Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlös router


mamoon

Rekommendera Poster

Hej

Jag vill köpa en trådlös router min bredband är på 10Mb vilken router passar mig bäst för att kunna utnytja hela kapaciteten av min bredband. jag har ett val mellan (11Mb, 54Mb och 108Mb routrer). TACK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken hastighet (11 Mb etc) som datat har i luften har nödvändigtvis inte något med hur snabbt routern kan föra över datat mellan bredbandet och luften, då behöver man veta vilken genomströmningshastighet (through-put) det är genom routern. Om det inte är specat på tillverkarnas webbsidor så får man fråga.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kanske jag formulerade frågan lite konstigt. jag menar att om jag har bredband hastigheten på 10Mb/s och router hastigheten är 11Mb/s så routern är 1Mb snabbare per sekund än själva bredbandet.på det sätet utnjuter jag den tillänliga hastig med 100%.

FRÅGA:

 

Vad vinnar jag på om jag köpar en router med hastigheten 54Mb/s eller 108Mb/s. förutom det att jag betalar lite mer pengar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 Mbit är hastigheten på signaleringen i ett WLAN och är INTE lika med dataöverföringshastighet.

 

11 Mbit ger i praktiken 4-5mbit

54 Mbit ger ca 20 Mbit

108 Mbit ger kanske upp emot 30-35 Mbit

 

Alltså måste du skaffa minst 54Mbit för att kunna skicka 10Mbit data.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK om jag har 10Mb överförings hastighet på min bredband och användar en router med 11Mb signalerings hastighen så routrn blir en flaskhals mellan mig och min bredbandshastighet?

Vad är signalerings hastighet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Nja. detta är inte helt sant. Då grejen är att Wlanet iofs hoppar ner till 5mbit om den inte har mycket bra uppkoppling. Men jag har inga problem att komma upp till 10mbit med mitt Wlan (Dlink-router till Netgearkort) men eftersom 54mbit-routrarna nästan är lika billiga är det lika bra att skaffa dessa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att du kör 10Mbit effektiv dataöverföring (tex med FTP) på ett STANDARD 802.11b-WLAN??

 

Vore ganska nice eftersom alla tester visar att under perfekta förhållanden kommer man upp i 7-8 Mbit - men i mer normala 4-5 Mbit.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har inga problem att komma upp till 10mbit med mitt Wlan (Dlink-router till Netgearkort)

Isåfall kör du antingen ett protokoll med kompression eller har något fel i det som räknar hastighet för det finns inte en chans att lyckas med det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alexander Lund

Gjorde ett test med min bärbara och routern med lite mer pålitliga testprogram. 820 Kb/s blev max så ni har rätt. Med det förra ftpprogrammet som jag använde var det 1100kb/s (detta tog dock längre tid än testet) Mycket intressant... Man ska aldrig lita på det man läser ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...