Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem ska jag vända mig till? (arbetsgivare vs kollektivavtal)


brorsan

Rekommendera Poster

Hej! Har just läst kollektivavtalet som gäller på min arbetsplats och märkte att min arbetsgivare bryter mot detta, jag ligger en löneklass för lågt. Arbetsgivaren tycker jag ligger i rätt löneklass som det är (löneklass C), trots att det står svart på vitt att jag ska ligga i löneklass B (20 år fyllda, minst 1 år på arbetsplatsen, fullt arbetsför). Vem ska jag vända mig till? Jag är ej fackligt ansluten (av principskäl) men fackombudsmannen ska ändå ha möte med arbetsgivaren på tisdag, där bl.a. min lön ska diskuteras. Grejen är den att arbetsgivaren är tämligen bestämd över att jag ligger i rätt löneklass, så jag tror att mötet på tisdag inte kommer ge speciellt mycket. Frågan är då, hur ska jag driva det vidare? Är det fackombudet på min arbetsplats som ska driva det vidare, eller finns det någon annan som jag ska vända mig till? Ett kollektivavtal gäller ju alla, oavsett om man är fackligt ansluten eller inte, och som jag förstått det så är det fackets ansvar att se till att avtalet följs, även om jag inte är fackligt ansluten...

 

Skulle uppskatta svar från dom som är insatta i ämnet, då kvalificerade gissningar inte är mer än just gissningar... ;)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 54
  • Skapad
  • Senaste svar

Jaså du.. Du står utanför facket av principskäl men springer dit och vill ha hjälp när det kniper. Inte mycket till principer i mina ögon.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fackets har ingen annan skyldighet än att företräda sina medlemmar gentemot arbetsgivaren. Om du har valt att inte gå med i facket så är det upp till dig att förhandla med din arbetsgivare. Lyckas du inte kan du ju, på egen bekostnad, anlita en jurist som hjälper dig.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får nog lov att hålla med föregående skrivare om att du inte kan gå till facket och klaga om du inte är fackansluten. Vad du däremot bör göra är att prata med arbetsgivaren och ta reda på varför du inte får den lön som du ska? ha, det framgår inte riktigt om du redan har pratat med arbetsgivaren om saken. Det kan finnas många anledningar till att du inte uppfyller kraven för den lönenivån, tex att din arbetslivserfarenhet är förvärvad innan du fyllde 18 (har för mig att det är 18 år men inte 100% säker).

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Jag är ej fackligt ansluten (av principskäl)

 

Du ska nog se över dina principer... Du kan inte förvänta dig att få hjälp av någon som du inte vill ha med att göra. Jag är inte heller fackligt ansluten, av samma skäl som dig, men jag förväntar mig inte att få deras hjälp om det kniper. Dessutom har inte min arbetsgivare kollektivavtal, så löneförhandlingar är "jag mot chefen".

 

Vad säger löneklass C (som din arbetsgivare säger är rätt). Säger löneklass B enbart det du skriver (20 år fyllda, minst 1 år på arbetsplatsen, fullt arbetsför)?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter: Nej, jag sprang inte till facket och krävde hjälp, fackombudsmannen påpekade att jag har fel lön, och visade mig kollektivavtalet, fullt medveten om att jag inte är medlem i facket. Han erbjöd sig att prata med arbetsgivaren trots att jag inte är medlem, av den enkla principen att rätt ska vara rätt.

 

Samoth: Nu handlar det ju inte om någon förhandling, nu handlar det om vem jag ska vända mig till när kollektivavtalet inte följs.

