Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vilket år grundades eforum?


Hundbert

Rekommendera Poster

Om man tittar tillbaka på topp skribenter från år 2005 till år 1998 ser man en viss skillnad i inlägg :)

 

1998 var Cyberpet bland top10 med 68 inlägg :)

Aktiviteten har ökat lite grann sedan dess. Idag kommer man inte ens in på top10 med mindre än 1500 inlägg.

 

Har eforum funnits sedan 1998? Undrar hur många av dom som registrerade sig då som finns kvar här nu. Undrar också hur detta forum såg ut då både visuellt och hur det fungerade rent praktiskt, t ex vilka funktioner som fanns osv.

 

Kanske den här frågan har ställs många gånger, jag vet inte, gjorde faktiskt ingen sökning.

 

 

> Did you know? The best food you can get in Sweden is called Kebab

 

[inlägget ändrat 2005-04-25 17:28:07 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Undrar hur många av dom som registrerade sig då som finns kvar här nu.

 

Jag reggade mig december 1999 och lever härinne än idag. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var med relativt tidigt. Tror att eforum var ganska nytt när jag gick med. Men jag har ett svagt minne att det skapats utifrån någon gammal mail-lista eller så, men det skall jag inte svära på. Det var i alla fall Mats Hultkvist som var ûber boss.

Kommer faktiskt inte riktigt ihåg hur forumet såg utut, men här är en ganska gammal bild (fast databaslogiken fungerar naturligtvis inte):

http://web.archive.org/web/19981111191530///eforum.idg.se/

 

"avdelningarna" låg alltså under tidningarna, inte efter logik. Det var en väldigt märklig uppdelninga av avdelningar som utgick från tidningstillhörighet och alla tidningar hade egna varianter av samma ämnen vilket gjorde det väldigt svårt att hitta (PC Für alles har väl en egen idag?). Det var väl microdatorn som startade det hela och hade de mest välbesökta trådarna. Det var en massa tjafs om Eforum skulle vara IDG's eller tidningarnas forum (dvs, vem som skulle pröjsa...).

Dessutom var det ganska segt ibland. Minns särskilt en "WinNT vs. Linux" tråd som spårade ur ordentligt (som såsmåningom ledde till att "datorkrig" skapades). När trådarna blev för långa så gick eforum på knäna ordentligt.

 

Ssen har vi naturligtvis den lilla "revolten" när webforum.nu skapades i protest mot ???? hmmm, kommer faktiskt inte ihåg.

 

Tyvärr har Eforum "tappat huvudet" när det gäller äldre trådar. Det här är t.ex en rätt tidig tråd av Eforums dåvarande storskribent zoomis. Verkar ju som han pratar för sig själv :-)

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=1284

 

2k-bugg

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?entriesid=100953

Jani-tack och hej

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=143923

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
PC Für alles har väl en egen idag?

 

Jepp, deras forum ser ut som Eforum gjorde på 90-talet. :-)

Minns nu inte namnet bara.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pcsupport.idg.se

ser ut som Eforum gjorde på 90-talet.

Nja, det var väl lite överdrivet? Men 2003 ungefär i alla fall:thumbsup:

 

Kom på en annan rolig sak. Mins du när poängsystemet kom (200?)? vilket jädrans liv det blev :)

 

Hunfghhr, hittar ingen av de värre, men lägg märke till Simons kärleksförklaring till datorer i det här inlägget...

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=220219#220730

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Mins du när poängsystemet kom (200?)? vilket jädrans liv det blev :)

 

Hehe, jo, det minns jag.

 

...men lägg märke till Simons kärleksförklaring till datorer i det här inlägget...

 

Hehe, det var ett skönt inlägg. Redaktör för Eforum och hata datorer. :/

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe vilket liv det blev om poängen när det kom, riktig nostalgia.

Hoppas fler fyller på med lite bra minnen från tiden innan jag var här, har inte varit här så länge förövrigit men det var kul att läsa det ni skrev om eforum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som fanns innan eforum var "IDG/Online"

Det var en BBS som använde systemet FirstClass.

 

Jag blev medlem i den BBSen ca 1995.

 

 

// Jazze

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Registrerad:

6 mars 2000 12:59

 

Fast jag tror att jag var en som läste inlägg mer än skrev innan jag reggade mig och skrev inlägg.

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 Augusti 2000 ..

 

fann idg.se efter att ha köpt lite blaskor i Hem-PC:ns spår(1998 - den beryktade Volvodatorn från IBM), hade bara en Amiga hemma innan och en 486SX25 12MB med Netscape Gold på jobbet, efter ett tag hittade jag att det fanns ett forum och ...

 

... det var datorkrig som drog, efter ett antal dubbelvikta asgarv var det svårt att låta bli att själv få ge Björling & co på nöten :)

 

(naturligtvis hade man på den tiden nästan nollkoll på PC men i synnerhet nollkoll på Maccar - har aldrig använt en Mac själv i mer än max 10 sekunder)

 

för övrigt suger Mac fortfarande Steve Jobs tåbira ;)

 

[inlägget ändrat 2005-04-25 21:42:10 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
för övrigt suger Mac fortfarande Steve Jobs tåbira
;)

 

Hehe...

