Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Roterade bilder större storlek?


Ky

Rekommendera Poster

Hej!

 

Varför får bilden större storlek när man roterar bilden och sparar?

När jag tar in bilder från kameran via sladden till datorn så vänds inte dom bilderna som är på fel håll automatiskt utan jag får gå in i Photoshop och rotera dom till rätt håll. När jag sen spara bilden så blir den nästan dubbelt så stor! Spelar ingen roll om jag väljer spara eller spara som, resultatet blir detsamma.

Har en Konica KD-400Z

Har en Canon power shot på jobbet som när man laddar över bilderna till datorn rättvänder bilderna automatiskt och då blir det ju ingen förändring i bildstorlek!

 

Vad gör jag för fel?

Eller hur ska jag få bilderna att rättvändas automatiskt vid överföringen?

 

Stollis

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En gissning är att PS sparar info om alla ändringar, så att man kan ångra vad man har gjort.

 

Lite beroende på vilket filformat bilderna är i kan du prova att rättvända dom i något annat enklare program, kanske t o m Paint?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är JPG det är frågan om så beror storleken (KB) på med vilken kvalitet du sparar. Det kan bli allt mellan nästan ingenting och i hur mycket som helst.

 

Det finns program som kan rotera JPG-bilder utan förlust så det kan vara ett alternativ. Har inget tips dock.

 

[inlägget ändrat 2005-04-22 13:00:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mauritz Lybeck
[Esc] skrev:

 

Irfanview, med ett plugin klarar att rotera bilder utan kvalitetsförlust

http://www.irfanview.com/

Poäng för Plugin som jag missat att det fanns att ladda ner!

 

Notera att funktionen "Vrid/Spegla JPG utan kvalitetsförlust" med tillhörande inställningsmöjligheter hamnar under fliken Alternativ och inte under Bild där de vanliga Rotera finns!

 

/Mauritz

[inlägget ändrat 2005-04-22 14:57:25 av Mauritz Lybeck]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte "lossless" beskärning och rotation finns i någon photoshopversion. Men å andra sidan så kan du ju jobba i ett ickeförlorande format som t.ex bmp

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rykten gör gällande att om man laddar in en JPG och sedan sparar den med samma parametrar som den blev sparad från början, ja då blir det förlustfritt.

 

Tricket är ju förståss att veta hur den blev sparad första gången.

 

[Edit]

Beskärning och rotation är i sig förlustfria. Tricket är att kunna spara bilden ännu en gång utan att introducera ytterligare förluster.

[inlägget ändrat 2005-04-23 00:38:37 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både:

* Lossless-rotationen i irfanview

* Beskärning och rotation med jpegcrop

sparar bilden utan kvalitetsförlust.

 

--

[Esc]

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmmm, men de alternativen är ju rätt begränsade, funktionsmässigt :-)

 

Om nu ryktena stämmer och man kan spara om en fil med samma parametrar ska även photoshop kunna göra saker utan ytterligare förluster orsakade av omkompression.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...