 

Markus_J: Jag har läst avtalet, själv och tillsammans med fackombudet, och det är så glasklart det kan bli att jag ligger i fel löneklass. Skälet till att jag ligger i fel löneklass är att jag jobbar för ett företag vars ledning är så snålt att dom gråter när dom skiter. Dom försöker på alla vis att betala ut så lite lön som möjligt, detta gäller samtliga anställda på arbetsplatsen. Vi ligger åtskilliga tusen under de löner som utbetalas på andra märkesföretag med exakt samma arbetsuppgifter. Dom försökte till och med sänka fackombudets lön med 2kr/timme, efter 20 år på arbetsplatsen (och detta är en riktigt duktig och kunnig herre).

 

Mr Andersson: Löneklass C är för anställda som arbetat på företaget i 3 år, men har andra arbetsuppgifter än mig.

 

Jag skulle gärna fixa detta själv utan inblandning av facket, men om lagen säger att det är just facket som ska se till att kollektivavtal efterföljs så är det väl självklart att jag vänder mig till dom!! Jag ska ha samma rätt som alla andra till lönen i kollektivavtalet, oavsett om jag är med i facket eller inte.

 

frågan var ganska enkel, vem kan jag vända mig till? Det var några år sedan jag läste handelsrätt, men jag har för mig att det är facket som ska se till att avtalet följs, oavsett om man är medlem eller inte , ville få det bekräftat av nån insatt.

 

Nu får vi väl först se hur det går på mötet på tisdag, men jag ville ha all info klar, i fall det inte går som jag önskat.

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det här är bl.a. en av anledningarna till att det är bra att vara med i facket.

Väljer man att inte gå med, har man i princip noll rättigheter gentemot sin arbetsgivare.

 

Jag kan faktiskt inte komma på något riktigt hållbart skäl till att inte vara med i facket.

 

[inlägget ändrat 2005-04-22 20:22:42 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det här är bl.a. en av anledningarna till att det är bra att vara med i facket.

Jag har hitills aldrig sett facket göra ett bättre jobb en en vanlig arbetsrättsjurist när det handlar om avtalstolkning. Eftersom det vanligtvis inte är något man behöver speciellt ofta så blir facket förmodligen inte bara den sämsta utan även den dyraste lösningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jisses. Du har exakt samma lagliga rättigheter oberoende om du är med i facket eller inte. Jag har många skäl till att inte vara medlem, men detta var inte tänkt att vara en tråd där fackets för- och nackdelar diskuteras, jag ville helt enkelt veta var jag ska vända mig när ett kollektivavtal inte följs.

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har du ju redan fått svaret i ett föregående inlägg. Kontakta nån jurist som kan hjälpa dig. Och var tacksam att fackombudet hjälper dig så gott han kan, det har han ju ingen skyldighet till egentligen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samoth: Nu handlar det ju inte om någon förhandling, nu handlar det om vem jag ska vända mig till när kollektivavtalet inte följs.

 

Att inte följa kollektivavtalet är en arbetsrättslig fråga.

 

 

Vem får väcka talan i AD

 

Vissa typer av arbetstvister kan dras direkt inför Arbetsdomstolen. Domstolen är då första och enda domstol. För att en arbetstvist skall få föras direkt till Arbetsdomstolen krävs två saker. Talan måste väckas av en arbetsgivar- eller arbetstagarorganisation eller av en arbetsgivare som själv slutit kollektivavtal. Därutöver måste målet gälla tvist om kollektivavtal eller tvist som avses i medbestämmandelagen (exempelvis föreningsrättstvister eller tvister om förhandlingsrätt) eller tvist mellan parter som är bundna av kollektivavtal eller tvist som angår arbetsplats där kollektivavtal gäller.

 

I andra typer av arbetstvister skall talan väckas vid vanlig tingsrätt. För en enskild arbetstagare som inte är medlem i eller inte har stöd av någon facklig organisation gäller alltså att talan skall väckas vid tingsrätt. Detsamma gäller en arbetsgivare som inte har stöd av en arbetsgivarorganisation. Om en part är missnöjd med tingsrättens avgörande i en sådan tvist kan överklagande ske till Arbetsdomstolen.

