skulle dra in körkortet på en person i det sistnämnda exemplet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

innan du hinner skriva det så är jag medveten om att man inte blir av med körkortet om man kör 120 på en 110 väg men det jag menar är vad som anses värst i de två olika sammanhangen.......

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har jag säkert betalt 20.000 i P-böter senaste 5 åren så låt bilen rulla.
Hehe jag tycker synd om dig :)

 

Men jag kommer ihåg att aftonbladet hade en lista över de värsta på den där fronten, har för mig det var nån snubbe som hade flera miljoner i p-böter så där ligger du i lä ändå :)

 

Kör du 110 på en 70 väg förtjänar du att få körkortet indraget. Synd bara att du inte måste ta om det. Förhoppningsvis lär du dig av det här och kanske ska du vara glad över att du inte orsakade någon olycka i samma veva, för då hade du haft värre saker att tänka på än hur du ska uttrycka dig för att få tillbaka ett oförtjänat körkort så fort som möjligt.

 

Man kanske inte behöver vara så hård han har det nog inte så roligt som det redan är. Han är väl ingen värsting bara för att han kört lite för fort, det borde tamejfan tillhöra botten av prioriteringar för brott. Men man märker ju hur effektivt allt är idag.

 

Dessutom kör alla för fort på sommaren. Jag blir omkörd hela tiden fast jag kör 100 på 90väg osv. Finns nog inget vanligare brott förutom fildelning.

 

Jag tror nog också att för de flesta är det nog bara en tidsfråga innan man åker dit om man inte bor i Sthlm och bara kör i stan.

 

Förresten ska inte polisen informera dig om dina rättigheter vid gripandet, du bör väl få reda på vad du kan neka och inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

innan du hinner skriva det så är jag medveten om att man inte blir av med körkortet om man kör 120 på en 110 väg

 

:)

 

Jag är medveten om att det finns en anledning till hastighetsbegränsningarna men det finns många tillfällen när det inte alls innebär någon fara att köra för fort på 70 väg. Vad jag egentligen reagerade på var ditt sätt att skriva som om det vore en extrem risk, ungefär som om han hade varit full, och så behöver det ju inte ha varit.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmmm..... botten av prioriteringar kan jag inte hålla med om då jag är ganska uppdaterad om hur många som dör på vägarna (särskilt den här tiden på året) och det är sällan de som kör någorlunda lagligt och säkert (hör inte alltid ihop). Många "oskyldiga" stryker med pga omdömeslösa våghalsar och idioter på vägarn.... inte riktat mot "stackaren" som fått indraget körkort..... promise!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
om man inte bor i Sthlm och bara kör i stan.

Här ska de förresten dra ner hastighetsbegränsningen från 50 till 30 på de flesta gatorna (med några undantag), så det blir nog svårt för många att inte bryta detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Många "oskyldiga" stryker med pga omdömeslösa våghalsar och idioter på vägarn....

För att inte nämna de som kör för långsamt, även detta är ett beteende som skapar farliga situationer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaja... absolut, särskilt de som ligger i mittfilen på motorvägar och kör alldeles för långsamt. Jag vill inte uppmana folk att köra för sakta! bara att tänka riskmedvetet och respektera hastighetsskyltarna för dess anledning.... en 70 väg är inte 90 eftersom det uppenbart inte är säkert.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ner hastighetsbegränsningen från 50 till 30 på de flesta gatorna (

Hur skall dom markera skolor och andra "högriskobjekt" då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta är det inte hastigheten som är den uppenbara faran, även om konsekvenserna vid en olycka blir större. Det är bara att inse, hastigheten på svenska motorvägar är 130, inte 110. Fick böter på essingeleden för inte så länge sedan, en sträng men mycket vänlig polis ursäktade sig nästan och sa att de måste ju ta några fortkörare ibland för att statuera exempel och visa upp för övriga trafikanter med sina blåljus att det inte är riksfritt att köra fort. Vet inte, men jag tror de har lyckats rätt bra på essingeleden för där går det ofta under 90 i mitt och högerfil. Mycket irriterande tycker jag. Lika irriterande för oss blådårar som för de såshögar som retar upp sig på oss. Ok, nu respekterar jag oftast hastighetsgränserna och kör med stor riskbedömning. Kör aldrig fort med passagerare och skulle inte drömma om att riskera andra trafikanters säkerhet genom att tex köra fort när det är mycket trafik osv. Sen kan jag hålla med om att det är onödigt att köra för fort, men man är inte alltid logisk...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...