Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Problem att starta datorn efter uppgradering

chand

Recommended Posts

Hej, uppgraderade nyss min dator med ett nytt grafikkort, mer minne och en till hårddisk.

Nu när jag ska starta upp datorn och formatera om mina gamla hårddiskar så kommer den knappt nån vart.

Efter den räknat minne/listat hårddiskar (har bara en inkopplad för tillfället) så går den vidare. Upp kommer då en svart bild med ett _ som blinkar uppe i hörnet, sedan händer inget. Jag funderar på om det kan vara BIOSen som behöver uppdateras, eller om någon har något tips vad det kan vara och lösningen till detta.

Tack på förhand,

Peter

Stefan Eklinder

Snabbt som fanken trycka DEL eller dylig kombination för att komma in i BIOS och ändra bootalternativ till CD-romspelaren som första alternativ.

Gör det tidigt i starten...

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

- Albert Einstein

Har testat både att den ska boota floppy och cd. Funderar på att köra en "Reset Configuration Data" eller nått. Har aboslut noll koll på vad det kan vara för fel.

Räknar den upp minnet rätt?

Prova sätt i det gamla grafikkortet och se om det fungerar.

Ta ut den nya hårdisken och se om det fungerar.

Minnet räknas upp rätt, har testat med 3 olika hårddiskar, gamla minnet, gamla grafikkortet. Den stannar upp direkt efter första "boot-bilden", fattar inte vad det är, den försöker inte ens boota från något. Inget felmedelande heller.

Då är det ett hårdvarufel som inträffat av någon anledning. Kanske slintit med mejseln som jag gjorde rätt över grafikkortet eller som en polare gjorde rätt ner i moderkortet när han skulle montera processorn.

Har kastat in mitt Kontrollerkort, och efter den letat klart så kommer det nu upp en text:

the BIOS is disabled.

Sen stannar den. Nu så flashade jag mitt bios på nytt med senaste flasheriet. Nån som har en aning om vad det kan vara, hårdvaru fel eller nått man kan fixa?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...