 

I båda fallen innebär Arbetsdomstolens dom ett slutligt avgörande av tvisten. Arbetsdomstolens dom kan alltså inte överklagas

 

Ovanstående innebär att du måste börja med att stämma din arbetsgivare hos tingsrätten först.

 

---/samoht

[inlägget ändrat 2005-04-22 21:02:21 av samoht]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb koll på arbetsdomstolens hemsida visade att det inte är dom som hanterar dessa ärenden, utan det är tingsrättens sak. Men jag hade just ett telefonsamtal med min förre chef/arbetsledare (och dessutom far ;) och han var 99% säker på att det var facket som skulle driva dessa frågor, även om jag inte var medlem. Ingen som kan bekräfta?

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då tycker jag att du ska polisanmäla facket så kommer det säkert att lösa sig;)

Facket heter egentligen fackföreningen. Fackföreningar bildas av arbetstagare för att tillvarata sin medlemmars intressen. Om din pappa skulle ha rätt så skulle ju ingen vara med i facket. Det skulle ju bara vara en onödig utgift.

Fråga din pappa om det är samma sak med fotbollsföreningar. Är dom skyldiga att låta dig spela med i laget utan att du är medlem?

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var det dags för spydigheter och försök att vara nedlåtande? Klart vissa är med i facket när skrämselpropagandan är att du är rättslös utan facket. Vissa andra kanske är medlemmar för att dom inte vill förhandla sina egna löner. Sen finns det ju andra skäl än löner till att folk är medlemmar.

 

Jag vill helt enkelt veta vad som gäller vid brott av kollektivavtal, så har du inget vettigt att säga kan du väl lägga ner.

 

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har för mig att det är facket som ska se till att avtalet följs, oavsett om man är medlem eller inte , ville få det bekräftat av nån insatt.

 

Jag kan inte ge ett 100%igt svar men jag är ganska säker på att facket inte har några skyldigheter mot dig om du inte är med i facket, däremot så är det ju givetvis som du säger att eftersom företaget har ett kollektivavtal så är dom förbundna att följa det oavsett om du är med i facket eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket svammel! samoht säger ju klart och tydligt vad som gäller. Du får ju kontakta en jurist eller förhandla med din arbetsgivare om du inte är med i facket. Punk slut.

 

:)

[inlägget ändrat 2005-04-22 22:24:28 av Hundbert]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

jag ville helt enkelt veta var jag ska vända mig när ett kollektivavtal inte följs.

 

Brorsan

 

Har du funderat över just termen "kollektiv"...?

 

Du låter dina fackligt anslutna arbetskamrater/kollegor betala en del av sina löner till facket som bl a driver löneförhandlingar. Sedan kräver du att få samma vilkor som de, skäms du inte? Jag ger inte mycket för dina sk "principer".:thumbsdown:

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.dom.se/dom/DVhemsida/Blanketter/Internet%20blanketter/DV%20161.pdf

 

Här har du en länk till blanketten för stämmningsansökan som du kan ladda ner.

 

Följ in pappas råd och stäm facket för att dom brutit mot lagen om ???? eller följ råden från alla andra i denna tråd och stäm din arbetsgivare.

 

Avgiften för att lämna in en stämmningsansökan är 450 kronor sedan rekommenserar jag dig att ta hjälp av en arbetsrättsjurist. Jag har ingen aning om vad timtaxan för en sådan är.

 

---/samoht

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om vad timtaxan för en sådan är.

De brukar betala sin egen lön om de är bra men exakt vad de kostar beror på massor med faktorer. Främsta fördelen är att de bara ser till klienten, när man förhandlar för en enskilda samtidigt som man måste värna om ett kollektiv tenderar man att bli lättpåverkad av eventuella hot om konsekvenser för kollektivet.

