Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vem kan hjälpa mej att läsa 8-tums disketter??


GladLax

Rekommendera Poster

Jag har några gamla 8" disketter som jag skulle vilja läsa. Vet inte vilket format eller operativsystem som dom är skapade med.

 

Snälla, hjälp mej.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

har du en 8 tum läsare då? då kan du ju pröva stoppa in dem och se vad som händer. men vänta lite .... 8 tum är väll 20 cm? finns det sådana läsare nu för tiden ? nu kör man väll med 3.5 tum, men om du har en sådan ( 8 tm läsare) i en gammal dator kan du ju kopiera innehållet på dem och lägga in i hårdisken och sedan skicka dem till en ny dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 years later...
  • 9 months later...

Jag har inte kollat upp vilket material disketter var gjorda av från början men om om det var gjorda av samma material som de är idag är de nog avmagetiserade. 3.5 tums disketter håller i 10 år om man inte använder de mycket. Jag testade detta med några disketter. Nu är de dock oläsliga. Nu får jag inte ens felmedeladendet datafel utan det står att disketten är oformaterad om jag skulle försöka läsa dem. Jag testade detta för nån månad sen. 

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MariaE, det här är en 6 år gammal tråd som ni nu livar upp, ursprungsfrågan är knappast aktuell längre.

Och till din kommentar om att gamla disketter inte håller längre än 10 år, sedan blir dom nog avmagnetiserade, kan jag direkt säga att det inte stämmer, jag har många gamla disketter som är äldre än 10 år, snarare 15-20 år, och dom flesta fungerar fortfarande, både vanliga filer, men även zippade filer, går utmärkt att packa upp och köra.

Testar dom då och då, fungerar utmärkt.

Har en gammal XP maskin som jag kör dom på, som sagt, utan problem.

Hade igång den maskinen för några dagar sedan, och fick uppgraderingar från Windows Update direkt, ett 25 -tal filer som skulle in, gick utmärkt, så det är fortfarande bra fart i den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha men då var disketterna tillverkade av annat material än vad de är nu.  Samma sak gäller CD-R mm. De finns de som påstår att de har skivor som är 20 år gamla. Om de har använt dem mycket och de håller nu också så var dessa skivor tillverkade i ett annat materiel än vad  vanliga skivor är som man kan köpa i vanliga databutiker. Det kanske var av vinyl som var de vanligaste skivorna då? Men sen upptäcktes det att det gick att göra skivor av annat materiel och att det då blev billigare. Vinyl-CD-R mm  som finns att köpa idag är dyrare an vanliga skivor och sen finns ju arkiv CD-R och DVD-R som tål det mesta utom att hunden tar dem eller att man kör över dem med stolen. De kan också bli förstörda om man tar i dem och har handkräm på händerna. Det blir en fläck på skivan som inte går bort med vatten . Jag har en sån skiva . Dessa filer kopierade jag över till en ny skiva. Skivan satte jag på väggen. De är snygga på baksidan. De är snygga på framsidan också om man inte har skrivit på dem.

/Maria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna tråd startar med en förfrågan om någon kan läsa 8"-disketter åt GladLax för snart 10 år sen. De enda svar som ska finnas här är sådana som har med det att göra, inte inlägg om vilket material de är gjorda av, om 3,5"-disketter, om en annans persons disketter är läsbara, om CD-R och hur man kan förstöra dem.

Vänligen följ Eforums regler:

 

4. Tänk på att hålla dig till ämnet. De allra flesta här söker svar på sina frågor, lösningar på sina problem och kontakt med likasinnade. Svara, följ upp och förtydliga. Känner du att du har andra saker på hjärtat är det ofta bättre att starta en ny diskussion.

//eforum.idg.se/index.php?app=forums&module=extras&section=boardrules

 

Vi tillåter mycket i de trådar man startar själv, där är det ganska tillåtet att dra inläggen bort från den ursprungliga frågan, men det är inte tillåtet att skriva av sig i andras trådar om något annat, det kallas för att man kapar en tråd och den som började tråden tar illa upp.

 

Jag stänger nu denna tråd för GladLax är knappast fortfarande ute efter någon som kan läsa 8"-disketter.

 

Cecilia

Moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
×
  • Skapa nytt...