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon

Nostalgia är alltid ett intressant fenomen eftersom det tycks drabba varelser oavsett tidsera. Det drabbar alltid den som saknar mening i nuet och/eller förhoppning om framtiden. Fast det är ju bara min åsikt, min nuvarande åsikt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har sagt att den här tråden handlar om nostalgi ? Jag skulle snarare säga historia, jag för min del vill inte ha tillbaka Volvodatorn på skrivbordet ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Esc skrev:

Registrerad:

6 mars 2000 12:59

Ungefär som jag så, både tidsmässigt och hur jag agerade. Följde väl netiketten, något som då var mkt viktigare, dvs. läs inlägg under en tid för att förstå tonläget och hur det fungerar...

 

Så här såg Eforum ut då:

http://surl.se/jdb

 

/Cluster

------------------------------------------------------

"Den som försummar att dricka ur erfarenhetens källa

kommer troligen att dö av törst i okunnighetens öken."

------> http://eforum.kicks-ass.net <------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MH ?

nej, nej

Mats (Hultgren, inte Hultkvist som jag skrev) kallade sig senare MooSoo

 

***************************

Tilägg

se Clusters länk nedan för Mats hyllning av CyberPet (Petra) :)

 

Förresten, när kom Smilysarna??? Det är väl ganska nytt?

[inlägget ändrat 2005-04-26 09:36:04 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här tror jag är ett av de första inläggen på eforum

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1120#1120

 

Någon som har hittat ett äldre inlägg?

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt med alla inlägg. Jag visste inte att datorkrig var så populärt på den tiden.

Om man kollar på Clusters länk: http://surl.se/jdb så är datorkrigsdelen i forumet störst med hästlängder.

 

Skulle gissa på att Öppet forum är det största i dagens eforum fast det är lite för allround för att räknas egentligen. Tillhör ingen riktig genre eller vad man ska säga.

 

Jag minns själv inte den beryktade Volvodatorn från IBM fast mitt minne är inte så bra heller. Hade du en sådan Blekis? Du hette väl förresten Palerider på den tiden?

 

Netscape gold hade jag också jag minns inte exakt vad skillnaden var mot vanliga Netscape men det var säkert en version packad med finesser och lyx.

 

Explorer 2.0 det var tider det, det vill man inte köra år 2005 :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Skulle gissa på att Öppet forum är det största i dagens eforum fast det är lite för allround för att räknas egentligen.

Jag hade också gissat på det, men faktum är att ASP&VBScript har fler inlägg (iofs. ackumulerat, så det betyder inte att det nödvändigtvis är mest frekvent idag)

 

Spyware & virustrådarna är rätt tungt belastade idag också (tyvärr)

[inlägget ändrat 2005-04-26 16:40:57 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också för mig att det var en debatt här för ett tag sedan, kanske t o m mer än ett tag om att ta bort datorkrigsdelen i eforum eftersom det inte hörde hemma i ett seriöst IT-forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp, PaleRider var det på den tiden och jag var bitvis riktigt otrevlig, men så var det också datorkrig som hade dragit in mig så jag hoppas att dom flesta förstod att (i stort sett) allt var på skoj :)

 

Volvodatorn, ja, en av dom första Hem-PC i Sverige; en IBM Aptiva P2-300MHz med 128MB RAM och integrerat ATI Rage Pro 3D 4MB grafik samt integrerat Crystal ljudchip och en 17" CRT skuggmask och laddad med Windows 95 OSR2. 440LX chipset. Det mesta på datorn fungerade faktiskt, men den hade en fruktansvärt slö hårddisk som inte IBM hade gjort utan det var en 8GB Quantum Bigfoot.

 

Att den var slö märkte jag när jag ett tag senare byggde en burk av datorskrot med en P233MMX och en Seagate 4GB-disk och 192MB RAM, den kändes ungefär lika snabb om inte snabbare.

 

Jag hade datorn tills jag byggde min första Duron 1GHz med GF2 MX400, mycket tack vare eforum, det blev ett markant prestandalyft sen har byggandet bara fortsatt.

 

Prestandamässigt har en del hänt sen 1998: 33 sekunder kör jag exempelvis SuperPi 1MB på idag, jag törs inte gissa hur många minuter det måste tagit på Volvodatorn ...

 

Btw, datorkrig ? Det kan nog anses som helt ute idag, för en modern betraktare måste det nog anses som extremt mossigt och är verkligen ingenting att gräva i även om man fortfarande kan skratta åt vissa saker.

 

[inlägget ändrat 2005-04-26 18:38:51 av Blekis ®]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Det kan nog anses som helt ute idag,

Jo, i princip allt som kan sägas i ett datorkrigsforum har väl ältats och upprepats i all oändlighet redan. Men eftersom det fortfarande finns de som inte kan hålla sig så är det lika bra att forumet finns kvar så man kan filtrera bort dessa trådar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw, datorkrig ? Det kan nog anses som helt ute idag, för en modern betraktare måste det nog anses som extremt mossigt och är verkligen ingenting att gräva i även om man fortfarande kan skratta åt vissa saker

IDG's artikelkommentarer[GROTTMAN]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hundbert, en av de väsentliga sakerna med Netscape Gold är iallafall att det har inbyggd webeditorfunktion. Du kan skapa hemsidor. Det som heter 'Composer' i Mozilla idag.

IE 2.0, du har aldrig suttit med NT4 va? För där får man med IE2. Vilket brukar vara det första som uppgraderas.

Mvh Mathias

 

[inlägget ändrat 2005-04-27 01:19:23 av mathei]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...