 

Lite OT, men... Det där med att facket förhandlar löner för de som inte är med är mest nys och fördomar som facket lyckats slå i sin medlemmar så att de inte ska fly. Det är inte ett dugg ovanligt att fackliga avtal dröjer tills långt efter att alla andra förhandlat klart sina löner, utan att för den sakens skull varesig dra ner eller upp sin fackligt anslutna kamrater.

Av naturliga orsaker skiljer sig emellertid både rutiner och resultat rätt mycket mellan olika slags organisationer. En stor jätte med många fackligt anslutna utan individuell lönesättning tycker naturligtvis att det är jobbigt att förhandla med flera och då kan det givetvis slå åt andra hållet.

 

Edit: Jag skulle förresten avråda från att lämna in någon stämningsansökan om du känner att du har rätt. Det är den absolut sista åtgärden. En bra jurist kommer mycket längre om han/hon får berätta för arbetsgivaren att de kommer att förlora.

I ditt fall tycker jag dessutom att det verkar vettigare att söka nytt jobb och rösta med fötterna. Får du inte ett nytt jobb med mer lön kanske arbetsgivaren har rätt i vad du "är värd", trots allt.

[inlägget ändrat 2005-04-22 23:58:58 av fhe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hitills aldrig sett facket göra ett bättre jobb en en vanlig arbetsrättsjurist när det handlar om avtalstolkning. Eftersom det vanligtvis inte är något man behöver speciellt ofta så blir facket förmodligen inte bara den sämsta utan även den dyraste lösningen.

 

En jurist kostar väl en hel del, pengar som en vanlig arbetare inte har.

Fackavgiften är ju ganska liten per månad.

Sen är det ju inte det lättaste att slåss ensam, uttrycket "tillsammans är vi starka" passar bra in här.

I roffarsverige har ju företagen och företagsledarna all makt medan den vanlige arbetaren har ingen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En jurist kostar väl en hel del, pengar som en vanlig arbetare inte har.

Fackavgiften är ju ganska liten per månad.

Om man inte betalar fackavgiften av principiella skäl utan bara a-kassa kan man gott spara pengarna någon annanstans för att ha råd med en jurist när man behöver. Det ska rätt mycket till för att pengarna man behöver då ska vara mer än man sparat på att inte betala den rätt dyra fackavgiften.

 

Sen är det ju inte det lättaste att slåss ensam, uttrycket "tillsammans är vi starka" passar bra in här.

Faktiskt inte, "tillsammans är vi starka" passar däremot in på massor med andra mervärden som facket ger, det är t.ex svårt att finansiera en billig arbetslöshetsförsäkring (sådan som toppar a-kassa) om man är helt själv, det kan också vara svårt att sluta avtal med stor dagstidning och skaffa sig en medlemsrabatt (eftersom sådana oftast bygger på att motparten ser en möjlighet att få många nya kunder, inte bara en) osv.

 

Vad gäller möjligheten att slåss ensam så är det vid t.ex förhandlingar vid nedskärningar nästan alltid så att juristerna (fackets eller inte) frågar arbetsgivaren vilka alternativ de har. Då svarar arbetsgivaren "antingen accepterar ni det här nu eller också får vi nog slå igen helt". Den fackliga förhandlaren står då mellan alternativen att ta en dålig deal för de han representerar eller riskera att fler av medlemmarna drabbas pga hans "klantighet". Gissa vems intressen den fria juristen kommer att sätta först?

 

Osolidariskt? Om man tycker det så ska man nog inte klaga på att makten inte finns hos den enskilde.

 

I roffarsverige har ju företagen och företagsledarna all makt medan den vanlige arbetaren har ingen.

Det där är inte ett dugg sant, i "roffarsverige" har de anställda mer makt och rättigheter än i de flesta andra länder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Brorsan!

 

Jag håller med dig! Det var litet väl mycket pajkastning p denna sidan! Vill ni vädra era politiska åsikter så ta er då till DI istället, fast där kanske de gör mos av er?!

 

Brorsan, jag är inte eller med i facket detta då de efter 15 års medlemsskap och inbetalda avgifter á en dj... massa pengar vägrade ge mig a-kassa och uteslöt mig pga. 3 tappade månader som jag ej fick återbetala (medlemsavgiften alltså). Vid ett tidigare tillfälle då jag behövde fackets hjälp möttes jag av kalla handen, så ni gnällspikar, sluta hacka på honom nu.

 

Du skrev att ombudsmannen had eerbjudit dig hjälp, hade jag varit du skulle jag acceptera detta, han kan med sin erfarenhet och litet hot om facklig inblandning kanske lösa detta.

Annars har tyvärr gnällspikarna rätt, facket har ingen skyldighet att hjälpa icke medlemmar. Du kan ju förståss lösa problemet genom att inträda i facket för att sedan avsluta medlemsskapet när väl lönefrågan är löst. Utnyttjande av systemet? Javisst! Det gör ju alla ledande S-politiker som skapat systemet så varför inte du som är med och betalar det?

 

För övrigt: Fackföreningarna tar ut alldeles för höga avgifter! Jag har inte bett om hemförsäkring etc. summan av kardemumman är att fackföreningarna gör av med pengarna på samma sätt som regeringen gör av med våra skattepengar! Fram för avgifter som är anpassade för ett verksamhetsminimum! Dvs A-kassa samt avtalsförhandlingar och juridisk hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jisses. Du har exakt samma lagliga rättigheter oberoende om du är med i facket eller inte. Jag har många skäl till att inte vara medlem, men detta var inte tänkt att vara en tråd där fackets för- och nackdelar diskuteras, jag ville helt enkelt veta var jag ska vända mig när ett kollektivavtal inte följs.

 

Vilken planet är du ifrån? Du kan inte vända dig till facket och kräva någonting eftersom du inte betalar avgiften till fackföreningen. Enda anledningen till att fackombudet tar tag i ditt problem är att han hoppas på att du ska ansluta dig. Eller kommer att ställa det som ett ultimatum precis innan förhandlingarna med din arbetsgivare ska slutföras.

 

Din arbetsgivare kan behandla dig hur som helst när det gäller lönen och att i så fall springa och gnälla hos fackombudet när du inte är med i facket är ju bara så patetiskt.

 

Att tråden blir full med spydigheter är väl inte så konstigt när du fast du inte är med i facket undrar vad du ska göra när kollektivavtalet inte följs.

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag ville helt enkelt veta var jag ska vända mig när ett kollektivavtal inte följs.

 

Det är väldigt enkelt: Du får ta kontakt med en advokat. Det är vad facket skulle göra, om du varit medlem alltså. Advokaten får du betala själv.

Att den här facksnubben hjälpte dig ska du vara jävligt tacksam för. Han har inga skyldigheter att se efter dina intressen. Det är väl endast om han ser att du ägnar dig år lönedumpning som facket vaknar till ;)

Jag har själv gått ur facket. Mest av ekonomiska skäl men också efter att ha sett vad facket [inte] gjorde för kollegor som haft problem med arbetsgivaren.

Kanske jag går med igen när jag ser att dom verkligen uträttar nåt just när det behövs för den enskilde. Jag tycker att facket är lite för "bloated" precis som vissa brandväggar och antivirusprogram som ska göra för mycket istället för att ägna sig åt det dom är gjorda för sas.

 

Vi hade för några år sen en tjej som arbetsgivaren ville bli av med. Hon var inte med facket. Hon skaffade en advokat och fixade en förlikning med arbetsgivaren. Jag tippar att hon fick mer än om hon skulle använt sig av facket; Kostnaden för advokaten betald + 100 000 om jag inte minns fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arbetsdomstolen skall egentligen ta hand om brott mot kollektivavtalen och fackföreningarna själva borde vara litet intresserade då det är ders avtal som bryts, vilka de själva har förhandlat fram för alla!

 

Kan detta vara något för JO?;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...